Als er een 75 TS cup komt doe je dan mee ?

Peiling eindigde op zo mar 07, 2010 20:15

Ja, zonder twijfel
15%
8
Hangt af van de kosten
28%
15
Hangt af van het aantal deelnemers
11%
6
Hangt af van het regelement ivm bestaande auto
45%
24

Totaal aantal stemmen: 53
TurboMarc
Guru
Guru

75 TS Cup Eerste seizoen zit erop

di aug 18, 2009 09:36

Om de 75 TS cup wat meer body te geven zal ik er maar een topic over starten.
Het is nog een idee, het spreekt echter veel mensen aan.

Dus dan maar even brainstormen hoe en wat :?:

Minimaal gewicht met rijder. 1100 kg
Maximaal vermogen 160 pk
Motor en versnellingsbak standaard
Allemaal op de toyo's

Dus af en toe op de mobiele rollenbank en wegen :twisted:

Onderstel:
Koni geel / bilstein of meer?
wel of geen camber en toespoor op de achteras ?
onderstel helemaal vrij laten ?

Dit zijn wat ideetjes van mij, schiet maar raak.
Gewoon lekker gaan rijden onder de vlag van SI en bij voldoende deelnemers eigen puntentelling.
Laatst gewijzigd door TurboMarc op ma okt 18, 2010 13:30, 7 keer totaal gewijzigd.
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: 75 TS cup

di aug 18, 2009 10:39

om een cup toegankelijk te houden niet veel vrij geven, dus onderstel wat mij betreft geen camber , geen vrije veren-dempers etc. en liefts een voorgeschreven kooi! ook ivm gelijkheid. Geen ruimte geven voor dure zaken die wel invloed hebben op rijgedrag maar zo simpel mogelijk.
Pas als er een goed veld staat kan je in overleg zaken gaan veranderen. Wel naar mijn idee plexiglas toestaan, en een stalen spruitstuk ed.
Dempers-veren kan je misschien een deal proberen te maken met een leverancier. Op de gr N 75 zaten destijds speciale konis, die willen ze wellicht weer maken bij een opdracht voor 10 sets of zo.

Ik ben voor ook al zal ik er zelf niet in rijden.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di aug 18, 2009 11:18

:-#
Laatst gewijzigd door Michel75 op di jan 05, 2010 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.

_Pieter_
Guru
Guru

di aug 18, 2009 12:12

Wat alleen lastig is, is dat mensen hun auto niet gauw gaan "terugtunen"...

Wat mij het belangrijkst is, is gelijke motorisering, gelijk aantal PK's maakt het leuk.
Dus een standaard TS motor met Squadra chip, std inlaat, std kop, std nokkenassen, zuigers etc, waarbij je niet over de 160 PK's mag.
Uitlaat zou ik vrij laten, geluidsnorm van DNRT geldt hier.
Een frisse TS op een std chip haalt trouwens max 150 PK, 160 alleen als je gaat rollen. Dat is dan voor de uitslovers. ;)
De v-bak mag wat mij betreft vrij zijn, mits origineel op een 75 model geleverd (1.6, 1.8, 2.0 etc) en mag een sper hebben.
De overige delen van de aandrijflijn moet ook std zijn, als het maar op een productie 75 geleverd is. Maar ik zou wel hardyspicerkooien toestaan.

Ik denk dat onderstel vrij moet blijven, maar wel onder enkele beperkingen omdat anders het einde zoek is.
Verplicht gebruik maken van ong de originele spoorbreedtes en orginele draagarmen en fusees.
Ook de originele triangel moet gebruikt worden met behoud van spoorbreedte, verstelbare wattstangen toegestaan, verder niks.
Dus geen IMSA praktijken met mega verbredingen, of aanpassingen aan de ophangingsgeometrie.
Remmen zou ik ook vrij laten, goed remmen ligt toch vooral aan de coureur.
Verder zou ik coilovers toestaan, dit omdat velen hier al hebben in geinvesteerd en het het racen echt stukken fijner maakt.
Het aanwezig zijn van torsiestaven (dikte vrij) zou ik wel verplichten.

