Turbonator

iemand verstand van caravans?

di jun 28, 2005 10:54

Hallo,

De zomer komt er weer aan en aangezien ik het gehad heb met de ruzies voortvloeiende uit het alles-laten-slingeren-gedrag van mijn vriendin tijdens het camperen in een tent, wilde ik graag een caravan kopen.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Of misschien wel een leuke tip? Zelf weet ik niet beter dan banden / harde bodem. En richtprijs? Welke features bepalen de prijs?

En verder: als ik het goed heb mag ik tot 750 kg trekken met B-rijbewijs.

Verder, is koppelingsplaatjes vervangen een goed idee? 230k met originele platen en heb ze half jaar geleden al een lekker laten smoken in een verwoedde poging een auto uit de modder te trekken (ja ja, erg stom). (motor is 2.0td uit 95)

Ik ben benieuwd,

grtz

Felix

kroehlur

RE: iemand verstand van caravans?

di jun 28, 2005 11:19

750 kg mag idd TENZIJ je auto of lichter dan 750 kg is (lijkt mij sterk) OF meer dan 2750 kg zwaar is (lijkt mij ook sterk - zie anders het SUV/Kamal topic :wink: ).

Ik zou persoonlijk voor een Konstruktam (sp?) gaan. Dat zijn leuke, jaren 70 wagens die nog niet helemaal van kunststof zijn gemaakt, maar dat ben ik.

Keuze zat vlgns. mij en je moet maar kijken wat je wil in een caravan - slaapplaats en een koffiezetapparaat? Of douche, zitbank, bubbelbad, satteliet TV en een uit te klappen voortuin?

Turbonator

di jun 28, 2005 12:23

haha ik hoef geen luxe. kookstelletje, koelkastje, 3 persoons, tafeltje en eventueel voortent.

voor zover ik het goed heb, zit het zo: caravan + max laadvermogen caravan + auto + maximaal laadvermogen mag niet zwaarder zijn dan 3500 kg.
combinatie mag niet zwaarder zijn dan auto + lading auto. can someone confirm?

is zo'n stabilisator trouwens aan te raden?

oja, en bij de anwb raden ze aan bij bovag te kopen (tuuuurlijk). nou koop ik principieel auto's altijd particulier. hoe zit dat met caravan? is er, gezien de garantie en het relatief intensieve gebruik in in de komende maanden, aan te raden maar wat extra te betalen?

grtz

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 28, 2005 13:22

of bij particulier kopen en laten controleren op remmen, banden etc. Vaak zit er wel profiel zat op de banden, maar zijn ze lekker oud, groot risico op klapper.

Het rijgedrag met een caravan wordt vooral bepaald door de wijze van beladen van trekauto en caravan. Zware dingen laag en bij de as tijdens het rijden, auto niet overbeladen , eventueel hulpveren tegen doorzakken . Hoe rechter de auto blijft hoe beter het weggedrag.

Stabilisator is dan in principe niet nodig, ook nooit mee gereden. Wel met simpele dakspoiler, is rustiger bij tegenliggende vrachtwagens, en scheelt heel veel brandstof als je veel km`s gaat maken. en je hebt meer reserve in de snelheid.

Volgens mij mag je met B aan aanhanger trekken wat de auto leeg weegt, tenzij je boven de 3500kg gaat komen. Het totaal toegstane gewicht van aanhanger mag dan gewicht van de auto niet overschrijden. Maar vraag voor de zekerheid even na, anders ben je niet verzekekerd....
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

kroehlur

di jun 28, 2005 13:33

Wanneer heb ik een BE-rijbewijs nodig?
Om met een aanhangwagen te rijden hebt u niet altijd een BE-rijbewijs nodig. Uw geldig rijbewijs B volstaat zolang de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet meer weegt dan 750 kg.
In bepaalde gevallen is het toegestaan een aanhangwagen van meer dan 750 kg te trekken met alleen een geldig rijbewijs B. Dan gelden daarvoor wel twee voorwaarden:
de aanhangwagen mag inclusief laadvermogen niet meer zijn de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
én de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer dan 3500 kg zijn.
In alle andere gevallen is een geldig BE-rijbewijs verplicht.
Van de CBR website.

juultje
Guru
Guru
Contacteer: Website

di jun 28, 2005 14:40

Ik zou gewoon af en toe naar TopGear kijken die hebben regelmatig handige tips hoe met een caravan om te gaan :lol: :lol: :lol:

GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: iemand verstand van caravans?

di jun 28, 2005 15:28

Ik zou gewoon af en toe naar TopGear kijken die hebben regelmatig handige tips hoe met een caravan om te gaan :lol: :lol: :lol:
:jumping:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

van G
Guru
Guru

di jun 28, 2005 19:31

Als er maar een koelkast inzit :!:

En bij caravans is het net als bij auto's, je kunt een hoop bagger kopen voor een hoop geld.

of een goeie voor weinug :arrow:

Afbeelding

Je moet er een beetje mazzel mee hebben.

Ik zou beginnen met een caravan voor heeeel weinug,

eerst ff proberen :!:
nu Fiat 500 Opening Edition, CLS350
vroegah: MV Agusta F4, Seicento Hobby, clk 230 kompressor, Cagiva Mito evo, 156JTSWAGON, 166V6, 155TS18L16V, THEMA16VTURBO, 33 16V, TIPO17D, ABARTH130TC, 323i, ABARTH105TC FZR1000EXUP, FZR600
ooit ? DELTAintergraleEVO

Dinky Boy
Miniaturista

Re: iemand verstand van caravans?

di jun 28, 2005 19:49

(...) en aangezien ik het gehad heb met de ruzies voortvloeiende uit het alles-laten-slingeren-gedrag van mijn vriendin (...)
Dan zou ik dus al helemààl niet aan een caravan beginnen... :P

Afbeelding

Maar serieus: een caravan lost dat probleem toch niet op?

Giel
Guru
Guru

di jun 28, 2005 20:18

Hallo, ik heb je een pb gestuurd

gr dennis (www.giel-caravan.nl)

kroehlur

di jun 28, 2005 20:20

Afbeelding

Na afloop van de vakantie zijn er nog mogelijkheden...... 8)

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: iemand verstand van caravans?

di jun 28, 2005 21:25

Na afloop van de vakantie zijn er nog mogelijkheden...... 8)

Zeker. Je kunt dan ook nog loempia`s gaan verkopen. :D

Turbonator

di jun 28, 2005 23:16

op de een of andere manier heb ik het idee dat dit topic niet helemaal serieus genomgen wordt :P

maar zoals gezegd werd, net als bij n auto kun je hoop bagger voor n hoop geld kopen en ook precies andersom.
daarom denk ik dat voor weinig geld gaan in den beginnen geen slecht idee is, van een oud stelletje dat niet meer kan rijden ofzo.
de auto die gaat trekken maakt immers veel goed ;)

Turbonator

Re: iemand verstand van caravans?

di jun 28, 2005 23:23

(...) en aangezien ik het gehad heb met de ruzies voortvloeiende uit het alles-laten-slingeren-gedrag van mijn vriendin (...)
Dan zou ik dus al helemààl niet aan een caravan beginnen... :P

Afbeelding

Maar serieus: een caravan lost dat probleem toch niet op?
...denk eens goed na. het tentje van vorig jaar heb ik nog steeds :P

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 28, 2005 23:31

Leuk !! een authentiek Nederlands sleurhut-topic ! :twisted:
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”