Beste benzine keuze na chippen (b.v. Squadra)

BP Ultimate
62%
29
Shell V-Power
21%
10
Total Excellium
9%
4
Aral Ultimate
2%
1
Texaco Super
Geen stemmen
0
Esso Energy Supreme
6%
3

Totaal aantal stemmen: 47
DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

RE: Beste Benzine na Squadra chip

zo dec 23, 2007 14:57

Vwb Thommaso's opmerking over Texaco. Ik heb uit racekringen paar jaar geleden ook wel eens soortgelijke verhaal gehoord. Texaco "super" schijnt 100 octaan te zijn ipv 98. Iets met NL markt te klein om apart super98 voor te blenden. .
Degene die het me vertelde deed in ieder geval altijd texaco in z'n racer (klasse met verplicht gebruik commercieele pomp bezine)
Kan het verder niet uit eigen ervaring bevestigen
Heb wel eens een keer s'avonds tijdens een puzzelrit in het grensgebied met belgie bij een witte pomp getankt met m'n 75V6 (oranje lampje brandde al een aardig tijdje dus was allang blij een pomp te zien, gevalletje slechte planning....) en dat was geen succes. Enorm pingelen.

Mzzl,
DJ

Gold

zo dec 23, 2007 19:10

Even voor mij, maar wat is pingelen nu precies?

Knopjes

ma dec 24, 2007 19:54

Dat wil zeggen dat het mengsel voortijdig ongecontroleerd verbrandt, dus al voordat de bougie vonkt eigenlijk. Pingelen kan motorschade veroorzaken, dus daarom is het niet iets om blij mee te zijn ;) Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, maar ik geloof dat het klinkt alsof er met een zak knikkers geschud wordt onder de motorkap (correct me if I'm wrong).

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Beste Benzine na Squadra chip

ma dec 24, 2007 20:25

Dat wil zeggen dat het mengsel voortijdig ongecontroleerd verbrandt, dus al voordat de bougie vonkt eigenlijk. Pingelen kan motorschade veroorzaken, dus daarom is het niet iets om blij mee te zijn ;) Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, maar ik geloof dat het klinkt alsof er met een zak knikkers geschud wordt onder de motorkap (correct me if I'm wrong).
Klopt helemaal. Motorschade is *ernstige* motorschade, gaten in zuigerbodems, koppakking weg etc.

dafdriver

zo aug 16, 2009 20:41

Wat ik wel grappig vind is dat er al iemand voor Esso's Energy Supreme heeft gekozen.
Die is pas vanaf 10 augustus j.l. beschikbaar gekomen.

De Supreme is gebaseerd op een EURO-95 met toevoegingen en dan krijg je dus de vervanger voor Esso's SuperPLUS hetgeen een 98 is.

Lang nog niet elk ESSO Tankstation heeft op dit moment Energy Supreme in zijn grondtanks liggen.
Vraag er dus naar in de shop!

De meeste Tankstations hebben nu wel de Energy Supreme STICKERS op de pompeilanden.
En dat was natuurlijk al een bereklus, nu de grondtanks nog afvullen.

Ik denk dat ze eerst de oude voorraden 98 zullen opmaken, en dat ze dus niet alle grondtanks in Nederland zullen gaan afzuigen want dat lijkt mij persoonlijk kapitaalvernietiging.

Wat betreft de onbemande stations die worden EXACT met dezelfde brandstoffen beleverd als de bemande tankstations.
De brandstoffen zijn dus exact hetzelfde en worden op dezelfde laadcodes geladen.

De Esso heeft zijn EXPRESS onbemande stations.
De BP heeft zijn SOLO's
De Q8 heeft Tango
En ga zo maar door.

Ook laden deze brandstofmerken bij elkaar, je gaat immers niet vanuit Rotterdam helemaal naar Winschoten rijden.
MAAR dan ook onder hun eigen laadcodes en de ADDitieven van dat bewuste brandstofmerk worden dan bijgemengd.

Tjerry
Advanced Member
Advanced Member

zo aug 16, 2009 21:19

Auto & Motor Techniek staat een onafhankelijke test met de soorten en kwam met BP Ultimate als beste uit de test.

Dus mijn keuze met Squadra chip in de V6 24V

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

dafdriver

zo aug 16, 2009 21:33

BP Ultimate is vooralsnog een echte 98!!!

En scheelt het echt zoveel dat je het prijsverschil tussen gewone euro95 en Ultimate eruit haalt?
Of gaat het je meer om de power die de branstof levert en niet de prijs per gereden kilometer?

Auto & Motor Techniek staat een onafhankelijke test met de soorten en kwam met BP Ultimate als beste uit de test.

Tjerry
Staat die test ook op het internet?

Texaco "super" schijnt 100 octaan te zijn ipv 98. Iets met NL markt te klein om apart super98 voor te blenden. .
Voor zover ik weet niet als deze in Nederland is geladen (tankwagen) in dat geval is het gewoon een 98.