Qua banden, ontlopen verse trampio's en oude slicks elkaar nauwelijks, dus dat kan je ook wel vrij laten. Wellicht maximum stellen op 16 inch?

Qua koets geen aanpassingen in lengte of breedte toegestaan, de std montageplaatsen voor motor, bak, ophanging etc moeten worden gebruikt.
Doorlassen mag, evenals versterken. Die kilo's moet je er ook weer uit racen, dus laat ieder lekker zijn gang gaan zou ik denken.
Plastic schermen zou ik verbieden, plastic kleppen en plastic ruiten mogen dan weer wel.

Zo zijn we toch een heel eind?
SCARB # 4710

Bartman
Guru
Guru

di aug 18, 2009 14:16

Als je een cup wilt moet je een strak reglement formuleren. Anders is de cup al dood voordat 'ie leeft.

Mijn idee:

Standaard motor (met Squadra chip) met ander luchtfilter en spruitstuk

Versnellingsbak standaard (dus met sper)

Remmen standaard op blokken, leidingen en extra koelslangen na. Achter eventueel 105 klauwen toestaan met remdrukbegrenzer.

Onderstel: éénheid. Bv. Bilstein in combi met 30 mm stabi en achterveren. Harder rubbers of kogels mogen

Carosserie: verlichten mag alleen door weghalen materiaal + lexan ramen zij en achter. Rolkooi 6 punt. Las of schroef vrij. Kruisen achter of in deur toestaan.

Banden: 15 inch x 7 met Toyo R888

2:12 op ZV moet mogelijk zijn.

Alles wat niet via het reglement is toegestaan, mag NIET. Lekker simpel.
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Alfa Nord
Guru
Guru
Contacteer: Website

di aug 18, 2009 15:23

Helemaal goed BartJan, niks mag vrij zijn, zeker het onderstel niet. Bilstein of Koni dempers, eventueel aan laten passen voor circuit gebruik. Geen doorgezette achterassen enz., wordt het allemaal al snel weer te gek. Ook allemaal een standaard TS bak, niet de één met een TS bak en de andere met een 1.6, dat gaat gewoon niet. TS bakken zijn er ook zat, 1.6jes niet. Standaard torretje, standaard remmetjes, uiteraard ander type remblokken en remleidingen. Gaat ie weer: zoals in de Ziengs/Aprisco Cup dus. Er moet gewoon een standaard set aangeboden worden voor een leuk bedrag die je verplicht bent om te monteren bestaande uit: schroefkooi (geen laskooi, is te duur), onderstel (dempers'/veren, dikke stabi, evt. casterkogels en uniball wattstangen, dat kost allemaal niks)), iedereen dezelfde set wielen nieuw + set Toyo R888. Als je dat spul een beetje geschikt (aantallen) in kunt kopen kun je daar een leuk prijsje voor maken. Dan is het gewoon een kwestie van een 75 TS hebben of aanschaffen, setje er op zaterdag inschroeven en klaar! Na iedere race wordt de ECU ingeleverd en krijg je voor de volgend race een ander exemplaar. Na de race ook de top 5 auto`s even wegen, heel simpel. Mocht er iemand zijn die op het rechte stuk iedereen met een bloedgang voorbij gaat: na de race op de rollenbank. Is allemaal makkelijk te controleren dus.

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 18, 2009 16:40

ja precies, strak houden en weinig tot niets vrij geven, anders is het geen cup. Theoretisch moeten auto`s zodanig gelijk zijn dat als je van de ene in de andere stapt de rondetijden niet verschillen.
Is practisch natuurlijk wat lastiger, de ene motor is beter dan de ander, of je moet verzegelde laten maken door N tech of zo... :wink: (of AG tech)

Dus: laat de aanmeldingen maar binnenstromen!

