de zin en onzin van bougies vervangen

ik doe het gewoon volgens het boekje
50%
16
je kan er best wat langer mee doorrijden
28%
9
gewoon karren totdat ze het begeven
22%
7

Totaal aantal stemmen: 32
Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: de zin en onzin van bougies vervangen

di jan 19, 2010 16:49

Ik heb 1 keer te lang doorgereden met Golden lodge bougies in mijn ex 164 TS Super op Lpg(verdamper)(totaal zo'n 80.000km gereden met de bougies) Onderweg naar Zeeland even langs de snelweg stoppen om te tanken , 5 min. later willen starten om weg te rijden....

Afbeelding

En dat onder de luifel naast de pompen :shock: :shock: :shock: :shock:

Iedereen nam dekking(was echt een ENORME KNAL) personeel kwam er daarna meteen aan enz... enz...

Resultaat was een compleet verdwenen inlaatspuitstuk , was echt niets meer van over , je zag alleen nog de 2 bevestegingsschroeven zitten die je normaal alleen van onderaf kan zien en losmaken :shock: :? :lol: :lol:

Dus voor mij nooit meer doorijden met oude bougies [-(

Ps: geloof het of niet , maar het bovenstaande verhaal is ter plekke opgelost door 1 van mijn helden van de ANWB 8) 8) 8) en ik heb gewoon door kunnen rijden :lol: :lol: :lol:
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Stefan Elshout
Full Member
Full Member

di jan 19, 2010 16:57

Mooi verhaal! ik zie het wel voor me...maar had dat echt te maken met de bougies???
Ik heb namelijk al heel wat meer auto's op LPG gezien met aan elkaar getapete luchtfilterhuizen...door hetzelfde euvel. Maar dat heeft meer met LPG/het soort LPG installatie te maken als met de bougies denk ik.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo

di jan 19, 2010 17:14

Waren echt de bougies , die had op het verkeerde moment een vonk gegeven oid werd me verteld
ANWBer heeft de bougies nog nagekeken en 2 ervan vervangen wegens afgebroken electroden oid...

Is alweer 5 jaar geleden , en is me daarna nooit meer gebeurd , en ik heb er na die bewuste 164 nog 3 164ers TS op LPG gehad...
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jan 19, 2010 17:16

backfires komen door slechte bougies en de sterkere vonk die nodig is om LPG te ontbranden. De schade komt door de LPGinstallatie in combinatie met twinspark.. Doordat je al voor de AFM een mengsel creeert zit je hele inlaatkanaal al vol met explosief gas. Tel daarbij op dat de laatste generatie 8V twinspark "waste spark" heeft en dus ook tijdens de spoelslag vonkt en je hebt een recept voor een leuke plof. Inlaatkanaal vol, kleppen open, geen compressie dus makkelijk ontsteken en boem! Dit zou niet gebeurd zijn als bij de arbeidsslag er een ontbranding was geweest, het mengsel in de cylinder was dan tijdens de spoelslag niet meer brandbaar, ondanks de open kleppen.

Andretti Molletti

Re: RE: de zin en onzin van POLLS

di jan 19, 2010 18:55

backfires komen door slechte bougies en de sterkere vonk die nodig is om LPG te ontbranden. De schade komt door de LPGinstallatie in combinatie met twinspark.. Doordat je al voor de AFM een mengsel creeert zit je hele inlaatkanaal al vol met explosief gas. Tel daarbij op dat de laatste generatie 8V twinspark "waste spark" heeft en dus ook tijdens de spoelslag vonkt en je hebt een recept voor een leuke plof. Inlaatkanaal vol, kleppen open, geen compressie dus makkelijk ontsteken en boem! Dit zou niet gebeurd zijn als bij de arbeidsslag er een ontbranding was geweest, het mengsel in de cylinder was dan tijdens de spoelslag niet meer brandbaar, ondanks de open kleppen.
Menging vind altijd plaats NA de LHM, maar dat zal wel een type foutje zijn.
Wel een algemeen misverstand is dat de wasted spark in de spoelslag zit... gelukkig niet, deze zit in de uitlaatslag en kan geen kwaad.
Pas bij storingen gaat het meespelen, maar normaal gesproken gaat dat goed hoor.

Ik denk dat de vraag beter had kunnen zijn: de zin en onzin van Polls in techniek.
het vervangen van bougies is niet iets wat je ter discussie kan stellen op deze manier.
Het is geen keuze opzich, het heeft vergaande gevolgen!!
En als je de gevolgen van het NIET vervangen van bougies niet kent.... tja dan zou ik ze maar vervangen ;)
Paar bougies kosten de kop niet en de schades door defecte bougies zijn enorm!

Vitorio zit inmiddels met een afgebroken bougiekabel gok ik zo ..
en Stefan:
Mooi verhaal! ik zie het wel voor me...maar had dat echt te maken met de bougies???
Ik heb namelijk al heel wat meer auto's op LPG gezien met aan elkaar getapete luchtfilterhuizen...door hetzelfde euvel. Maar dat heeft meer met LPG/het soort LPG installatie te maken als met de bougies denk ik.
Onderbouw eens waarom de huidige generatie LPG auto's NOOIT meer backfired?
Het heeft echt te maken met de bougies... vooral de bougies!

