Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

ohjee geen druk meer in de koppeling van de 145. Wat nu??

do jun 30, 2005 22:31

Hallo mensen,

Vanmiddig op de A2 richting Utrecht...een beetje file en bam.....koppelingspedaal komt niet meer naar boven... Altijd op het goede moment, not!!!
Naja gelukkig was het geen stilstaande file dus dan maar schakelen zonder koppeling. En ja dat kan mits je het met gevoel doet. Zonder al te veel gekraak en starten in de versnelling Utrecht gehaald. Na mn afspraak gelijk de plaatselijke Alfa dealer gebeld (SaVaLi), maarja de werkplaats was al dicht, kl**te. Toen maar weer terug naar Adam gereden. Het verkeer werkte ondanks de bergen met files erg mee!!!

Nu dacht ik zelf dat de kabel gebroken was, maar na even wat onderzoek heeft dat ding volgens mij een hydraulische koppeling, klopt dat??? Las op het forum dat het de koppelingcilinder kan zijn?? En zo ja, is het eenvoudig te maken voor een medium monteurtje zoals ik?? Of moet de bak eraf om dit te herstellen o.i.d???

Ben benieuwd wie me kan helpen met dit probleem....

Alvast bedankt

groetjes

Het betreft een AR 145 2.0 TD uit 1995. Koppelingsplaten zijn nog niet zo oud..
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: ohjee geen druk meer in de koppeling van de 145. Wat nu?

vr jul 01, 2005 20:20

Klinkt als een lekke ( hulp) koppelingcilinder. Als je handig bent kun je zoiets zelf vervangen. Het ontluchten kan soms lastig zijn.

Remco S
Guru
Guru

vr jul 01, 2005 20:32

Onder de accu zit de versnellingsbak. Het werkt het handigst als je de accu met accubak verwijderd. Nu zie je op de versnellingsbak de hulpkoppelingscilinder, zet een klem op de slang van de koppelingscilinder (niet te strak anders sloop je de slang) en nu draai je de warter van de leiding die op je hulpkoppelingscilinderzit los, draai de m6 moer waar het leiding klemmetje opnder zit los, en draai de 2 M8 bouten waar de hulpkoppelingscilinder mee vast zit los (eitje)

Monteer allees nu in de omgekeerde volgorde, en ontlucht de hulpkoppelingscilinder voordat je de accu bak er weer in zet.

De hulpkoppelingscilinder zit gevuld met remvloeistof, vul het reservoir van de remvloeistof ook weer bij als je klaar bent.

AlfettaQO
Member
Member

vr jul 01, 2005 20:37

Controleer eens het vloeistofniveau. Vloeistof zou normaliter net iets onder/gelijk aan Max moeten staan. Indien lager: zie KAS.

Ontluchten bijvoorbeeld met:

Afbeelding

Zonder gereedschap ontluchten is m.i. niet effectief.

Grtz.

Terug naar “Algemene Technische vragen”