Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Vraagje rembekrachtiger

ma jan 03, 2005 11:13

Ik heb iets raars voor met de 156. Het valt me al enkele dagen op dat, voor ik start, m'n rempedaal keihard staat (alsof er gepompt is met de motor af)
Als ik start zakt ie netjes, zoals het hoort. Remmenwerking is normaal en ik heb geen vloeistofverlies.
Was daarnet langs de dealer gereden (wagen is nog binnen garantie), maar die is nog nieuwjaar aan 't vieren.....

Iemand enig idee wat er mis zou kunnen zijn ? (Aangezien ik er straks mee naar Brussel moet, stel ik de vraag hier maar al even - heb geen zin in de vangrail....)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Alfa4ever
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

Re: Vraagje rembekrachtiger

ma jan 03, 2005 11:39

Klinkt als een kleine luchtlekkage in de rembekrachtiger zelf, in de vacuumslang of in de terugslagklep. Het ergste wat er kan gebeuren is dat die lekkage plotseling veel groter wordt waardoor de bekrachtiging plotseling helemaal weg kan vallen. Fijn is het niet, maar je kunt nog steeds remmen. Wees er wel continue bedacht op, dus niet met hoge snelheden op bochten af rijden, niet bumperkleven etc. En dan morgen snel naar de dealer!

Succes en rijd op save!
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 03, 2005 12:06

4t is natuurlijk moeilijk die vacuumslang met 't blote oog te controleren, maar onderstaande vind ik toch vreemd:

Hier zie je de vacuumslang zo'n 10 cm voor de aansluiting op de pomp (= een diesel)
Bkijkbaar lekt er iets op de slang, 't ziet er uit als olie. Komt van net d'r boven. Misschien heeft die warme olie de vacuumslang beschadigd ?

Afbeelding

Alfa4ever
Full Member
Full Member

ma jan 03, 2005 12:15

Zou kunnen, maar lijkt me wel een beetje sterk als zo'n slang niet tegen hete olie kan.

Ik weet niet precies wat er bij de jtd allemaal op het vacuumsysteem is aangesloten, en of dat dan voor of na de terugslagklep zit**, maar als bijvoorbeeld de vacuumslang van het EGR stuurventiel los ligt en als die na de terugslagklep zit zal dat het systeem bij stilstand leegtrekken terwijl je er tijdens het rijden weinig van merkt. Misschien wordt de turbodruk ook wel met vacuum gestuurd. Loop dus even alle dunne vacuumslangetjes na.

**(Ik weet trouwens ook niet zeker of de jtd een terugslagklep heeft. Mijn oude diesel had die wel.)
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

almera8

do jan 06, 2005 22:09

Nog langs de dealer geweest?
Lijkt me volkomen normaal, als de motor uit staat moet je harder trappen want er is dan geen vacuum.
Als de motor aanstaat helpt het vacuum mee en zakt het pedaal dus verder bij dezelfde kracht op het pedaal.

Zal het morgen even testen, als ik het niet vergeet..

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jan 06, 2005 22:38

Na een nachtje staan heeft de bekrachtiger vaak nog wel zijn vacuum. Er is dus wel een probleempje, maar waarschijnlijk weinig ernstig. Hebben alle 156-en hier dan last van???
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jan 06, 2005 22:50

Maandag gaat ie binnen ter controle !

@almera8: pedaal mag harder worden als je remt met stilstaande motor, maar ook alleen dan ! de eertse maal dacht ik idd. ff doorgeremd te hebben na de motor te hebben uitgezet, maar na een keer of 15 kan het geen toeval meer zijn !

@ @lfa@lgra: soms is de vacuum na een uurtje al weg. Is dus zoals jij zegt inderdaad niet normaal. Als ik start, zakt ie meteen een beetje, zoals het hoort.

Denk niet dat dat normaal is voor 156's anders zou de dealer 'm niet binnennemen maandag (is nog garantie, dus er valt niks te verdienen ;) )

Als jullie zondag Koen en ik de receptie zien binnenstappen met een verhakkelde tronie, dan weten jullie dat het toch ernstig was :mrgreen: (alhoewel bij Koen het verschil moeilijk zal vast te stellen zijn.... :jumping: )

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Vraagje rembekrachtiger

ma jan 10, 2005 17:45

Even dit topic terug opgevist, want ik heb de wagen net teruggehaald van bij de Alfa dealer.
Volgens de monteur die d'r aan gewerkt heeft......is er helemaal niks mis mee ! :blue_confused:

"want hij is er mee gaan testrijden" en dat voor een probleem dat zich alleen voordoet bij stilstaande motor. :roll:

Ik ben nou ook geen complete idioot (durf niet, he ! :evil: :wink: )en voel wel dat dit niet normaal is. Vanochtend naar de krantenwinkel, 1 minuut later terug instappen en dat pedaal stond zo hard alsof iemand 'm zonder te starten 5 x had ingetrapt.

Volgens de monteur ligt 't aan mij omdat ik nog nooit diesel gereden heb en gewend ben dat er bij een benzineauto steeds wat onderdruk voorhanden blijft...
Met een onderdukpomp (diesel dus) heb je dat niet. Lijkt me rare theorie .... :? :blue_confused:

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 10, 2005 18:29

De monteur heeft in zoverre gelijk dat de rembekrachtiger bij een diesel niet direkt het vacuum in het inlaatspruitstuk werkt, omdat je bij een diesel met de brandtofpomp je toerental regelt en niet met behulp van een gasklep. Ik had altijd wel gedacht(net als jij blijkbaar) dat het vacuum behouden blijft bij afgezette motor, maar dat bijkt niet het geval te zijn dus. Testje met Chrysler Voyager CRD net gaf ook meteen een hard pedaal.

Grappig is trouwens dat bij de nieuwste generatie remsystemen ( Ook diesel) het pedaal bij stilstand met motor uit, kontakt erop, doorveert alsof je rempedaal ineens van schuimrubber is. Is ook normaal :roll:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Alfa4ever
Full Member
Full Member

Re: RE: Vraagje rembekrachtiger

ma jan 10, 2005 19:03

Mijn 145 JTD behoudt keurig zijn vacuum. Tot wel 1 week later. Afgaande op mijn JTD heb je dus wel degelijk een probleem. En jij hebt toch zelf een verandering opgemerkt? Of heeft hij het al vanaf dag 1 dat je hem kocht?
gehad:

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 10, 2005 22:17

@ Alfa4ever: dat is inderdaad mijn punt, ik heb die wagen sinds augustus 2003 en 't valt me pas de jongste maand op !

't zal toch niet aan mijne nieuwe schoenen liggen zeker ? :roll: :lol:

Alfa4ever
Full Member
Full Member

Re: RE: Vraagje rembekrachtiger

ma jan 10, 2005 22:45

@Michel

Heb je dat gemeld bij de dealer? Gewoon teruggaan hoor, voordat de garantie afloopt. Vertel ze duidelijk het tijdsbestek waarin het systeem leeg loopt en geef ook vooral aan dat hij deze klacht niet vanaf het begin heeft gehad!

Vaak wordt de klacht zo slecht aangehoord. Jij meldt bijvoorbeeld dat de bekrachtiger bij afgezette motor snel leegloopt. Vervolgens maakt de receptionist ervan 'rembekrachtiger werkt niet goed'. Dus de monteur gaat rijden en de bekrachting blijkt voldoende te zijn.

Zie erop toe dat je klacht juist op de werkorder wordt vermeld. Waar ik werk (mercedes-benz) moet de klant er zelfs voor tekenen!

Succes.
gehad:

Terug naar “Algemene Technische vragen”