Er zal ook een technische man moeten zijn, want de deelnemers geloven is goed, controle is beter. (ervaring binnen elke raceklasse met enig technisch regelement van betekenis). Techneut moet liefst onafhankelijk zijn van andere rijders, maar ja probeer dat maar voor elkaar te krijgen binnen alfaland NL...
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di aug 18, 2009 16:55

:-#
Laatst gewijzigd door Michel75 op di jan 05, 2010 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

TurboMarc
Guru
Guru

Re: RE: 75 TS cup

di aug 18, 2009 18:20

Als je een cup wilt moet je een strak reglement formuleren. Anders is de cup al dood voordat 'ie leeft.

Mijn idee:

Standaard motor (met Squadra chip) met ander luchtfilter en spruitstuk

Versnellingsbak standaard (dus met sper)

Remmen standaard op blokken, leidingen en extra koelslangen na. Achter eventueel 105 klauwen toestaan met remdrukbegrenzer.

Onderstel: éénheid. Bv. Bilstein in combi met 30 mm stabi en achterveren. Harder rubbers of kogels mogen

Carosserie: verlichten mag alleen door weghalen materiaal + lexan ramen zij en achter. Rolkooi 6 punt. Las of schroef vrij. Kruisen achter of in deur toestaan.

Banden: 15 inch x 7 met Toyo R888

2:12 op ZV moet mogelijk zijn.

Alles wat niet via het reglement is toegestaan, mag NIET. Lekker simpel.
Zo ben je er idd bijna.
Alleen nog camber ? Achter standaard en voor vrij :?:
PK's moet een maximum hebben denk ik.
Tank standaard of ATL of vrij ?

Dat is snel geregeld.
Wie doet er mee 8)
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

di aug 18, 2009 19:00

interessant. Zo wordt het voor de dromer ook een beetje bereikbaarder. SI in een Giulia zou geweldig zijn voor mij, maar ik start dan toch achteraan en eindig daar want heb niet het budget wat anderen er soms inpompen.

Heb per maand het minimum jeugdloon en that's it. Kom je niet ver genoeg mee voor racerij helaas.

Ik lees lekker mee en wacht het totale pakket en vooral kwa prijs. Mits het niet te gek wordt ga ik heel serieus nadenken erover maar beloof natuurlijk niks :)

Bartman
Guru
Guru

di aug 18, 2009 19:00

Wielstanden achter vast, voor vrij, mits met behoud originele draagarmen en reactiearmen.

V6 tank zou een veilige budget oplossing kunnen zijn. ATL tank mag ook, want dat is niet sneller.

PK's: motor moet volledig standaard (zuigers. kruk, nokkenassen, kleppen, kophoogte??) met voorgschreven chip. Of idd organisatiecomputers...

Zou wel toestaan dat de vliegwielen mogen worden verlicht. Dan komt t torrertje lekkerder op toeren.
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

di aug 18, 2009 19:14

Ik ga ook niet terugtunen, toch een paar opmerkingen.

Als iets een 75 een echt veel meer in balans zijnde auto maakt (en beter sturend, met name in de snelle bochten) is het een doorgezette achteras wel. Gewoon dus wel doen en liefst gewoon gezamenlijk inkopen (allemaal dezelfde,kun je mooie prijs onderhandelen etc.). Het zou echt jammer zijn als je dat niet doorvoert. Dan komt namelijk het rollcenter wat meer in lijn met de vooras (dat toch al veel te laag ligt bij de gemiddelde 75 racer).

En als je dan toch een voor iedereen gelijke set schokbrekers en dempers wilt (laten) maken, dan zou ik zeker een instelbare set laten maken of kiezen, want afstellen hoort ook bij racen en kan heel veel voordeel opleveren en is gewoon erg leuk om mee bezig te zijn. Oja, en wat voor stabi mag je dan voor? hol? of massief enz. Geef toch lekker vrij, dan heb je nog wat te experimenteren.

1100 kg met rijder en benzine is al best ambitieus.

