Maar dan wil ik ook horen dat LPG een zachtere klop heeft - trager ontbrandt (vandaar vroegere onsteking) en dus zachter is voor de motor...
Als dat zo is dan levert een motor op LPG minder koppel.
Voor moderne G3 motoren wordt opgegeven dat koppel en vermogen gelijk blijven tov de benzine versie. Dit betekent dat de druk op de zuiger (en dus op het lagerwerk) gelijk is. De druk op de zuiger wordt bepaald door de door de snelheid waarmee het ontbrande mengsel expandeert. Des te sneller de expansie des te meer druk er opgebouwd kan worden omdat de verbrandingsruimte dan nog relatief klein is (zuiger is nog boven). Meer druk = meer koppel.
Met andere woorden als het koppel gelijk is geldt dit ook voor de lagerbelasting, de ontbrandingssnelheid moet dan ook gelijk zijn. Als deze theorie klopt dan is het feit dat je eerder kunt ontsteken alleen te verklaren door de hogere klopvastheid van LPG, dus de bestendigheid tegen zelfontbranding. Niet door een eventuele lagere ontbrandingssnelheid.
just my 2 cents...