Een LPG motor is nou eenmaal veel gevoeliger op bougies, dat is een algemeen bekend iets in de autowereld!

Vitorio
Full Member
Full Member

Re: RE: de zin en onzin van POLLS

di jan 19, 2010 19:34

Vitorio zit inmiddels met een afgebroken bougiekabel gok ik zo ..
:lol:

nope, ik klus slechts in de weekends wat aan de 33, en voorlopig is het me nog iets te koud (en ben ik iets te druk), maar ik zal er mee oppassen

en tja, wat betreft wel of niet vervangen, ik denk toch better safe then sorry, zeker als je het over twee tientjes hebt (in mijn geval dan, bij een TS met 8 platinums is het iets duurder), en je toch motorschade kan oplopen als het fout gaat (en dan weet ik dat het lpg-inlaatspruitstuk-plof verhaal niet opgaat voor mij)

Andretti Molletti

di jan 19, 2010 19:43

http://www.mobikit.nl/atotz/rubriek_2/N ... _2%2F82%2F

als je dit eens bekijkt dan wordt het misschien duidelijk dat je niet zomaar aan de kabel zelf mag "sjorren".
Fijn dat ik nog optijd was met deze tip/waarschuwing.
Trek je lukraak aan een oudere bougiekabel dan breekt die uit het hulsje... das duidelijk en kapot...
Maar veel erger is als de binnenkabel breekt dat merk je pas 100-den kmters later .... :?

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di jan 19, 2010 20:15

Nieuwe poll doen hoeveel mensen die de bougies nooit vervangen, dit ook niet met de olie doen?

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: de zin en onzin van bougies vervangen

di jan 19, 2010 20:23

Nieuwe poll doen hoeveel mensen die de bougies nooit vervangen, dit ook niet met de olie doen?
die is al eens op het forum geweest naar aanleiding van die man van volvo die 450.000km (of zoeits) had gereden zonder olie te vervangen
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jan 19, 2010 20:25

4x60=????(lekker he bier!)
dat zou dan 4x112500 moeten zijn :lol:
zei ook: (dan zit je nog maar op 4x60k...)
(zat nog niet aan het bier, alleen een bacootje..... :roll: )
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

di jan 19, 2010 20:35

die is al eens op het forum geweest naar aanleiding van die man van volvo die 450.000km (of zoeits) had gereden zonder olie te vervangen
[topicvervuiling] en of mensen hun bak olie wel eens verversen... [/topicvervuiling]

m.i. is het plaatsen van een nieuw setje bougies een dermate kleine klus (jaja, 16v is meer werk) met dito investering. dus gewoon op safe spelen en vervangen.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Andretti Molletti

di jan 19, 2010 20:38

Poll: Remblokken.. ??

Stefan Elshout
Full Member
Full Member

di jan 19, 2010 20:50

Nouja, goed... ik hoor een hoop goede en onderbouwde argumenten waar zeker allemaal een kern van waarheid in zit. Het feit is echter dat ik al een keer bijna 4 ton (waarvan 3 zelf gereden) op een 33 heb gehad, en nu weer meer dan 250.000 (waarvan 1,5 zelf gereden) zonder ook ooit maar motorschade gehad te hebben. Het gaat me echt niet om de paar centen, maar ik wilde juist voor mezelf uitvinden of het werkelijk zo zinvol is als ondersteld wordt. En volgens mij dus niet aangezien dit de uitkomst is, geen motorschade, geen overmatig extra brandstofverbruik of vermindering van vermogen. en...still going strong, op naar de volgende 4,5 ton op deze bougies.
Nu ik dit zit te typen besef ik ook dat ik al 4,5 ton (motorisch) probleemloos heb gereden... aangezien er ook nooit reden is geweest ze te verwisselen, goed spul die alfa's.
De rest vervang ik wel altijd netjes, olie, remvloeistof, luchtfilter enz.... alhouwel, ik heb een ouwe mercedes diesel waar ik al 4 jaar met dezelfde olie rijd, maar bij deze wacht ik totdat hij in elkaar loopt (daar hoop ik zelfs op).
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Contacteer: Website

di jan 19, 2010 22:04

Doe ouwe merceder kan je nog 20 jaar met dezelfde olie rijden,die gaat niet stuk,mijn oude baas rijd ook met een mercedes,waar ie echt alleen iets aan doet als ie het niet meer doet.
Vorig jaar deed ie het niet meer,zn lichtfilter bleek verstopt te zitten,dus uitgeklopt(nieuw is de duur) en toen starte ie weer...

Over bougies,daar ga ik maar niets meer over zeggen,mijn mening lijkt me duidelijk,gezien ik automonteur ben...
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jan 19, 2010 22:13

... alhouwel, ik heb een ouwe mercedes diesel waar ik al 4 jaar met dezelfde olie rijd, maar bij deze wacht ik totdat hij in elkaar loopt (daar hoop ik zelfs op).
Als je dat echt wil... kan je dat proces wel oproepen door een paar liter olie (mag ook afgedankte olie zijn) erbij te vullen. :lol: Iets minder heftig kan ook: dompel het luchtfilter eens in de benzine.....

succes! :biggrin:

[/off-topic]
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”