pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 710
Lid geworden op: zo okt 09, 2005 14:08
Locatie: cuijk

distributieriem af van 3.0 24v

di nov 17, 2009 20:55

cyl 1 op bdp zetten?

zie nergens merktekens...ben bang dat met verwijderen van de riem er kleppen krom gaan...

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: distributieriem af van 3.0 24v

di nov 17, 2009 21:44

Rob gaat gewoon calibers gebruiken... :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 710
Lid geworden op: zo okt 09, 2005 14:08
Locatie: cuijk

RE: distributieriem af van 3.0 24v

di nov 17, 2009 22:12

is dat zo? :oops: :wink: heb ik niet voorhanden nu...is dat de enige mogelijkheid?

DB
Full Member
Full Member
Berichten: 259
Lid geworden op: di apr 01, 2008 20:06

RE: distributieriem af van 3.0 24v

di nov 17, 2009 22:19

http://www.lasertools.co.uk/item.aspx?cat=305&item=3553

http://www.lasertools.co.uk/item.aspx?cat=305&item=846

Met dit gereedschap kan je het BDP van de 1e cilinder bepalen, mits het schroefdraad in het bougiegat past. Je hebt er wel een klokmeter bij nodig.


DB.
Giulia GTJ 1300 (1970), Giulia Nuova Super 1600 (1975), Alfetta GTV6 (1983), Renault 5 TC (1988), Alfa 75 1.8 IE (1992) & Alfa GTV V6 3.0 24V (1999). Gehad: Alfa 75 TS & Alfa 166 2.5 V6 (1999)

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 710
Lid geworden op: zo okt 09, 2005 14:08
Locatie: cuijk

RE: distributieriem af van 3.0 24v

di nov 17, 2009 22:21

ik wil alleen de oude riem verwijderen en daarna koppen eraf en revisie...bij het terug opbouwen gebruik ik uiteraard calibers,maar heb ik die nu al nodig ???waarom?

DB
Full Member
Full Member
Berichten: 259
Lid geworden op: di apr 01, 2008 20:06

RE: distributieriem af van 3.0 24v

di nov 17, 2009 22:29

Door de druk van de klepveren kunnen de nokkenassen misschien een klein beetje verdraaien na het verwijderen van de distributieriem. Als je de nokkenassen blokkeert voordat je de distributieriem verwijdert, gebeurt dat in elk geval niet.
Giulia GTJ 1300 (1970), Giulia Nuova Super 1600 (1975), Alfetta GTV6 (1983), Renault 5 TC (1988), Alfa 75 1.8 IE (1992) & Alfa GTV V6 3.0 24V (1999). Gehad: Alfa 75 TS & Alfa 166 2.5 V6 (1999)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7061
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: distributieriem af van 3.0 24v

di nov 17, 2009 22:45

lekker boeiend bij het verwijderen van de oude riem... :?

Pas bij het opnieuw plaatsen van de nieuwe riem heb je de calibers nodig. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
bosali
Junior Member
Junior Member
Berichten: 93
Lid geworden op: do jul 20, 2006 21:40
Locatie: Oegstgeest

RE: distributieriem af van 3.0 24v

di nov 17, 2009 23:07

Idd, gewoon riem loshalen, gebeurt niets anders dan dat de nokkenassen verdraaien, maar kleppen gaan heus niet krom.
Natuurlijk niet je krukas rond gaan draaien 8)
Heb dat zelf ook gedaan, na de revisie met de opbouw de nokkenassen er ook pas later op gezet, en kalibers gebruikt.
Kan ook niet anders, want de kopbouten (moeren op tapeinden) zitten achter de nokkenassen.

Wat ge je trouwens doen betreft revisie?

Ik heb er GTA stokken op gezet, en compressie verhoogt naar 10,5 op 1 Hoefde maar 0,5mm van de koppen af.
Q2 diff is trouwens ook een aanrader.
156 SW GTA
Lotus Elise

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7061
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: distributieriem af van 3.0 24v

di nov 17, 2009 23:19

Q2 past niet in een transaxle... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
bosali
Junior Member
Junior Member
Berichten: 93
Lid geworden op: do jul 20, 2006 21:40
Locatie: Oegstgeest

Re: RE: distributieriem af van 3.0 24v

di nov 17, 2009 23:25

Q2 past niet in een transaxle... :wink:
Zag net pas dat het een ombouw wordt :oops:
Jammer dat het niet past, maar aan de achterwielen, ook minder hard nodig.
Komt de 24v nou in een gtv of een 75?
156 SW GTA
Lotus Elise

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7061
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: distributieriem af van 3.0 24v

di nov 17, 2009 23:44

minder hard nodig aan de achterwielen? [-( Hoe wil je dan lekker driften... :driving:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 710
Lid geworden op: zo okt 09, 2005 14:08
Locatie: cuijk

RE: distributieriem af van 3.0 24v

wo nov 18, 2009 06:40

24v komt in een GTV6 uit 1986 op LPG :oops: 8) :lol:

Gebruikersavatar
bosali
Junior Member
Junior Member
Berichten: 93
Lid geworden op: do jul 20, 2006 21:40
Locatie: Oegstgeest

Re: RE: distributieriem af van 3.0 24v

wo nov 18, 2009 08:57

24v komt in een GTV6 uit 1986 op LPG :oops: 8) :lol:
Mijn V6 draait ook op LPG, vel vialle injectie.

Maar op benzine 245PK en op LPG 260PK :lol: Zelfs Stephan van squadra stond gek te kijken.
Na mij is er nog een 3,0 156 op de bank geweest, ook met vialle lpg, en die gaf zowel op benzine als lpg 245PK
Beide motoren hebben GTA nokkenassen.
Maar als je op LPG gaat rijden is compressie verhogen van 10 op 1 naar 10,5 op 1 aan te raden. Koppen vlakken kost je niet veel.
156 SW GTA
Lotus Elise

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 710
Lid geworden op: zo okt 09, 2005 14:08
Locatie: cuijk

RE: distributieriem af van 3.0 24v

wo nov 18, 2009 17:36

het is een 3.0 uit een 164...ik heb IMPCO lpg installatie trouwens..

Gebruikersavatar
Koos
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: za jan 29, 2005 16:55
Locatie: Amsterdam

RE: distributieriem af van 3.0 24v

zo nov 22, 2009 16:42

@Bosali
Maar op benzine 245PK en op LPG 260PK Zelfs Stephan van squadra stond gek te kijken.

Misschien ultrasoon reinigen injectoren, wil ook nog wel eens helpen om wat pk's er bij te krijgen.
Heb mijn GTV6 injectoren gereinigd, dat bleek hard nodig.
1957 Giulietta Berlina
1969 1750 GT Veloce
1981 GTV6 Zender
1985 Sprint Zender
1967 Fiat 500F

Terug naar “Algemene Technische vragen”