Ik zit een beetje te dubben wat ik komende winter zal doen met motor van mijn Sud Sprint. Nu zit er een 1.5 motor in van een vroege 33 met een tweetrapscarburateur. Oorspronkelijk zat er een 95 pk Veloce motor in.
De oorspronkelijke motor heb ik nog liggen alleen is alles boven op het blok verdwenen muv een paar dynamo steuntjes en ik weet nog niet wat de conditie is van het blok.
Ik heb dus de keuze het 95 pk blok na te kijken en indien mogelijk opnieuw op te bouwen en de ontbrekende delen als carburateurs, spruitstukken, thermostaathuis, bedieningstang en luchtfilter etc etc. bij te zoeken of ik koop een complete andere motor.
Nu lijkt het dat 105 pk motoren vaker aangeboden worden dan 95 pk motoren en 10 pk extra is natuurlijk nooit weg.
In het verleden heb ik een ' 83 Sud Ti (JF-56-RF besta je nog?) gehad met een 95 pk motor en daarna een 33 QV (R.I.P.) met een 105 pk motor. Op de één of ander manier leek de 95 pk motor veel lekkerder op toeren te komen dan de 105 pk motor van de 33, net of die extra 10 pk's ten koste gingen van het rustig stationair lopen een daarvoor een zwaarder vliegwiel gemonteerd was.
Wie kan vertellen of de 105 pk inderdaad een zwaarder vliegwiel had of dat het mogelijk een afwijking was van een individuele motor.
Alvast bedankt voor de reacties,
Kees