arjan900

RE: Stroomlekkage dashboardklokjes?

wo jan 20, 2010 23:01

Jeps...dat is de zekering. Bij alle stroomverbruiker uit verandert de Amp van 0,5A naar 0,05A als ik deze zekering eruit trek.

Andretti Molletti

wo jan 20, 2010 23:30

een voor een die schakelingen eens losnemen dus ook de remote contol of doorlock?? ik dacht dat grote gele relais wat in de zekeringkast zit.

arjan900

wo jan 27, 2010 13:58

Lekkage gevonden! Alles is eruit geweest en het zijn de dashboard klokjes. Ik heb zelfs de dashboardklokjes los van de printplaat getest en het blijken de klokjes zelf te zijn. Het maffe is dat ieder klokje stroom lekt en bij elkaar wel 0,5 amp! Weet iemand of de klokjes slijtage kunnen vertonen?
Afbeelding

ericj
Full Member
Full Member

wo jan 27, 2010 15:39

Hoe bedoel je lekkage van de dashboardklokjes? Daar hoort toch geen spanning op te staan met contact uit (behalve het tijdklokje dan)?

---
Eric

arjan900

wo jan 27, 2010 17:38

Ik heb zelfs geen tijdsklokje bij de dashboardsmeters (in de usermanual bekend als de Control Panel...direct achter het stuur) zitten en toch staat er spanning op met de sleutels uit het contact. Er loopt 0,5 Amp door de dashoardmeters weg.
Denk je dat de fout erin zit dat de spanning niet uitgeschakeld wordt? Ergens een relais die dat regelt?

ericj
Full Member
Full Member

wo jan 27, 2010 18:01

Nu ik in het schema kijk (http://www.alfa145.com/upload/Alfa145Ma ... luster.PDF) gaat er wel een permanente 12V naar het instrumentcluster, maar of die ook naar de klokjes moet gaan zou ik niet weten. Het lijkt me niet nodig op het eerste gezicht, vandaar mijn argwaan, maar zeker weten doe ik het niet.

---
Eric

Andretti Molletti

wo jan 27, 2010 18:50

je hebt dus twee + en op je dashboard:
een permanente (aangegeven in het schema met een accu symbool en bij Bosch +30 geheten)
een cantact gestuurde (aangegeven in het schema met een contactslot-symbool en bij Bosch +15 geheten)

lijkt alsof die verwisseld zijn of iig de +15 permanent blijft aan staan.
Kun je dat meten?? C10 (de stekker achterop je dashboard pootje 1 is de permanente +) deze komt van F16 (10A zekering) (kleur rood)
C10 pootje 2 is de +15 via zekering F15 15A (draadkleur LTB-rood)

daar zit mogelijk een probleem... meet je de stroom door de permanente plus toch wel he?

arjan900

wo jan 27, 2010 20:48

Tot nu toe heb ik de lekstroom gemeten bij tussen de massa en de minpool accu. Bij zekering 16 (geel 20A) verdwijnt de 0,5 amp. Na verwijderen van stroom op de interieur bleek de 0,5 amp te verdwijnen bij het loshalen van de DashBoard Control Panel (de klokjes direct achter het stuur). Er zitten twee stekkers aan (links wit, rechts groen). Ik heb het control panel opengemaak en de printpaat los van de klokjes. Als ik de printplaat dan weer aansluit is de 0,5 amp nog steeds weg. Als ik de klokjes 1 voor 1 in de printplaat klik zie de lekstroom oplopen tot bij alle vier de klokjes 0,5 amp. blijkbaar loopt er een permanente stroom door de klokjes.
Ik ben ook verbaast dat er permanente stroom staat op de Control Panel...maar dit kan zijn voor de noodknipperlichten en om de wijzers van de toerenteller netjes bij nul te houden...want als de stroom eraf gaat staat de toerenteller op zn kop.
Ik zit te denken om de permante stroom te verbreken en te verbinden aan de geschakelde stroom. Ik zal nog de lekstroom meten bij de 1 verbinding van plug B. Dan weet ik zeker of daar ook 0,5amp doorheen gaat.
Wat wel een defect is aan de Control Panel is 1 verlichtingslampje rechts onder; die niet wil branden als ik de verlichting aan doe. Het maffe is als ik de linker plug los trek, dan gaat dit lampje wel branden :shock:
Mischien toch ergens een diode kapot op de printplaat?

Andretti Molletti

Re: RE: Stroomlekkage dashboardklokjes?

wo jan 27, 2010 21:36

. Het maffe is als ik de linker plug los trek, dan gaat dit lampje wel branden :shock:
Mischien toch ergens een diode kapot op de printplaat?
daar zit je heel warm idd!!

arjan900

do jan 28, 2010 23:55

Haha...weer mis :D Het gloeilampje (t5) rechtsonder is van het grootlicht! Die gaat dus niet aan wanneer dimlicht aangaat (andere 5 gloeilampjes dashboardverlichting) maar wanneer het grootlicht aangaat. In plaats van een LED-lampje hebben ze een feller gloeilampje genomen opdat grootlicht (felblauw icoontje rechtsonder) op het dashboard opvalt :idea:
Pew...geen oorgebrande diode dus :D Blijft nog steeds de vraag waarom van Alfa 146 dashboard 0,5 amp nodig heeft bij uitstand :shock:
Iemand anders met een Alfa 145/146 die ook lekstroom meet bij zekering 16?

Note: Lekstroom meten: Alle stroomverbruikers uit, sleutel uit het contact, deuren dicht. Massa los van de minpool accu halen. Amperemeter tussen de minpool en de massa en meten maar. Bij een lekstroom boven de 0,3Amp, nog een meting doen zonder zekering 16 (binnenverlichting zekering) en kijken of de lekstroom zakt naar rond 0,05Amp.

Terug naar “Algemene Technische vragen”