Als je de kosten laag wilt houden moet je ook echt andere remtangen achter toestaan, want die gaan allemaal naar de klote. Dus supertangetjes toe staan.

Versnellingsbak: Ik zou pleiten voor een compromis: 1.8 met sper, past goed bij een 2l ts in de voorgestelde configuratie en er zijn er nog heul veul van. Overigens: met de sper kun je heel veel verschillen krijgen (maar een beetje rijder kan dat gemakkelijk compenseren, zonder sper kun je ook hard).

Kunstof voorschermen helpt aan de goede kant (de neus) gewicht eraf, kosten te overzien en blijven meerdere kleine aanvaringen in shape (en zorgen niet voor aanlopende wielen). waarom niet.

Misschien schiet me nog wat te binnen. Komt het hier wel bij.
Alfa romeo: The art of the machine!

Alfa Nord
Guru
Guru

di aug 18, 2009 23:16

1100 kg kan niet, is veel te licht, 1250 kg. incl. rijder en 5 liter benzine is goed. 1.8 bak zou inderdaad ook kunnen, is beter qua overbrengingsverhouding voor een TSje en zijn er inderdaad bulten van :lol: . Geen sper doen dan, is met een strak onderstel niet echt nodig en scheelt in de kosten (want monteren/laten afstellen is weer duur). Ik snap dat een doorgezette achteras beter stuurt maar het moet echt low-budget blijven! Iedere verbetering kost meestal weer serieus geld en dat is niet nodig als iedere auto gelijk is. Ook stabi`s en dergelijke allemaal gelijk houden, dat is het mooist. Het moet puur van de rijder komen, niet dat er op zijn auto een dikkere stabi of wel/niet een sper in zit en daardoor sneller gaat. Je kunt met de groep mensen die serieus geinteresseerd is in de cup om tafel gaan en een pakket samenstellen. In overleg kun je dan bedenken wat daar in komt. In mijn ogen ziet de ideale en low-budget 75 TS Cup er als volgt uit:

Een standaard "straat" 75 Twin Spark. De 75 moet worden voorzien van de door de organisatie aangeboden race-kit. Niks doorlassen, reservewielbak blijft. Schroefkooitje (mag verder niet aan gelast/uitgebreid worden) er in met eventueel extra veiligheid bestuurderszijde (kruis). Alle interieurdelen mogen verwijderd worden, originele dashboard moet blijven (bovenste deel dan, tellers/meters zijn vrij), kachel mag verwijderd worden. Pedalen blijven origineel, race voetplaten mag. Stuurwiel is vrij, stuurnaafverlenger mag. Knipperlicht/alarmlicht inrichting verplicht. Accu mag verplaats worden naar willekeurige positie mits gemonteerd in accubox. Bedrading is vrij. FIA keur stoel en gordels volgens DNRT regels verplicht. Brandblusser verplicht. Deurpanelen worden vervangen door alu exemplaren (zitten in pakket). Geen lexaan ramen, originele ramen zijn verplicht (tenzij we lexaan in partij goedkoop kunnen krijgen, dan is het te overwegen). Isolatie en antidreun materiaal mag verwijderd worden. Plaatwerk mag verlicht worden maar moet wel zijn stijfheid behouden, is in theorie niet nodig want minimaal rijklaar gewicht. Hoodpins zijn verplicht (veiligheid), originele sluitmechanisme moet verwijderde worden. Originele buitenspiegels zijn verplicht. Sleepogen/straps zijn verplicht. Originele vóór en achterbumper en TS uitbouw spulletjes verplicht. Dan technisch: motorblok moet standaard zijn (kan evt. verzegeld worden), ECU moet gechipt worden met Squadra Chip. Iedere auto krijgt een Powerlog systeem waarmee vermogen/koppel gemeten word. (uitleg daarvan volgt). Koeling blijft origineel, thermostaat mag verwijderd worden, kachelslangen ook. Motorolie mag gekoeld worden dmv. extra koeler. Motorolie type/merk kan door organisatie voorgeschreven worden. Motorsteunen mogen verv. worden door 105 serie type. Inlaat traject/luchtfilterbak origineel, sportfilter mag Uitlaatsysteem blijft origineel. Met of zonder katalysator en evt sport einddemper in overleg, daarna vastleggen. Versnellingsbak: standaard TS met sper (mag aangepast naar 45 %) of 1.8 bak (vastleggen na overleg), in geval 1.8 bak is sper verboden. Oliekoeler mag. Overbrengingsverhouding word gecontroleerd. Koppeling: origineel, sport koppelingsplaat mag. Onderstel: 2 opties. Optie1: originele torsieveren (of V6 veren) met verlagingsveren achter (van een bepaald merk, evt. stuggere laten maken) in combinatie met Bilstein B6 dempers. Caster (105)kogels mogen evenals wattstangen met uniballs. Optie 2: een uitgebreidere (is duurdere) set, bijv. een schroefset van RS/Intrax of ander merk. Voorstabi van een bepaalde dikte verplicht, achter vrij. Rest van ophanging en bevestigingspunten blijft origineel. Wel mag/moet het plaatwerk waar de wattstangen vast zitten versterkt worden. Camber en sporing van de voorwielen is vrij. De in de kit geleverde wielen en banden zijn verplicht. De maximale spoorbreedte mag niet veranderd worden. Een vooraf bepaalde minimum rijhoogte is verplicht. Remmen: diameter schijven vóór en achter origineel. Merk schijf vrij. Merk remblokken vrij. Teflon remleidingen verplicht (zit in kit). Originele TS klauwen vóór verplicht. Achter origineel of 105 serie klauwen. Handrem mag verwijderd worden. Stofplaten mogen verwijderd worden. Luchtkoeling naar de remmen mag met slangen van max. 100 mm. doorsnee.

