Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: enorm hoog olieverbruik bij nieuwe motor

do jul 30, 2009 23:04

barry( de motorbouwer) zegt mij dat er géén synthetische olie in mag en dat wss met minerale olie het probleem zich niet meer zal voordoen.
dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk met 1 liter/100 km.
Ik bel hem zo nog eventjes op.
Minerale olie ws alleen tijdens het inloopproces (Zuigerveren lopen sneller in.),, maar dit verschil is echt niet alleen door de oliesoort te verklaren. caterventilatie weet ik niet hoe deze nu zit, maar als je overdruk in je carter hebt kan er toch olie ontsnappen. En die overdruk komt vaak weer door lekverliezen langs de zuigers of praat ik nu P..P ???

Te rijk mengsel kan idd een oorzaak zijn, maar dan zoveel verbruik????
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

RE: enorm hoog olieverbruik bij nieuwe motor

do jul 30, 2009 23:19

Dan zou ik het alsnog proberen.... hoemeer jezelf overhoop gaat halen, hoe minder blij deze gasten over het algemeen worden.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: enorm hoog olieverbruik bij nieuwe motor

vr jul 31, 2009 09:20

Hee Marc,

Het zit je ook niet mee.... Wat hierboven al meerdere malen aangehaald is: Of je blok lekt stevig, of de zuigerveren laten de olie er langslopen (meer zeiken bij 1:100). Barry zal je dat ook wel kunnen vertellen, hij heeft 'm tenslotte gebouwd. Sluit de carterontluchting weer aan en kijk wat ie doet. Als het niet verbeterd, zal ie toch los moeten. Wat kost een retourticket Zuid Afrika - Brussel eigenlijk? Die motor versturen is niet echt een optie, maar Barry hierheen halen misschien wel?
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: enorm hoog olieverbruik bij nieuwe motor

vr jul 31, 2009 17:47

Misschien een hele domme opmerking, maar hoeveel olie is er gevuld en hoeveel moet erin?
Foutje met de peilstok en je gaat al snel een liter of meer teveel vullen en die liter stookt ie ook weer snel weg! (weet niet of zo'n motor daar gevoelig voor is)

Olie lekkage lijkt mij niet, dan hangen nu de druppels aan de gehele bodem en achterbumper!
Kleprubbers? misschien als alle rubbers van de inlaten afliggen misschien.
Ik zou eerder vrezen voor de olieschraap veren, compressie is goed en je hebt weinig carterdampen.
Hoe dan ook, hoe zien de bougie's er uit na 400km?

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: enorm hoog olieverbruik bij nieuwe motor

za aug 01, 2009 05:15

Ik lees dit net op AlfaBB in JJ's topic over de 3.7 -

"Alternatively/eventually - I will likely have a nice custom single canister/reservoir made! It has to have a very flat profile though to fit high enough to be above the drain-down and still clear the hood. I have to do something though; the single right-cover vent and the block vent down below pukes out a quart of oil every 20 minutes and fills the temporary Vitamin Water bottle catch-can right up in no time! Apparently the twin turbo in the Ultima used to puke out 3 litres in a single race, so an effective capture/drain-back system is required!"

Eigenaardig..

Andretti Molletti

Re: RE: enorm hoog olieverbruik bij nieuwe motor

za aug 01, 2009 13:31

Carterontluchting ligt het meest voor de hand maar na 7872634581763158763589176354189763251876231765326 keer vragen moet RZ dat toch wel op orde hebben inmiddels.
Niet dus?? :roll:
Dit is toch niet zo heel erg moeilijk: carterontluchting....

Gebruikersavatar
rz
Full Member
Full Member
Berichten: 366
Lid geworden op: zo aug 20, 2006 22:03
Locatie: 's gravenwezel belgie

RE: enorm hoog olieverbruik bij nieuwe motor

za aug 01, 2009 14:39

een carterontluchting heeft toch niets te maken met olieverbruik??
alle racewagens hebben de carterontluchting gewoon in een potje met gaten er in.
zolang de carterverluchting niet verstopt is maakt het volgens mij niets uit!
anders: VERKLAAR!

