Ivo
Junior Member
Junior Member

do jan 06, 2005 20:35

De motor is uit gebouwd.
De carterpan gedemonteerd. De drijfstanglagers los gehaald, maar dat ziet er prima uit. Krukas lagers los gehaald. Die zien er iets minder uit je ziet in het midden van de lager schalen het koper zitten, maar verder zijn ze niet uitgelopen.
Dus deze onderdelen zijn niet de boosdoeners.
Maar dat is wel gek, want bij het olie aftappen kwam er ijzel vijzel mee!

Ik ga morgen de kop lostrekken, en hopen dat ik dan wat geks kan vinden!

Wat zijn de aanhaal momenten voor de volgende onderdelen:
- drijfstanglagers
- Krukas lagers
- Vliegwiel

Is er een vraagbaak op cd-rom? Ik heb wel wat informatie gevonden op www.alfa75.info maar daar staat niet op hoe je je distributie ketting kan demonteren en wel monteren.
Er staan streepjes op de 2 nokkenassen en op de grote poelie, maar voor mij is een vraagbaak wel handig!
Laatst gewijzigd door Ivo op do jan 06, 2005 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

do jan 06, 2005 20:50

Hmmm, ijzer vijzel...had ik ook met die kantelende zuiger...
Alfa romeo: The art of the machine!

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

do jan 06, 2005 22:52

aanhaalmomenten:

hoofdlagers: 49 NM
drijfstanglagers: 52 NM
vliegwiel: 113 NM

Als je in het midden van de hoofdlagers het koper ziet zitten dan is het naar mijn mening goed mis.

Distributieketting:
-eerst doordraaien tot het visje (wat je kan verwijderen waardoor je een schakel los kan halen) tussen de 2 nokkenassen zit.
- auto in de neutraal en op de handrem zodat je krukas niet kan verdraaien
- nokkenassen fixeren (met b.v. een griptang zodat de nokkenassen niet van tijd kunnen springen)
- Dan zit er op de kop aan de linkervoorkant een moer (dop 14 volgens mij) die draai je 2 of 3 slagen los en daarna kan je de kettingspanner (die achter de moer zit) terug drukken. Hierna de moer weer aandraaien en de ketting is van spanning
-daarna een doek onder de ketting leggen en het visje demonteren (doek is ervoor dat het visje niet in je blok kan vallen) schakel verwijderen en de ketting is los.
- Als je dan de ketting met een stuk draad vastmaakt ergens in de motorruimte dan kan je met een 2e persoon als hulp de kop eraf halen zonder dat de ketting in het blok valt...

persoonlijk denk ik dat je hoofdlagers versleten zijn en die de oorzaak van het ijzer vijlsel in je carterpan zijn.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Ivo
Junior Member
Junior Member

RE: Hard metaal tikkend geluid, 75 TS

ma jan 10, 2005 19:18

Motor blok volledig uit elkaar gesleuteld, maar niks gevonden :(
Het moet wat zijn, maar ik ga morgen de boel schoon maken en dan moet ik wel iets tegen komen. En ik wil daar ff de tijd voor nemen.

Ik heb een motor gevonden uit een 164. Hij zei dat je alleen de carterpan en het voorste deel van de motor moet veranderen? Maar volgens mij is dat wel meer. Ik heb al de search optie gebruikt in het oude forum, wat gevonden, maar voor mij nog niet helemaal duidelijk.

- volgens mij moet je het vliegwiel veranderen ?

Zijn er nog meer punten?

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

ma jan 10, 2005 19:40

Pistonpen?

Heb een keer een TS motor gehoord die ook een versleten pistonpen had...redelijk uniek....
Alfa romeo: The art of the machine!

gtv 105.21
Full Member
Full Member

di jan 11, 2005 17:49

wat bedoel je met voorste deel van de motor.

ik hoop niet dat je de distributie deksel bedoelt waar de waterpomp op zit want die kun je niet maar zo uitwisselen met een ander blok.

de bronzen bussen waar tandwiel in loopt zijn met een special gereedschaap op maat gemaakt zodat die op de juiste afstand staan van de krukas en dat is dus bij elk blok anders je kunt geluk hebben maar zo niet heb je weer een hoop koper onder in het blok liggen. :oops:

:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Svedberg991

do apr 16, 2009 07:11

Als ik je verhaal zo lees vrees ik dat je oliepomp de boosdoener is . Deze zal je moeten vervangen of reviseren. Tja. de krukas eronderuit met het blok wordt moeilijk.Je staartstuk moet eraf om het vliegwiel eraf te krijgen.

------------------------------
Für FreiSpielen

stefgtv6
Full Member
Full Member

Re: RE: Hard metaal tikkend geluid, 75 TS

do apr 16, 2009 10:28

Als ik je verhaal zo lees vrees ik dat je oliepomp de boosdoener is . Deze zal je moeten vervangen of reviseren. Tja. de krukas eronderuit met het blok wordt moeilijk.Je staartstuk moet eraf om het vliegwiel eraf te krijgen.

------------------------------
Für FreiSpielen
Allereerst welkom op het forum.
Misschien wel handig om even te checken of de topics waar je op reageert nog actueel zijn???
Je bent op de één of andere manier terecht gekomen bij topics van januari 2005.....
Ik denk niet dat de topicstarter nog regelmatig checkt of er al iemand weet wat er met zijn 75 aan de hand is. :wink:
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82
Afbeelding

matthijs
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

vr apr 17, 2009 00:14

Heej, dit oude topic las ik toevallig laatst ook...hoe is dit afgelopen? Ik heb ook warme motor rammel..
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Huib
Guru
Guru

vr apr 17, 2009 08:35

volgens mij is hij er nooit achter gekomen wat er met het blok aan de hand was. Ik denk dat het blok inmiddels al lang bij het oud ijzer ligt.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Terug naar “Algemene Technische vragen”