Mark
Newbie
Newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: zo feb 27, 2005 18:40
Locatie: Sint-Oedenrode

vialle LPI uitgevallen.

ma dec 14, 2009 19:49

Vandaag is mijn LPI uitgevallen terwijl ik over een rammelweg reed.
Op benzine geen probleem.
De lpi-pomp loopt in ieder geval niet meer,
Ik heb de zekeringen van het gas-systeem bij de accubak gecontroleerd en aan de bedrading gerommeld, maar helaas.

Iemand?

gr mark

146-1.8 vialle lpi
Gehad
33 1.3 '88
33 1.7 IE '90 met LPG
Ducati 900 SS '93
en nu
146 1.8 TS 16V met Vialle G3
Ducati Pantah '83
Ducati 999 2005

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: vialle LPI uitgevallen.

ma dec 14, 2009 20:04

Ook gehad, de computerunit bij mij was geseald aan de tank, ik heb een gereviseerde ruiltank laten installeren en het werkte weer.
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Mark
Newbie
Newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: zo feb 27, 2005 18:40
Locatie: Sint-Oedenrode

RE: vialle LPI uitgevallen.

ma dec 14, 2009 21:05

Nou ik hoop toch niet dat het zo dramatisch zal zijn.
Ik vermoet (hoop) dat het een contactje, kabeltje of relais is.
Nu in het donker en de kou valt het niet mee om iets te vinden, vandaar deze vraag hier.
Gehad
33 1.3 '88
33 1.7 IE '90 met LPG
Ducati 900 SS '93
en nu
146 1.8 TS 16V met Vialle G3
Ducati Pantah '83
Ducati 999 2005

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: vialle LPI uitgevallen.

ma dec 14, 2009 21:45

De tank heeft geen computerunit, alleen aanstuurelectronica. De computer zit echt onder de motorkap.

Brandt je groene/rode lampje op je aanstuurunit nog wel? (ik ga uit van een vierkant schakelaartje zonder niveauindicator). Als dat het geval is, zou je op de rode draad achterop je tank 12V moeten meten als de motor draait. Als je daar geen 12V meet, zou je de draad onder de motorkap moeten terugvinden en kijken of je daar wel 12V pakt.

Als je zekeringen goed zijn, je geen 12V op die tank krijgt en ook geen rood/groen ledje, zal je moeten kijken of de stekker op je LPE (de gascomputer) nog wel goed vast zit. Dit is een vierkante platte aluminium doos, meestal zit deze ergens onder de motorkap aan de voorkant van de auto weggebouwd.

Mocht dit nou allemaal niet op jouw gasinstallatie lijken, maak dan even een foto van je tank met de aansluitingen en van je schakelaartje, dan kunnen we bepalen welke versie er precies ingebouwd zit in jouw auto.

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 960
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: vialle LPI uitgevallen.

ma dec 14, 2009 21:47

nou, als de pomp niet loopt en de zekeringen zijn nog allemaal heel kun je meten of er spanning op de pomp komt. Ja, pomp naar de klote. Nee, ergens een kabel breuk of een slecht contact.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Mark
Newbie
Newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: zo feb 27, 2005 18:40
Locatie: Sint-Oedenrode

RE: vialle LPI uitgevallen.

di dec 15, 2009 21:40

Nogeens aan de kabels liggen rommelen en stekker op computer, maar helaas.
Van het gas systeem lijkt alles te werken, behalve het draaien van de pomp.
Bij schakelen naar gas klikt het zoals normaal, en ook lampjes op schakelaar branden zoals normaal (betekend:net zo slecht als anders).
Zal de spanning naar de pomp is terugzoeken dit weekend.
Gehad
33 1.3 '88
33 1.7 IE '90 met LPG
Ducati 900 SS '93
en nu
146 1.8 TS 16V met Vialle G3
Ducati Pantah '83
Ducati 999 2005

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: vialle LPI uitgevallen.

wo dec 16, 2009 12:18

Nogeens aan de kabels liggen rommelen en stekker op computer, maar helaas.
Van het gas systeem lijkt alles te werken, behalve het draaien van de pomp.
Bij schakelen naar gas klikt het zoals normaal, en ook lampjes op schakelaar branden zoals normaal (betekend:net zo slecht als anders).
Zal de spanning naar de pomp is terugzoeken dit weekend.
Ik ga er maar even van uit dat je een LPE4 installatie hebt, met de pomp in de tank. Er zijn 2 uitvoeringen van tanks, die met de aanstuurelectronica buiten de tank en die met de aanstuurelectronica in de tank. De versie met de aanstuurelectronica buiten de tank, heeft de rode en de blauwe draad doorlopen naar een module die aan de appendagekast loopt. Vanuit die module lopen 3 draadjes naar de pomp (draaistroom). Het wil nog wel eens gebeuren dat de stekkertjes van die module naar de pomp geen goed kontakt meer maken, of dat de draadjes niet goed meer in de stekkertjes zitten. Deze stekkertjes kan je niet normaal losmaken, je moet iets inknijpen voor je ze van de pomp af kan trekken. Controleer deze stekkertjes eens? Bij de uitvoering met de electronica in de tank lopen de rode en de blauwe draad rechtstreeks naar de "pomp" Ook daar zijn het dezelfde stekkertjes die voor een probleem kunnen zorgen.

Indien de voltages op je tank goed zijn, kan je nog proberen om met direct 12V op de rode draad en de blauwe niet aangesloten. (dit kan met een losse accu of een draad naar voren naar de accu van de auto) of de pomp het zelf gewoon doet. Ik heb laatst meegemaakt dat er wel 12V te meten viel op de rode draad, maar dat die terugzakte naar 7 volt zodra je hem op de tank aansloot. Ik verdacht toen de tank, maar het bleek later in de computer te zitten. Je kan dit zelf testen door rechtstreeks die 12V op de pomp aan te sluiten.

Mark
Newbie
Newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: zo feb 27, 2005 18:40
Locatie: Sint-Oedenrode

RE: vialle LPI uitgevallen.

za dec 19, 2009 14:51

Gevonden en opgelost.
Stekker die wat dieper in de motorruimte hing (thv thermostaat) was de boosdoener.
Beetje spuiten en borstelen en ok.
Dank voor de reacties.
Afbeelding
Gehad
33 1.3 '88
33 1.7 IE '90 met LPG
Ducati 900 SS '93
en nu
146 1.8 TS 16V met Vialle G3
Ducati Pantah '83
Ducati 999 2005

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: vialle LPI uitgevallen.

za dec 19, 2009 22:22

Gevonden en opgelost.
Stekker die wat dieper in de motorruimte hing (thv thermostaat) was de boosdoener.
Beetje spuiten en borstelen en ok.
Dank voor de reacties.
Afbeelding
Dat is de aansluiting voor de kabelboom naar de tank toe. Die ziet er inderdaad uit alsof je er een weeshuis een maaltje broccoli van voor kan schotelen. :P

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3965
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: vialle LPI uitgevallen.

za dec 19, 2009 23:42

Netjes dat je ook de uiteindelijke oorzaak hier plaatst, wie weet heeft iemand er ooit iets aan. :thumbs:
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 960
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: vialle LPI uitgevallen.

zo dec 20, 2009 12:12

is ook een niet al te duurzame stekker so sonder afdichtings rubbers. Welk merk installatie heb je?
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: vialle LPI uitgevallen.

zo dec 20, 2009 12:41

LPi is van Vialle, lijkt me duidelijk.

Nieuwere versies zijn wat beter dan de LPE4 en ouder, gelukkig.

Terug naar “Algemene Technische vragen”