Hoi,
Ik zal mij eerst even voorstellen: mijn naam is Martijn en nieuw op dit forum. Ik heb een aantal vragen over mijn 147 JTDm (120 pk) uit 2007 en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
- als ik mijn koppeling laat opkomen (en het raam open heb) en gas geef dan hoor ik (voornamelijk bij koude motor) een ratel. Het klinkt alsof een ketting aangrijpt. Nu hoorde ik laatst een 156 die dit ook heeft. Is dit volgens jullie normaal?
- bij constante snelheid wil de auto heel af en toe een schok geven. Dit gebeurt maar eens in de zoveel tijd en is zo voorbij. Het lijkt alsof de motor inhoudt. Volgens de dealer is dit volstrekt normaal en heeft dit te maken met het roetfilter die deeltjes afgeeft aan de olie (?). Kennen jullie dit fenomeen?
- bij het afremmen (bij een snelheid van ca. 90 km/h) schokt de auto een klein beetje. Zodra ik de rem loslaat is het schokken weg. Duidt dit op versleten remblokken of -schijven?
- bij stationair draaien hoor ik het normale dieselgeluid. Door dit dieselgeluid heen hoor ik iets draaien. Het lijkt een soort stalen wiel wat af en toe tussendoor klinkt. Het is een nogal vage omschrijving en het geluid is ook nogal vaag. Is iemand van jullie hier toevallig mee bekend? De auto heeft slechts 60.000 km gelopen.
- is iemand ermee bekend dat deze dieselmotor een zoemende/fluitende toon geeft indien je de auto laat terugzakken in toeren. Het lijkt een soort zoem. Het klinkt heel normaal, maar ik heb het bij andere turbo diesels nooit gehad.
Sorry voor de vele vragen. Ik benieuwd naar jullie reacties.
Gr,
Martijn