Is deze ook met direct ingespoten lpg?
Nope die techniek is alleen in Nederland leverbaar
Vialle zal de primeur hebben eerdaags:
Vialle Alternative Fuel Systems introduceert binnenkort het LPdi-systeem (Liquid Propane Direct Injection), het eerste direct ingespoten lpg-systeem. Hiermee komen de nieuwste direct ingespoten
benzinemotoren voortaan ook voor een lpg-installatie in aanmerking. Het nieuwe systeem is gereed voor zowel serieproductie bij fabrikanten (OEM) als voor achteraf inbouw. In september op de IAA 2009 in Frankfurt vindt de officiële introductie plaats van het LPdi-systeem.
Vialle ontwikkelde het systeem in de eigen R&D-afdeling in Eindhoven, een proces dat drie jaar in beslag nam. Peter Rutten, president van Vialle Alternative Fuel Systems: "Met deze
belangrijke innovatie vergroten we als producent van alternatieve brandstof- en autogassystemen onze technologische voorsprong wederom. We houden de marktbehoeftes altijd scherp in de gaten en blijven steeds innoveren om aan de continu veranderende vraag te kunnen voldoen. Daar is het LPdi-systeem het meest recente resultaat van."
LPdi is een doorontwikkeling van Vialles LPI-systeem, waarbij het lpg niet wordt verdampt, maar vloeibaar in het inlaatspruitstuk wordt geïnjecteerd. Net als bij het LPI-systeem houdt het LPdi-systeem het lpg gedurende het hele proces in vloeibare toestand. Bijzonder aan het LPdi-systeem is dat voor het eerst het inlaatspruitstuk kan worden overgeslagen, waardoor het systeem voor de nieuwste direct ingespoten benzinemotoren beschikbaar komt. Het lpg wordt bij het LPdi-systeem net zoals bij de benzine-inspuiting rechtstreeks in de cilinders ingespoten. Voor deze techniek zijn enkele nieuwe elementen ontwikkeld, waarvoor de octrooiaanvragen zijn ingediend.
Het LPdi-systeem van Vialle is een onderhoudsvrij systeem, waarbij dankzij de directe injectie geen filteronderdelen meer vervangen hoeven worden. Ook aanpassingen van het koelsysteem van de motor kunnen achterwege blijven. De directe brandstofinjectie van de op zich al schone lpg kan een CO2-reductie tot twintig procent opleveren. Voor zowel nieuwe als voor bestaande auto’s blijft de Euro 5-emissienorm na inbouw van het LPdi-systeem behouden. De directe inspuiting maakt een exacte dosering van de hoeveelheid brandstof mogelijk. Dit zorgt ervoor dat het motormanagement volledig inzetbaar is en komt het verbruik ten goede.
Vanaf september is het systeem beschikbaar voor de 1.4 liter TSI-motor die gebruikt wordt voor diverse merken binnen de VAG-groep. Andere motoren van de merken Audi, Seat, Skoda en VW volgen op een later tijdstip in 2009. In 2010 komt het systeem ook beschikbaar voor andere merken. Voor zowel nieuwe als voor bestaande auto’s blijft de Euro 5-emissienorm na inbouw het LPdi-systeem behouden.
De verkoop wordt in Duitsland en Nederland medio september 2009 gestart. In Nederland kan vanaf dat moment het LPdi-systeem via de 34 partners van Vialle in Nederland worden ingebouwd of besteld. Deze partners bepalen zelf hun prijs, al wordt verwacht dat het het prijsniveau rond 2800 euro zal liggen, inclusief inbouw en btw.