DioSun

Zijdelings tegen stoeprand achterwiel stuurt nu ook mee.

za jan 09, 2010 22:05

Hallo Alfa vrienden zojuist ben ik vanwege de gladheid onzacht zijdelings met het rechterachterwiel van onze Alfa 156 tegen een stoeprand aangeknald nu zwerft de auto van achteren tijdens het rijden.
Ik kan het wiel als ik het vastpak licht heen en weer wrikkende uitslag is niet groot en de moeren zitten ook nog vast lijkt het. Ik zit zelf aan een defecte schokbreker te denken, wat kan er gebroken of verbogen zijn?

Alvast bedankt voor de suggesties..... :)
Laatst gewijzigd door DioSun op za jan 09, 2010 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Zijdelings tegen stoeprand achterwiel stuurt nu ook mee.

za jan 09, 2010 22:49

Een van die dunne draagarmen wellicht krom? :?

Ben niet zo bekend met de 156 maar was niet echt onder de indruk van de achterwielophanging, zag er niet zo sterk uit allemaal. Maar dat komt dan ook omdat ik het vergelijk met die gietijzeren 75 draagarmen en die lompe triangel... :lol:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

giardinetta
Advanced Member
Advanced Member

za jan 09, 2010 22:55

Waarschijnlijk is de lange bout aan de wielzijde krom,heeft de dealer waarschijnlijk al voor je klaarliggen.
Ik reed van de week achteruit tegen een sneeuwberg aan van wel 8 cm hoog en reed zeker1 a 2 km per uur en ook krom voor de 2e keer.
:twisted:

DioSun

zo jan 10, 2010 17:17

Hoi Alfavrienden, nou ik heb het wiel er net even vanaf gehad en kan geen verbuigingen of afgebroken onderdelen ontdekken. Wat ik wel zie is dat de moeren van die twee laterele (ik denk aluminium) draagarmen naar links en naar rechts wringen in de gaten waar de bouten vallen. Ik bedoel dus de draagarmen die de wielen met de (ik denk ook alu) brug verbinden onder de auto die aan het chassis vastzit.

Het wiel wijst als ie op de auto zit naar rechts. Het wiel staat ook precies in de hoek waarmee ik met de velg van het rechterachterwiel tegen de stoeprand aangekomen ben. Het wiel staat dus verticaal scheef naar rechts toe. Het was dus ook echt een klap van metaal op steen en de velg heeft een niet verbogen beschadigd randje waar hij de band vasthoudt.

Is er iemenad een schatting van de reparatiekosten kan maken op de door mij gedane uitleg? Bij voorbaat dank! :)

japio
Member
Member

zo jan 10, 2010 19:28

Kosten voor nieuwe reactiestangen vallen wel mee.....wil je het zelf gaan doen?
Voorzitter Alfa Romeo 147 Club

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

zo jan 10, 2010 19:46

Bij tyunder kosten ze net geen €25,00 per stuk.
Als je verstandig bent koop je er direct 4 en doe je de andere kant ook meteen.
Van de achterste gaan regelmatig de rubbers los zitten.
Na vervangen moet je ook even de auto laten uitlijnen. Daarom zonde als je over een paar weken de andere kant moet vervangen en weer moet gaan uitlijnen!

Het vast zetten van de bouten doe je als de auto op zijn wielen staat, anders kun je binnen een paar maanden de boel weer vervangen.

DioSun

ma jan 11, 2010 13:34

@ Gtv4; Nu hoor ik ook dat er op de aluminium brug een opstaand randje zit dat afgebroken kan zijn.

@ japio; Ik heb net een afspraak gemaakt met Imola in Hoorn zij hebben een aantal 155 ers staan met voorschade. Onze Alfa heeeft ook een nieuwe Apk en een beurtje nodig dan kan dat gelijk afgehandeld worden. :)

@ giardinetta; Ik heb met Imola in Hoorn gesproken en in het worst case scenario als en de bout en de stangen en de alubrug vervangen moeten worden dan kom ik uit op hoogstens 500 eu maar omdat ik onder de auto gekeken heb ene denk dat het de alu brug is en hooguit de lange bout wielzijde zal het qua kosten niet zo hoog oplopen denk ik.

@ giuliettaevo; Idd die draagarmen zien er idd dunnetjes uit maar waren naar mijns inziens niet verbogen maar ja het hoeft maar iets af te wijken natuurlijk en dat hoeft niet eens zichtbaar te zijn om problemen te geven.