@gtv4: goede opmerking ivm peilstok, maar hebben we net nagekeken en is in orde.
vandaag minerale olie er in en alle synthetische olie er uit.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: enorm hoog olieverbruik bij nieuwe motor

za aug 01, 2009 14:44

Laten we even de volgende dingen aannemen:

Op het forum zitten een stel mensen die er een boel van af weten. Helaas kunnen ze niet door een forum heen kijken naar de motor, ze moeten het dus op de informatie doen die door rz wordt gegeven. rz wil niet naar de garage toe, zodat er iemand ie er een boel van af weet naar kan kijken. Er heeft dus nog niemand die er een boel van af weet naar gekeken.

Het lijkt me in dit stadium niet echt nuttig om nog langer met suggesties te komen anders dan: laat er iemand naar kijken die er verstand van heeft.

Alle mogelijke oorzaken zijn nu wel genoemd, iemand zal er naar moeten kijken om uit te sluiten en te bevestigen welke van deze het nou is. Breng het ding naar een specialist, of vlieg de specialist in. Uiteindelijk is het een 24V busso. Weliswaar is het er eentje die gekieteld is, maar het is geen rocket science om de oorzaak zo'n hoog olieverbruik te vinden. Als daarvoor de hele motor uit elkaar moet, dan moet dat maar. Als je dat niet wilt, moet je het olieverbruik maar voor lief nemen en het lekker zo laten. Het is misschien een tegenvaller, maar als je het opgelost wilt hebben moet je daarvoor gewoon de noodzakelijke maatregelen nemen, met praten en typen op een forum gaat het echt niet vanzelf over.

Gebruikersavatar
rz
Full Member
Full Member
Berichten: 366
Lid geworden op: zo aug 20, 2006 22:03
Locatie: 's gravenwezel belgie

RE: enorm hoog olieverbruik bij nieuwe motor

za aug 01, 2009 14:47

ben vanmorgen naar de garage geweest!!
ik wou alleen even kijken of iemand een idee had hoe je het een en ander kon testen.

ErwinV6

RE: enorm hoog olieverbruik bij nieuwe motor

za aug 01, 2009 15:32

Dus........ wat was de conclusie van de garage??????????? :roll:

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: enorm hoog olieverbruik bij nieuwe motor

za aug 01, 2009 19:22


@gtv4: goede opmerking ivm peilstok, maar hebben we net nagekeken en is in orde.
vandaag minerale olie er in en alle synthetische olie er uit.
De motoren waar ik mee werk kent diverse carterpannen maar ook verschillende lengte van peilstokken en houders.
Dus ga je zomaar iets uitwisselen dan ga je al snel teveel of teweinig olie vullen.
Vandaar mijn opmerking. :wink:

De carter ontluchting zie ik ook niet zo zitten. De metingen die wij doen op onze motoren hebben allemaal een positieve carterdruk, open of gesloten systeem zelfs met een actief roterende olieafscheider.

Gebruikersavatar
rz
Full Member
Full Member
Berichten: 366
Lid geworden op: zo aug 20, 2006 22:03
Locatie: 's gravenwezel belgie

RE: enorm hoog olieverbruik bij nieuwe motor

za aug 01, 2009 20:13

conclusie van de garage en van de maker van de motor: RIJDEN MET DAT DING!!
carterventilatie is okay zoals ie is en afwachten tot na het inrijden.
het lijkt alsof de motor met minerale olie al veel minder rookt.

