Meteen met Forté behandelen.
Tjerry
Zover was ik ook al.Het gaat hem er alleen om hoe,de oude pomp te verwijderen.Ik weet niet of er al iemand heeft gezien hoe de pomp bevestigt zit bij een 16V?Met het vervangen bij een 16v heb ik geen ervaring, wel bij de V6, maar zoveel anders zal het niet zijn.
-Multiriem eraf/los.
-Leidingen los, olie opvangen.
-Pomp verwijderen.
-Nieuwe pomp plaatsen, alles dus in omgekeerde volgorde terug monteren.
Tips: 1) Vergeet niet om nieuwe koperen afdichtringen te plaatsen.
2) Na alles terug gemonteerd te hebben het systeem eerst vullen, je stuur zonder
draaiende motor links en rechts onderuit draaien zodat de olie zich goed verdeelt.
Olie bijvullen op niveau, motor starten en bovenstaande bewegingen herhalen.
Wederom niveau controleren, check ook even of er nergens lekkage is opgetreden, zo nodig
de wartels van het leidingwerk even aandraaien.
Je zult eerst de poulie er af moeten halen voordat je de pomp uit z'n steun kan krijgen. Wat ik me van de verhalen herinner is dat je diverse motorsteunen los kan halen (misschien ook je subframe?) en met een krik en dergelijke je blok zo schuin kan kantelen dat je er net met een klein rateltje bij kan.
Zover was ik ook al.Het gaat hem er alleen om hoe,de oude pomp te verwijderen.Ik weet niet of er al iemand heeft gezien hoe de pomp bevestigt zit bij een 16V?Bovenzijde zit een motorsteun en heel het spul zit onmogelijk gemonteerd in een soort steun ofzo.En er is eigenlijk nergens plek om een sleutel of een ratel met dop tussen of ook maar in de buurt van de pomp te krijgen.Dus wat is de beste werkwijze?
Begin het aardig beu te worden met de voorwielaandrijvers en met name de 16V's.Geef mij maar gewoon een ouderwetse 75 of Alfetta om aan te sleutelen...............
Vergeten te melden, maar de dynamo is inderdaad ook (gister al) doorgemeten en levert 14 volt.veranderd het gekerm in toonhoogte of volume zodra je aan je stuur draait terwijl de auto stilstaat met draaiende motor?
en als je het stuur tegen de maximale uitslag drukt en even vasthoud?
zo kun je de stuurbekrachtegingspomp al een heel eind uitsluiten..
wat betreft je dynam, deze kun je ook even de laadcapaciteit meten,
als de motor stationair draaid, de spanning over de bijde accupolen meten met een volt-meter,
doe hetzelfde met alle verbruikers aan (aanjager, achterruitverw., groot licht e.d.),
een goede dynamo geeft in beide omstandigheden ong. 14 volt.