Dan nog het strafgewicht wat de eerste 5 auto`s na een wedstrijd krijgen:

Positie: 1 +30 kg
2 +25 kg
3 +20 kg
4 +15 kg
5 +10 kg
Maximaal kan er 90 kg strafgewicht toegekend worden.
Bij auto`s die al strafgewicht hebben en lager eindigen dan de 5e positie word gewicht afgebouwd, als volgt:

Positie: 6 0 kg
7 -10 kg
8 -15 kg
9 -20 kg
10 -25 kg
11 -30 kg

Extra punten bij: snelste quali tijd 1 punt. Snelste raceronde : 1 punt.

Na iedere race worden de eerste 5 auto`s gewogen en word van iedere auto de ECU ingenomen. Voor aanvang volgende race krijg je een willekeurige ECU. Auto`s die verdacht zijn of veel te snel zijn gaan op de rollenbank.

Wat zit er in de verplichte race kit?

Schroefkooi (OMP of Sparco of Wiechers)
Onderstel zoals besproken
Set nieuwe wielen en Toyo R888 (maat nog vast te stellen)
Alu deurpanelen
Hoodpins
Hoofdstroomschakelaar/relais
Brandblusser
Goodridge remslangen
Afsleepogen/straps

Ik zal vast nog wat vergeten zijn maar dit lijkt me al een aardige stap op weg. Heb nu zere vingers van het tikken :lol:

BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo

di aug 18, 2009 23:45

Kan iets moois worden, als vooraf goede afspraken gemaakt worden .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 18, 2009 23:47

Goed verhaal van Richard. Zou financieel interessant moeten zijn, en zo kun je als je wilt je racer ook nog APK-waardig houden om af en toe een rondje te Ringen of zo. Wat voor sommigen misschien wel vervelend zou zijn is dat ze mogelijk al een deel van de verplichte kit op hun huidge racer hebben en dus ineens met 2 kooien in de maag zitten. Daar zou een oplossing voor gezocht kunnen worden, maar is wel iets om aan te denken. Overigens: ABS, toegestaan, verboden of (heel onwaarschijnlijk natuurlijk) verplicht?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Racen - Algemeen”