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

zo aug 16, 2009 21:39

En scheelt het echt zoveel dat je het prijsverschil tussen gewone euro95 en Ultimate eruit haalt?
Of gaat het je meer om de power die de branstof levert en niet de prijs per gereden kilometer?

Texaco "super" schijnt 100 octaan te zijn ipv 98. Iets met NL markt te klein om apart super98 voor te blenden. .
Voor zover ik weet niet als deze in Nederland is geladen (tankwagen) in dat geval is het gewoon een 98.

Ik ben een paar jaar geleden met mijn 75 1.8TB op een gegeven moment overgestapt op BP Ultimate
die reed daar merkbaar soepeler op, en veel zuiniger, het verbruik was voorheen 1:7 en met BP werd dat 1:9,3

sindsdien altijd BP Ultimate getankt, en alle auto's rijden er soepeler en beter mee, en zijn merkbaar zuiniger geworden

dus de "meerprijs" is het naar mijn bescheiden mening absoluut waard
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

dafdriver

zo aug 16, 2009 21:52

Van 1:7 naar 1: 9.3 zijn ook hele mooie cijfers en als je dan ook nog merkt dat je auto er lekkerder op loopt dan is inderdaad de keuze snel gemaakt.

Overigens voor zover ik het weet is de Shell V-power ook een 95.
Maar dit zal ik nog eens navragen. Bij meer en meer maatschappijen gaat de 98 er namelijk uit.
Het fijne weet ik daar echter ook niet van.

Ik denk dat ze er te weinig van omzetten en de 98 er daarom dus uit gaat.

Tjerry
Advanced Member
Advanced Member

zo aug 16, 2009 22:02

Je rijdt geen V6 voor de zegeltjes :!:
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

zo aug 16, 2009 22:06

Ik denk dat ze er te weinig van omzetten en de 98 er daarom dus uit gaat.
In Duitsland (hier, 500 meter verderop) nog prima verkrijgbaar hoor, net als Shell 100 (met dezelfde prijs als ~98 octaan aan deze kant van de grens).
Ik tank dus Jet 98 octaan (10 cent/liter goedkoper dan bv Tango 98 ) en als ik in NL moet tanken BP ultimate. Als de APK eraan komt gooi ik er meestal even een tankje Shell VPower-100 in.
It's not easy, being green (kermit)

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma aug 17, 2009 08:41

Je rijdt geen V6 voor de zegeltjes :!:
nee, voor de freebees :lol:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

tommaso
Guru
Guru

ma aug 17, 2009 09:20

Helaas is de situatie voor de Squadra chippers erg verandert de laatste maanden.
Bijna alle benzine maatschappijen gooien op dit moment de Ron98 uit hun assortiment.
Ja die boerelullen huis tuin en keuken auto's rijden allemaal wel op 95 maar als je een Alfa hebt wil je daar graag 98 in gooien.

Gelukkig heeft Gulf de Challenge benzine op bepaalde plaatsen die 100 octaan is en dat in Nederland :lol:
Voor de rest wordt het zoeken naar een geschikte benzinepomp.
De pomp bij mij om de hoek verkoopt gelukkig nog 98 en ook bij mijn werk zit er nog een.

Zelfde situatie maakte ik vorig jaar in Italia mee.
Daar kon je alleen bij de Shell Racing tanken van 100 octaan.
Hoorde van een kennis die van de zomer in Italie was dat er ook tankstations met alleen diesel zouden zijn.
Het moet niet gekker worden.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Hylke
Moderator
Moderator

ma aug 17, 2009 11:40

Ik heb ook voor de Esso variant gekozen, net als een ander die zich nog niet gemeld heeft.
Reden voor mij is omdat er nu nog de 98 in de grondtanks zitten, zodra die leeg zijn is het tobben.

Waarschijnlijk maar een flesje octaanbooster halen en overstappen op 95 via de pomp.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

pepijn
Advanced Member
Advanced Member

di aug 18, 2009 09:57

Ik vraag me af of de maatschappijen garantie gaan geven. Op het tankklepje van mijn EVO staat duidelijk 98+ octaan en volgens het boekje mag er echt niet minder in anders bij nood kan het maar dan zonder belasting rijden onder de 4500 rpm blijven. Als er geen 98 meer te krijgen is en ik dus noodgedwongen 95 of een van die andere moet gaan tanken vraag ik me af of ze ook maar iets vergoeden als het mis gaat. Ik denk dat er meer wagens rondrijden met hetzelfde probleem. Een beetje M3-5, Audi RS, GTA, AMG, Porsches, OPC's zo maar een paar modellen waar er stiekum toch best een aantal van rondrijden, moeten volgens mij allemaal toch echt 98 hebben. Fabrikant schrijft dat niet voor niks voor. En zelf bijmengen lijkt me niet echt de oplossing.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Terug naar “Algemene Technische vragen”