Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

DMV controleren JTD 16V

za jan 02, 2010 14:48

Wat is de manier om zelf het vliegwiel te checken??
Geen trillingen tijdens het rijden gehad.
De bak is er nou af ivm een kapot druklager.

THX :wink:

stopie
Member
Member
Berichten: 112
Lid geworden op: vr jan 05, 2007 18:53

Re: DMV controleren JTD 16V

za jan 02, 2010 15:14

Wat is de manier om zelf het vliegwiel te checken??
Geen trillingen tijdens het rijden gehad.
De bak is er nou af ivm een kapot druklager.

THX :wink:
axiale speling mag er eigenlijk niet zijn. En speling in de draairichting moet minimaal zijn. Als je het binnendeel tegen de aanslag aan kunt draaien, dan is ie al aardig rot.

16v jtd vliegwiel is het sterkste vliegwiel voor de jtd's (147/156/gt)
dus als je geen problemen hebt ervaring, zou ik hem durven te laten zitten.

Controleer wel even je achterste krukaskering, die gaan vaak lekken

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: DMV controleren JTD 16V

za jan 02, 2010 16:24

Wat is de manier om zelf het vliegwiel te checken??
Geen trillingen tijdens het rijden gehad.
De bak is er nou af ivm een kapot druklager.

THX :wink:
Zelfde hier gehad, drukgroep / lager versleten en meteen vliegwiel gecontroleerd.
Ik had ook geen trillingen maar wel bij aangrijpen van de koppeling in de 1e versnelling een metalen tik.
Met de hand kon ik het vliegwiel ook vrij gemakkelijk tegen de aanslag aanduwen en gaf dan ook een tik.
In de middenstand had het vliegwiel een vrije slag van ongeveer een cm. (net over de 2 ton gelopen)

Nieuw vliegwiel gekocht, vrije slag was maar een paar mm en vliegwiel was met de hand nauwelijks naar het eind punt te duwen.

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: DMV controleren JTD 16V

za jan 02, 2010 17:47

Voor wat speling in de draairichting te krijgen moet ik met wat kracht duwen en dan is het maar een paar mm.
Hij is kurkdroog dus daar is geen omkijken naar :wink:

Gebruikersavatar
Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: di mar 29, 2005 12:35
Locatie: Dordrecht

RE: DMV controleren JTD 16V

za jan 02, 2010 17:48

Bij een niet nader te noemen merk wat bekend staat om z'n degelijkheid, gaan deze vliegwielen nogal eens kapot. Dat is het ergst te merken vlak na het starten dan rammelt het flink. Het is een best duur onderdeel, maar als de bak er toch al af is zou ik er toch wel even over twijfelen om het maar te doen. Aan de andere kant als je nooit wat gemerkt hebt....
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: DMV controleren JTD 16V

za jan 02, 2010 17:51

Bak uitbouwen stelt niks voor bij dit type.
En idd de prijs van die Vliegwielen wordt je niet vrolijk :lol:

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: DMV controleren JTD 16V

za jan 02, 2010 18:03

Volgens mij wel een gepiel om de gaffel in dat druklager te zetten met montage :?

stopie
Member
Member
Berichten: 112
Lid geworden op: vr jan 05, 2007 18:53

Re: RE: DMV controleren JTD 16V

za jan 02, 2010 18:17

Volgens mij wel een gepiel om de gaffel in dat druklager te zetten met montage :?
hoezo?

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: DMV controleren JTD 16V

za jan 02, 2010 18:20

Volgens mij moet je de gaffel draaiend achter het druklager duwen gelijk als je de bak tegen de motor gaat duwen.
Als het lager scheef gaat dan zit de gaffel ernaast.
Of heb je tips??

stopie
Member
Member
Berichten: 112
Lid geworden op: vr jan 05, 2007 18:53

Re: RE: DMV controleren JTD 16V

za jan 02, 2010 18:51

Volgens mij moet je de gaffel draaiend achter het druklager duwen gelijk als je de bak tegen de motor gaat duwen.
Als het lager scheef gaat dan zit de gaffel ernaast.
Of heb je tips??
het lager leg je in de gaffel, deze helemaal tegen het bakhuis aan duwen.. Dan tijdens het monteren opletten dat je het gaffel niet bediend. Zodra de bak op zijn plek hangt, deze met 2 bouten vastschroeven. Hierna de gaffel bedienen en het lager in de drukgroep duwen.

niet moeilijker maken dan het makkelijk is :D

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: DMV controleren JTD 16V

za jan 02, 2010 18:57

Het lager zit toch vast op de drukgroep (trekkend lager)??
Of gaat het als de bak nog een stuk van de motor af is :?