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Zijdelings tegen stoeprand achterwiel stuurt nu ook

ma jan 11, 2010 17:43

@ Gtv4; Nu hoor ik ook dat er op de aluminium brug een opstaand randje zit dat afgebroken kan zijn.

Tegen dat randje zit het excentrische plaatje waarmee je de achterwielen kan uitlijnen.
Ik vermoed dat daar ook je probleem zit want je kan het wiel laten "sturen".
Je hebt speling en met een kromme bout of stang zou het wiel gewoon scheef vast staan.

Ik heb nog een achterbrug compleet liggen van een 156 uit '99.
De staat van de reactiearmen weet ik niet.
De brug en evt de langsarmen zijn goed.

DioSun

di jan 12, 2010 13:04

Hoi ik ben zojuist bij Autobedrijf Imola op Hoorn 80 geweest. :) Alfavriend Bert hielp mij, Ik had hem vantevoren al verteld dat ik inlichtingen had ingewonnen op diverse Alfa fora van wat het zou kunnen zijn.

Hij zette de Alfa op de brug en het bleek reuze mee te vallen, en giardinetta had gelijk, de bout die de achterste dwarsarm verbind met het rechterachterwiel die was licht verbogen, Bert pakte een stootijzer en duwde het wiel weer recht. De nokken op de Alubrug waren nog volledig intact gelukkig. Ik heb direct een ronde onder de auto gemaakt en gekeken of er zaken waren die aandacht verdienden maar alles zag er nog prima uit. De uitlaat was nog goed, alle ophanging goed, ik was verrast door het droge uiterlijk van de onderkant van de auto en specifiek de carterpan, de bout vertoonde een licht zweetplekje zoals het hoort, de radiator is perfect in orde alle rubbers zitten overal op hun plek. Dit was voor het eerst sinds het jaar dat we de auto hebben dat ik mijn rondje onder de auto kon maken, dat is een goed teken en heb met deze auto geen kat in de zak gekocht.

Gelijk ook een afspraak gemaakt voor een APK, een beurtje en vervanging van de bout die de dwarsarm verbind met de brug en de busjes die in die zwarte korte gebogen stang (waarvan ik even de naam niet weet (achter de dwarsarmen)) zit want bij hobbeltjes in het wegdek klappert dat een beetje tijdens het rijden.

Gelukkig is voorlopig het probleem van het scheefstaande wiel verholpen want de Alfa reed weer als een zonnetje, de ingreep was kostenloos. Bert noemde het service en ik ben erg verguld met de accurate manier van werken binnen dit uitstekende autobedrijf. Want gisteren bellen en nu al terecht kunnen om vervolgens binnen een kwartiertje an route te kunnen vind ik klasse. :driving:

Gelijk gevraagd of het al aantrekt binnen de autobranche, dit blijkt met de verkoop van auto's nog steeds wat slapjes te zijn, gelukkig voor Autobedrijf Imola in Hoorn gaat het onderhouden van auto’s gewoon door, dus daar halen zij het leeuwendeel van hun inkomsten vandaan.

Goed wij kunnen weer rijden en hebben eind deze maand de afspraak met Imola, ik wil iedereen hier bedanken voor de suggesties wat de schade zou kunnen inhouden want ook met deze hulp ben ik erg blij. :thumbs:

japio
Member
Member

di jan 12, 2010 15:30

Wil je het echt zeker weten zal je hem toch even moeten laten uitlijnen...... 8)
Voorzitter Alfa Romeo 147 Club

Bullettooth
Full Member
Full Member

Re: RE: Zijdelings tegen stoeprand achterwiel stuurt nu ook

di jan 12, 2010 16:04

Wil je het echt zeker weten zal je hem toch even moeten laten uitlijnen...... 8)
Helemaal mee eens! :thumbs:
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

Hylke
Moderator
Moderator
Contacteer: Website

di jan 12, 2010 16:27

Top dat ze je zo snel hebben kunnen helpen en je weer met een veilig gevoel op weg kan!

Geniet ervan en, hou haar nu wel even heel :wink:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
R Nine T '21

paulsteeman
Guru
Guru

di jan 12, 2010 20:20

Jaap heeft ervaring met de stangetjes en boutjes achter dus neem zijn advies ter harte..... 8)

Paul
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jan 13, 2010 00:31

Dat klinkt als een happy end. :)

DioSun

wo jan 13, 2010 19:17

Ja de 27e gaat ie voor de nieuwe APK en een beurtje ze zullen de auto dan ook uitlijnen..... :)

Terug naar “Algemene Technische vragen”