bert
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: F1 Joke

ma jun 20, 2005 20:19

The FIA heeft vandaag officieel verklaard:

"At Indianapolis we were told by Michelin that their tyres would be unsafe unless their cars were slowed in the main corner. We understood and offered to help them by monitoring speeds and penalising any excess. "

Het voorstel van de FIA was dat snelheidsbekeuringen zouden worden uitgedeeld op Indy als men harder als toegestaan op de banking zou rijden???
Dit lijkt mij juist erg gevaarlijk met name voor de Ferrari/Bstone rijders.

Voorstel van ultra harde banden invliegen of een chicane aanleggen en gewoon voor de show karren zonder mogelijkheid op behalen van punten is in mijn ogen een veel betere oplossing. Vreemde lieden.

Alfa Rogeo

ma jun 20, 2005 21:10

Als Bridgestone genoeg banden op voorraad had gehad of in overleg had geregeld, er was toch redelijk voldoende tijd om nog iets te regelen, hadden ze allemaal op de Bridgestones kunnen starten. Iedereen op dezelfde band. Was het probleem in ieder geval opgelost. Als de 2 bandenfabrikanten elkaar hadden geholpen in nood was er geen vuiltje aan de lucht geweest.

:whistle:

Roebar
Guru
Guru

ma jun 20, 2005 21:38

Ik denk dat het wel terecht is dat die 3 teams van start gegaan zijn,en zeker niet accoord gaan met het veranderen van de baan.

WAT HAD MC'LAREN,BMW en al die andere Taems gedaan Als het andersom was geweest....................

Die hadden Bridgestone ook vierkant uitgelachen.............ZEKER weten

Dus eigenlijk sluit ik me ook aan bij (hopelijk) de meeste hier en gun ieder zijn bij elkaar gereden puntjes..................

OH en die Yanken krijgen waarschijnlijk hun dollars terug van Michelin???
Laatst gewijzigd door Roebar op ma jun 20, 2005 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Spider 1.8 TS
Als je de weg kwijt bent...kom je nog eens ergens..

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

Re: RE: F1 Joke

ma jun 20, 2005 21:39

The FIA heeft vandaag officieel verklaard:

"(...) We understood and offered to help them by monitoring speeds and penalising any excess. "
Ik wìst 't!!!!! Koos Spee is op studiereis naar de VS!

Brick Yard ophogen tot verkeersdrempel!

Pitlane een woonerf!

Stimuleren van carpoolen!

Nog meer idiote voorstellen?

pepijn
Advanced Member
Advanced Member

di jun 21, 2005 00:19

FIA roept Michelin op matje

Uitgegeven: 20 juni 2005 20:44
Laatst gewijzigd: 20 juni 2005 21:51

LONDEN - De internationale autosportfederatie (FIA) heeft Michelin op het matje geroepen naar aanleiding van de bandenproblemen bij de Grote Prijs van de Verenigde Staten. De Franse fabrikant moet op 29 juni in Parijs komen uitleggen waarom zeven formule-1-teams het dringend advies kregen niet te starten in Indianapolis.

De betrokken coureurs, onder wie de kanshebbers van Renault en McLaren, gehoorzaamden de stalorders. Die waren ingegeven door de crash van Ralf Schumacher tijdens de training op vrijdag.

Chicane

De lobby om een chicane aan te leggen in de bocht waar de Duitser eraf vloog, was bij de FIA aan het verkeerde adres. Slechts zes bolides, allen uitgerust met Bridgestone-banden, reden de race. Daaronder de Minardi van Christijan Albers.

Michelin had volgens wedstrijddirecteur Frédéric Henry-Biabaud geen andere keus dan zijn klanten te adviseren niet te rijden wegens het te grote risico. "Denk eens in wat er was gebeurd als dat ongeluk van vrijdag zich in de Grand Prix had herhaald."

Weigering

Hij koos maandag in eerste instantie dan ook zelf de aanval door de FIA te bekritiseren voor de halsstarrige weigering de "bocht van Ralf Schumacher" langzamer te maken met een chicane.

De autosportbond, voorgezeten door Max Mosely, kaatste de bal onmiddellijk terug. "Formule 1 is een sportieve wedstrijd. Die moet volgens duidelijke regels verlopen. Daarover kan niet elke keer dat een deelnemer met het verkeerde materiaal komt aanzetten opnieuw worden onderhandeld", liet de FIA in een verklaring weten.