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: DMV controleren JTD 16V

za jan 02, 2010 19:00

Volgens mij moet je de gaffel draaiend achter het druklager duwen gelijk als je de bak tegen de motor gaat duwen.
Als het lager scheef gaat dan zit de gaffel ernaast.
Of heb je tips??
Het is een trekkoppeling, dus het lager klikt vast in de drukgroep.

Bij demontage moet je dan ook de bedieningsgaffel losschroeven zodat de gaffel achter het lager weg kan.
Voor montage krijg je dat dus niet voor elkaar, dat doe je zoals stopie al zegt.

Misschien wel handig om de bak pas geheel af te monteren als je de koppeling eerst kan uitproberen, schier het lager los uit de drukgroep dan kan je van vooraf aan beginnen.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: DMV controleren JTD 16V

za jan 02, 2010 19:06

Het lager zit toch vast op de drukgroep (trekkend lager)??
Of gaat het als de bak nog een stuk van de motor af is :?
Je monteert de koppeling zoals je ook een drukkoppeling monteert.

Enigste verschil is dat je na montage met de gaffel (buiten de bak) het lager in de drukgroep laat klikken.

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

Re: RE: DMV controleren JTD 16V

za jan 02, 2010 19:09

Volgens mij moet je de gaffel draaiend achter het druklager duwen gelijk als je de bak tegen de motor gaat duwen.
Als het lager scheef gaat dan zit de gaffel ernaast.
Of heb je tips??
Het is een trekkoppeling, dus het lager klikt vast in de drukgroep.

Bij demontage moet je dan ook de bedieningsgaffel losschroeven zodat de gaffel achter het lager weg kan.
Voor montage krijg je dat dus niet voor elkaar, dat doe je zoals stopie al zegt.

Misschien wel handig om de bak pas geheel af te monteren als je de koppeling eerst kan uitproberen, schier het lager los uit de drukgroep dan kan je van vooraf aan beginnen.
Oke.
Ik heb net even gekeken bij de oude drukgroep, dat lager zit opgesloten tussen de vingers van de diafragmaveren.
Dat krijg ik ook niet eruit??
Ik heb de nieuwe koppeling nog niet , dus ik neem aan dat het lager los erbij geleverd wordt?

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: DMV controleren JTD 16V

za jan 02, 2010 19:12

Volgens mij moet je de gaffel draaiend achter het druklager duwen gelijk als je de bak tegen de motor gaat duwen.
Als het lager scheef gaat dan zit de gaffel ernaast.
Of heb je tips??
Het is een trekkoppeling, dus het lager klikt vast in de drukgroep.

Bij demontage moet je dan ook de bedieningsgaffel losschroeven zodat de gaffel achter het lager weg kan.
Voor montage krijg je dat dus niet voor elkaar, dat doe je zoals stopie al zegt.

Misschien wel handig om de bak pas geheel af te monteren als je de koppeling eerst kan uitproberen, schier het lager los uit de drukgroep dan kan je van vooraf aan beginnen.
Oke.
Ik heb net even gekeken bij de oude drukgroep, dat lager zit opgesloten tussen de vingers van de diafragmaveren.
Dat krijg ik ook niet eruit??
Ik heb de nieuwe koppeling nog niet , dus ik neem aan dat het lager los erbij geleverd wordt?
Idd volgens mij krijg je het lager er niet heel uit.

Bij nieuwe zit het er los bij, dus ook niet even inklikken om te passen. :wink:
Als je de nieuwe koppeling hebt is het vanzelf duidelijk.

Terug naar “Algemene Technische vragen”