gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member

geen vermogen

ma dec 28, 2009 22:49

Ik heb een probleem met een alfa 156 1.8 op gas. (versie met electronisch gaskleppenhuis)
De eerste keer na de start heeft de motor geen vemogen met wegrijden..

Wat zou dit kunnen zijn?
Zit zelf te denken aan een vervuild gaskleppenhuis. Denk niet dat het iets met sensoren of iets dergenlijks te maken heeft. Die doen het wel of niet , of af en toe wel of niet maar niet alleen met de eerste start. zou toch wel heel toevallig zijn.

Al vast bedankt.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: geen vermogen

ma dec 28, 2009 23:35

Dat is alleen echt de eerste keer? Staat de auto dan al op gas, of is ie nog op benzine aan het opwarmen? Mijn ervaring met de moderne G3 TSen is dat ze nogal erg schraal staan bij de koude start op benzine. Zodra de computer op gas overschakelt wordt het ietsje beter en na een kilometertje, soms 2, is het okee.

gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member

ma dec 28, 2009 23:40

Dat is gewoon nog op benzine en alleen echt de eerste keer. Maar hoezo schraal staan. De gascomputer gaat niet het mengsel van het benzine stuk bijregelen. Dus eigenlijk kan dat volgens mij niet of het moet fabriek af al schaal op benzine zijn.. Maar misschien zit ik er ook langs..

Hij schakelt met dit weer ongeveer pas na 1,5km over op gas wat volgens mij normaal is.

Het zit denk ik dus in het benzine gedeelte!
Giulietta 1.6jtm

Engine
Advanced Member
Advanced Member

di dec 29, 2009 08:31

Als ik me niet vergis blijft de benzine computer actief. Hij stuurt alleen de injectoren niet meer aan maar gewoon een spoeltje oid.
De G3 takt sensor signalen af maar onderbreekt ze niet. De software in de benzine computer draait dus gewoon door. Dat is het verschil met oudere G3 systemen volgens mij.
Als je op LPG loopt zal je lambda sensor afwijkende waarden geven puur omdat LPG iets anders is als benzine en de G3 regeling iets anders regelt. Omdat de software van de benzine computer nog wel draait zal deze zichzelf aanleren om minder in te spuiten en dat merk je dus die keren dat je wel even op benzine loopt. Waarschijnlijk ging het allemaal nog net goed bij een nieuwe motor maar na veel kilometers en tijd zal er hier en daar vervuiling zijn en wat valse lucht waardoor het nu wel merkbaar wordt.

Dat zal altijd een nadeel van LPG zijn. Het is voor die fabrikanten onbetaalbaar om net zulke duurtesten te doen als de autofabrikanten en dus is er iets meer risico op dit soort grappen.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Robbie.75

di dec 29, 2009 10:35

Ik zou beginnen met je brandstoffilter te controleren.
Leiding loshalen en bekijken,als je zwarte brandstof of te weinig krijgt.

Is dit goed dan gaan we naar de pomp.
Je kunt de opbrengst van de pomp bekijken/meten door een maatbeker te nemen en een minuut je pomp aan te sturen. (ff omrekenen naar opbrengst per uur)
Al zou dit goed zijn dan hebben we nog de injectoren,die bij gassystemen makkelijk vervuilt raken om dat ze nou eenmaal weinig gebruikt worden. (gomaanslag etc)

En we hebben ook nog het brandstofniveau,vaak word de benzine vergeten door gasrijders.... ( heel wat mensen moeten slepen die dit hadden)

Heb het ff beknopt neergezet voor je.

Met sportieve groet,Rob.

Robbie.75

di dec 29, 2009 10:38

Keuzeschakelaar bij eerste start op benzine zetten en kijken of het euvel alleen voor komt bij koude motor of ook bij warm hetzelfde blijfft.

Sluit ook al een hoop uit.

Gr.

gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member

di dec 29, 2009 19:03

bedankt voor de tips.

We hebben vandaag even het gasklephuis gereinigd, En de toeter die er uitgenomen was (in het luchtfilterhuis) terug geplaatst.
Als het niet verholpen is ga ik met de bovenstaande punten aan de gang.

Laat nog wel weten wat het was.

peter
Giulietta 1.6jtm

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di dec 29, 2009 21:24

De ECU regelt zichzelf bij via de lambdasonde. De LPi computer is ook op de lambdasonde aangesloten en regelt zichzelf ook bij. Omdat LPG sneller verdampt dan benzine, zal je bij koude start al snel te rijk gaan mengen, waardoor de benzinecomputer schaler gaat mengen en de gascomputer daarop gaat reageren door weer rijker te mengen. Het eindresultaat is dat je een auto krijgt die wat schraal op benzine staat.