Bestraffen

"We kregen in Indianapolis van Michelin te horen dat hun banden niet veilig waren, tenzij de wagens die belangrijke bocht langzaam zouden nemen. Daar hadden we begrip voor. We hebben onder meer nog aangeboden de snelheid ter plekke in de gaten te houden en overschrijding te bestraffen."

"De Michelin-teams wilden daarmee niet akkoord gaan, behalve als ook de Bridgestones gedwongen zouden worden daar in te houden. Ze konden maar niet begrijpen dat zo'n voorstel uiterst unfair is en geheel tegen de regels indruist. Bridgestone had wel de goede banden geleverd.

Inferieur materiaal

Als de Michelins minder hard door die bocht 13 hadden kunnen gaan, was dat alleen te wijten geweest aan hun inferieure materiaal. En dat gebeurt zo vaak in de Formule 1. Als ze dat gegeven hadden geaccepteerd, dan hadden de fans een race gehad."

BRON: WWW.NU.NL
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jun 22, 2005 12:20

Tired of Tires? Here's More

2005-06-21 F1
Bill King

There's been much sympathy expressed - and ever so rightfully - for F1 race fans during and following that debacle Sunday that the FIA persists in calling the United States Grand Prix. Also receiving notes of condolence are the Hulman-George family and the hard working staff at the Indianapolis Motor Speedway that opened its doors to the Formula 1 circus just three weeks after staging the Indy 500 - no mean feat.
But the old "tire guy" in me has been roused at the abuse heaped upon Michelin. Yes, they screwed up. The makers of the most mysteriously complex and vulnerable component of a modern racecar missed it; but I'll wager, not by much.
During my six-year stint as PR manager for Goodyear Racing, we understood that nobody pays any attention to tires until something bad happens to one of them.
The worst case scenario is unexplainable failures during pre-race sessions - just what happened to Michelin Friday. There is no bigger headache, because it throws the whole race weekend into jeopardy.
Goodyear pulled its new radial tire from competition following the first practice session for the 1989 Daytona 500 when both Dale Earnhardt and Bill Elliott lost right fronts and hit the wall. Elliott broke his wrist. "We are not in this to hurt our friends," said Leo Mehl, then head of worldwide racing for Goodyear. We had a slow, hard back-up tire that we offered. Everyone but Dave Marcis switched to Hoosier for the week and the show went on with Darrell Waltrip winning his only Daytona 500.
We had similar problems when we pulled our tires from the Coca-Cola 600. Hoosier assumed the sole-supplier role and Goodyear tire technicians helped our seriously understaffed competitor mount tires for the race.
Later in the Goodyear-Hoosier NASCAR tire war, both companies were disqualified for width irregularities. In those cases, the other company stepped up and supplied the field.
In 1985, Goodyear withdrew its new radial from the Michigan 500 over safety concerns, causing CART to postpone the race for a week. As sole supplier, we did not have a back-up. Big mistake.
However, the common thread through each of these tire calamities is that all parties - sanctioning body, track management, race teams, manufacturers - worked together to come up with a solution that allowed for a safe and competitive race.
That did not happen in the acrimonious political climate that had the Indianapolis Motor Speedway socked in for the weekend. The bottom line is that the FIA refused to consider any solution that would allow a full field to compete safely in the USGP Sunday.
"Compete" and "safely" are the operative words.
There would have been no "competition" had the Michelin teams pitted a half dozen times to change tires and no guarantee even then that a tire wouldn't fail.
That FIA competition director Charlie Whiting would suggest that the Michelin teams run at reduced speed through Turn 13 was irresponsible. To essentially mandate 20 to 40 mph closing speeds in the fastest corner in F1 racing with thousands of fans sitting outside the turn would have produced a criminally actionable situation should an incident have resulted in personal injury.
The very fact that the FIA would make such a suggestion shows a complete lack of knowledge of and/or disdain for U.S. laws concerning reckless endangerment. You can bet that the legal departments of Michelin, Toyota, Honda, BMW, Renault, DaimlerChrysler and Cosworth were fully aware of the slipperiness of that slope.
Any future FIA event on American soil will surely come under a legal microscope based upon the sanctioning body's heedless disregard for the safety of competitors and fans in making suggestions as to how to proceed over the weekend.
Subsequent actions by the FIA including dragging Michelin and its teams onto the World Motorsport Council mat next week are equally bizarre, given that FIA head Max Mosley claims to be a lawyer. The FIA is skirting on giving IMS attorneys all the ammunition needed to demand repayment of all fees should the sanctioning body materially punish the teams, an action that would tacitly admit that Formula 1 did not fulfill its contract with IMS.
In addition, the FIA has broken a cardinal rule of motorsport business. They have pilloried a major supplier - in this case Michelin, a $20bn a year corporation and arguably the best racing tire maker in the world.
As a tire guy, it breaks my heart.
As a 50-year Formula 1 fan, it breaks my heart.
As a fan of common sense and the elegant solution, it just pisses me off.