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: enorm hoog olieverbruik bij nieuwe motor

zo aug 02, 2009 09:54

... doet mij denken aan de oudere VOLVO trucks die tot de ongeveer 50dkm olie innamen alsof het diesel betrof, maar.... daarna stabiliseerde tot een verbruik van nagenoeg niets. Neemt niet weg dat je je zorgen maakt ondertussen :? en dat, zo heb ik mij laten vertellen, is dan ook de reden geweest om de nieuwere generatie motoren anders te ontwerpen.

Ooit heb ik ook met mijn eerste 6, die nog de 1e generatie klepgeleiders bevatte en die compleet uitgelopen waren, een flinke reis rond Frankrijk gemaakt. Onderweg heel wat 10w40 moeten hamsteren. De hoofdschuddende fransosen naast mij in de rij staan mij nog helder voor, net als het aantal dat protesteerde middels terugzwaaien met ruitenwisserarmen. Op de snelweg niets aan de hand, maar o wee als je een tijdje voor een kruising had gestaan. Hij vulde de hele straat letterlijk.... :oops:

Ik hoop dat je je kunt berusten in het advies van je leverancier, want op afstand beoordelen vanaf dit forum of vanuit ZA blijft een moeilijke zaak.

Hopelijk over een tijdje goed nieuws, want een 3.7 is hier "in de buurt" toch wel heel bijzonder of niet?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: enorm hoog olieverbruik bij nieuwe motor

zo aug 02, 2009 11:10

conclusie van de garage en van de maker van de motor: RIJDEN MET DAT DING!!
carterventilatie is okay zoals ie is en afwachten tot na het inrijden.
het lijkt alsof de motor met minerale olie al veel minder rookt.
Kijk!

Ik zou wel zorgen voor een goede positieve carterventilatie met terugloop. dat is het behoud van je blok op de lange duur.
Laat je wel weten hoe het is met verbruik als de motor is ingelopen?

Andretti Molletti

Re: enorm hoog olieverbruik bij nieuwe motor

zo aug 02, 2009 14:09

ik heb eindelijk de 3,7 24V motor in mijn sz en wat gebeurt er nu???
een olieverbruik van 1liter op 100km.
kompressie is op alle cylinders gelijk en 14 bar
de auto rijdt volkomen normaal, heftig :twisted:
wat zou dat kunnen zijn?
ik dacht aan klepafdichtingsringetje gelost?
Das een serieus probleem zoals je dat beschrijft:
1000km is 2,5 vaatjes ofwel 10 liter olie
conclusie van de garage en van de maker van de motor: RIJDEN MET DAT DING!!
carterventilatie is okay zoals ie is en afwachten tot na het inrijden.
het lijkt alsof de motor met minerale olie al veel minder rookt.
Dus het is toch normaal?

Ok stel het was mijn motor:
1) lekkages controleren want ik heb nog nooit een olieboot gezien die zoveel gebruikt (behalve mijn oude 1300GTj die 30 jaar oud en 200000km had oid) en dan nog was dat minder!
2) carterventilatie controleren op beide banken.
3) Inlaat controleren op olieverbruik
4)bougies bekijken bij verschillende belastingen
5) meten: aantal km rijden en meten hoeveel olie erbij moet (is al gedaan hoop ik?)

zoveel olie dat verbruikt wordt geeft een enorme zooi in de motor (roet kool etc wwat weer extra schade geeft (kool is best hard)
de vervuiling van oliedamp zorgt automatisch voor een te rijk mengsel wat erg slecht is ivm bore-wash
Daarnaast is vervuilingvan je mengsel erg slecht voor de verbranding (detoneren) en voor evt een lambdasonde of wideband die erin zit (als die niet in een motor van 10tallen duizende € zit dan vraag ik me af waar je mee bezig bent..)

laten we wel zijn, als je met zo'n motor voor zo'n prijs zo'n hoog olieverbruik hebt en dan zegt iemand rij maar lkker door... dan zet ik daar wel enige twijfel bij (en zou ik me zwart op wit indekken!!)

Terug naar “Algemene Technische vragen”