In de latere LPicomputers wordt dit gedeeltelijk opgelost door de temperatuursensor voor de koelvloeistof aan de LPIcomputer te koppelen en die een "fake" readout naar de benzinecomputer te laten sturen als de auto op gas is geschakeld. Het is nogal een kludge, maar je moet iets als je de ECU niet kan vertellen dat je een andere brandstof met andere parameters aan het gebruiken bent.

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

di dec 29, 2009 23:10

Ik heb ditzelfde 'probleem' ook bij mijn 146 1.8 TS op G3. Blub blub, plof plof... Wanneer die op gas is overgegaan is het probleem verholpen. Heb er ene hele tijd geen last van gehad, maar pas weer de benzine tot het lampje leeg gereden en nu loopt ie weer slecht bij koude start...

Greetz,
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: geen vermogen

wo dec 30, 2009 00:08

Ik heb ditzelfde 'probleem' ook bij mijn 146 1.8 TS op G3. Blub blub, plof plof... Wanneer die op gas is overgegaan is het probleem verholpen. Heb er ene hele tijd geen last van gehad, maar pas weer de benzine tot het lampje leeg gereden en nu loopt ie weer slecht bij koude start...

Greetz,
Bas
Injectors, pomp en filter kunnen nu weer vol met prut zitten. Brandstoffilter al eens vervangen? Injectors ultrasoon reinigen met speciale injectorcleaner (of wegbrengen voor geld) of een setje van een goed lopende sloper plaatsen. De pomp is meestal wel okee, maar je zou er maar net eentje nodig hebben. Op de sloop zijn ze vaak nog wel te vinden.

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

Re: RE: geen vermogen

wo dec 30, 2009 12:48

Injectors, pomp en filter kunnen nu weer vol met prut zitten. Brandstoffilter al eens vervangen? Injectors ultrasoon reinigen met speciale injectorcleaner (of wegbrengen voor geld) of een setje van een goed lopende sloper plaatsen. De pomp is meestal wel okee, maar je zou er maar net eentje nodig hebben. Op de sloop zijn ze vaak nog wel te vinden.
Het benzinefilter heb ik nog niet vervangen. Injectors zijn ook nog nooit (denk ik) vervangen. Tenminste niet bij mij. Vind het eigenlijk wel een klusje voor als het weer ietsje warmer wordt. Dan zal ik de injectoren eens (laten) reinigen en het brandstoffilter vervangen. Heb dan namelijk wel weer een paar kleine dingetjes meer die gedaan moeten worden aan de auto. De auto rijdt verder gewoon goed. Het is 2x per dag dat ie even iets beroerder loopt en ook niet eens elke dag... Dus mag van mij nog wel even wachten :wink:

Greetz,
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

BMP
Full Member
Full Member

Re: geen vermogen

wo dec 30, 2009 15:20

Ik heb een probleem met een alfa 156 1.8 op gas. (versie met electronisch gaskleppenhuis)
De eerste keer na de start heeft de motor geen vemogen met wegrijden..

Wat zou dit kunnen zijn?
Zit zelf te denken aan een vervuild gaskleppenhuis. Denk niet dat het iets met sensoren of iets dergenlijks te maken heeft. Die doen het wel of niet , of af en toe wel of niet maar niet alleen met de eerste start. zou toch wel heel toevallig zijn.

Al vast bedankt.

Bij een hoge kilometer stand kan het wel zijn dat je LPG pomp er bijna aan is, (heb ik met g3 lpi vialle meegemaakt)

misschien verstandig om even de opbrengst van de pomp laten doormeten bij een lpg boer.

BMP 8)
De vorige bella's

Alfa33 1.5 milano 1983
Afa33 1.3 s type2 1989
Alfa 155 1.8ts 1993
Alfa 156 1.6ts 1999
2000 Berlina 1971

Heden Alfa 159 1.9 JTS 2006

http://ziggo.gebruikers.eu/news.php

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: geen vermogen

wo dec 30, 2009 20:37

misschien verstandig om even de opbrengst van de pomp laten doormeten bij een lpg boer.
De auto staat nog op benzine, dus een LPGpomp is totaal niet relevant.

De LPG pomp wordt bij te lage druk gewoon op de hoge stand gezet door de computer, dus zolang ie nog niet altijd op de hoge stand draait, is dat al helemaal niet de oorzaak.

Terug naar “Algemene Technische vragen”