matra sports
Guru
Guru

wo jun 22, 2005 12:55

Eeuhhh ja. genoeg stof om te overdenken :shock: :shock:

En uiteraard had ik "gelachen" als dit Bridgestone was ovekomen ZEKER WETEN !
:biggrin:
Aangezien Frari echter de dienst zo;n beetje wil uitmaken was er vast wel een bochtje verlegd...... :evil:

groeten
jos

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jun 22, 2005 13:11

Ik zou zeker niet lachen als Ferrari met bandenproblemen zou afhaken want Ferrari is voor velen een cult en het geeft de sport daarmee iets bijzonders. OK, ik heb weinig met Ferrari, met name door onmogelijk mens Enzo Ferrari, op.

Ik vermoed dat Ferrari fans op den duur meer tevreden zouden zijn als continuiteit van
de sport is gegaraneerd en Michelin teams niet afhaken en een GPWC oprichten.

Enige leuke van een tweede F1 serie is dat wellicht GPWC op Zandvoort gaat rijden en
andere klasse in Afghanistan en meer van zulke uithoeken omdat Ecclestone nog niet genoeg geld heeft en de constructeursklasse wil rijden voor de publiciteit.
GPWC word waarschijnlijk meer Amerikaans van opzet. De Renault dagen is een
voorbeeld.

pepijn
Advanced Member
Advanced Member

do jun 23, 2005 00:02

Enige leuke van een tweede F1 serie is dat wellicht GPWC op Zandvoort gaat rijden .
En jij denkt dat de F1 terugkeert naar de oude teringzooi die Zandvoort heet???Ons nationale circuit wat pretendeert internationaal aangeschreven te zijn. Die ouwe tyfusmeuk.

Ik weet ik ben dit jaar verwend en vind het echt wel leuk om op Zandvoort te rijden. maar als het een merk plee papier zou zijn, zou ík het prefereren boven page 3-laags.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Cavolo

do jun 23, 2005 02:29

Ik weet ik ben dit jaar verwend en vind het echt wel leuk om op Zandvoort te rijden. maar als het een merk plee papier zou zijn, zou ík het prefereren boven page 3-laags.
?? zou je je reet ermee afvegen omdat je het super vindt of juist omdat je het niks vindt?

Ik ga maar even uit van het laatste nu, en qua faciliteiten blijft cpz natuurlijk ver achter bij de F1 circuits....helemaal niet erg, stel je eens voor hoe f^%$ duur het zou zijn om dan italia en clubdagen te organiseren daar...

In de UK rijdt er toch een serie met classic F1 racers? dat zou wel mega-leuk zijn op Zandvoort! :biggrin:

Cavolo

do jun 23, 2005 02:29

?? zou je je reet ermee afvegen omdat je het super vindt of juist omdat je het niks vindt?

Ik ga maar even uit van het laatste nu, en qua faciliteiten blijft cpz natuurlijk ver achter bij de F1 circuits....helemaal niet erg, stel je eens voor hoe f^%$ duur het zou zijn om dan italia en clubdagen te organiseren daar...

In de UK rijdt er toch een serie met classic F1 racers? dat zou wel mega-leuk zijn op Zandvoort! :biggrin:

Cavolo

do jun 23, 2005 02:30

Cavolo

do jun 23, 2005 02:33

hmm, het lijkt wel alsof ik een virus op mn pc heb......ik noem het het 'klavertjes-virus' al mijn postings komen ineens in veelvoud door, met als gevolg een explosieve stijging van mijn aantal klavertjes op dit forum...:)

Cavolo

do jun 23, 2005 02:33

hmm, het lijkt wel alsof ik een virus op mn pc heb......ik noem het het 'klavertjes-virus' al mijn postings komen ineens in veelvoud door, met als gevolg een explosieve stijging van mijn aantal klavertjes op dit forum...:)

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

do jun 23, 2005 02:47

Ehhh stuur het ff door? :wink:
It's not easy, being green (kermit)

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”