WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: EGR klep reinigen?

di dec 15, 2009 10:18

Cyclone 3 monteren, door de luchtwerveling blijft de klep schoon.
:jumping: :jumping: :jumping:

In dat sprookje geloof je??
Ik heb er in de afgelopen periode al 2 moeten verwijderen - ongelooflijk dat mensen dit verhaal slikken.

Zoals met alles heb je voor en tegenstanders helemaal niet erg hoor. :wink:
Wat is de wetenschappelijke onderbouwing van deze contraptie dan? Ik heb de laatste keer dat er een discussie kwam over het apparaat al uitgelegd waarom het natuurkundig gezien niet werkt. Wil je me alsjeblieft uitleggen waar mijn verhaal niet klopt dan?

hoornstra
Advanced Member
Advanced Member

RE: EGR klep reinigen?

di dec 15, 2009 12:03

Ik ken jou verhaal niet. maar ik zelf heb 1 gemonteerd in mijn Kappa V6 automaat.
Gemiddeld verbruik ging van 1 op 9.8 naar 1 op 10.9, mijn vrouw maakt 80% van de kilometers,
en zij weet niet eens dat dat ding erin zit. Ook pakt de auto veel fijner op bij lage toeren.
Dus ben ik mij er eens in gaan verdiepen en het blijkt dat dealers (o.a. Ford) deze monteren bij
Egr klep problemen, het verhaal lijkt mij wel plausibel. Vooral bij laagtoerige (diesel)motoren,
het blijkt zelfs dat bij hoogtoerige motoren het effect negatief is.
Maarja ik rij een kilometer verder op een liter en dat is mooi meegenomen. :)
Wetenschappelijk onderbouwd of niet.
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di dec 15, 2009 12:56

Ik ken jou verhaal niet. maar ik zelf heb 1 gemonteerd in mijn Kappa V6 automaat.
Gemiddeld verbruik ging van 1 op 9.8 naar 1 op 10.9, mijn vrouw maakt 80% van de kilometers,
en zij weet niet eens dat dat ding erin zit. Ook pakt de auto veel fijner op bij lage toeren.
Dus ben ik mij er eens in gaan verdiepen en het blijkt dat dealers (o.a. Ford) deze monteren bij
Egr klep problemen, het verhaal lijkt mij wel plausibel. Vooral bij laagtoerige (diesel)motoren,
het blijkt zelfs dat bij hoogtoerige motoren het effect negatief is.
Maarja ik rij een kilometer verder op een liter en dat is mooi meegenomen. :)
Wetenschappelijk onderbouwd of niet.
Als jij de doorstroom van je inlaat sterk beperkt, zal je motor minder vermogen leveren en daardoor zal je ook minder brandstof verbruiken. Bij wijze van spreken een plaat met een gaatje er in geeft hetzelfde effect, inclusief een betere onderdruk en hogere gassnelheid bij lage belasting.

Wat dit te maken heeft met het voorkomen van verkoling van een EGR-klep is me niet helemaal duidelijk, maar het argument dat Ford dealers die dingen inbouwen als ze daar EGR problemen hebben kan ik me nog voorstellen dat het relevant is. Weet je ook of het bij die Fords ook helpt?

Ik heb dit op de Cyclone website gevonden. Als je door de functioneel analfabete tekst heen weet te komen, wordt er wat gezegd over dat de cyclone helpt die klep schoon te blazen, maar hoe dat in z'n werk gaat wordt niet uitgelegd.

De rest van de website blinkt ook al niet uit in wetenschappelijk verantwoorde inhoud: "Een spiraal drukt naar voren en zuigt naar achteren.", "De werveling zorgt ten eerste voor een betere menging van lucht en brandstof en vervolgens, dat tijdens de ontbranding, tot wel 70-80% van het mengsel verbrandt, wat normaliter tussen de 20-30% is" of een niet werkende link naar een TNO rapport zijn echt dingen die mij niet bepaald meer vertrouwen in de wonderbaarlijke techniek van het stuk blik geven. Als normaal maar 20-30% van "het mengsel" verbrandt, zou je per 15 kilometer iets van een liter benzine uit je uitlaat hebben lopen. Er staat nog een plaatje van een tabelletje wat gegevens zou moeten bevatten van een test die door de CEE gedaan is. De CEE is ten eerste geen onafhankelijke instantie, ten tweede staan er 2 gigantische meetfouten in het tabelletje en ten derde wordt totaal niet verteld welke testomstandigheden tot deze resultaten hebben geleid. Iedere wetenschapper lacht zich een buil als hij deze onderbouwingen bekijkt. Echt, dikke onzin dit ding, snake oil van Mike en Bill met hun amazing discoveries.

Maar terug op het onderwerp, die klep moet schoon. Is koken in een pannetje met soda ook een optie?

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

di dec 15, 2009 16:32

Ik heb m gewoon afgesloten.
Geen problemen meer.

http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... +afsluiten
Dat werkt voor een 16v Jtd niet zomaar tenzij je de software kan aanpassen.

bakkebaard
Member
Member

RE: EGR klep reinigen?

di dec 15, 2009 22:02

Hoe ik het begrijp wil je turbulentie alleen in de verbrandingskamer en dat krijg je door de vorm van zuiger en kleppen en het allerlaatste deel van de inlaat. Alles daarvoor heeft alleen baat bij drukgolven, daar werkt zo'n cyclone echt niks aan mee.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

di dec 15, 2009 22:13

Geen problemen meer.

dit wordt ook veel gedaan bij VW transporters. resulteert zelfs in meer vermogen en minder gedonder.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

AlfaTony
Guru
Guru

di dec 15, 2009 22:32

Geen problemen meer.

Dat werkt voor een 16v Jtd niet zomaar tenzij je de software kan aanpassen.
Je hebt gelijk, ik had er even bij moeten vermelden
dat mijn JTD een 8V is. :oops:
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Terug naar “Algemene Technische vragen”