joeba

draagarm en pêrformance loss

ma jun 20, 2005 22:24

hoi,

ik heb vorige week een 2e hands alfa 156 SW gekocht, 4 jaar oud, 76000 km.
ADD: motor is 1.9JTD 110PK
Bij aankoop hebben ze het groot onderhoud van 80000km al gedaan.

Nu heb ik volgend probleem:

- Draagarm linksvoor is beginnen piepen sinds eergisteren. Nu is men vraag, kon de garage dit op voorhand gezien hebben of deze aan vervanging toe waren? Of beginnen deze plots op een dag te piepen.

- Vanaf +-3200 toeren is er "performance loss". De wagen trekt niet meer zoals het hoort. (voornamelijk in 2e) Aan wat kan dit liggen? en wederom, hadden ze dit kunnen voorzien?

Nu ben ik vandaag naar de garage geweest en de technieker heeft eens met de wagen gereden en de tekortkomingen toegegeven. Nu vertelde hij me dat hij niet kon voorzien dat de draagarmen versleten waren (correct??). Het probleem vanaf 3200 toeren merkte hij ook op en ik moest de wagen eens binnesteken om aan het diagnosetoestel te hangen.

Nu had ik al gedacht om de wagen voor ik deze binnesteek eens te laten diagnoseren bij een 3e onafhankelijke maatschappij, op deze manier kan ik voorleggen dat er problemen zijn die bij de verkoop al geweten zouden moeten zijn. Is dit een goed idee volgens jullie?

Voila, bij deze zijn men eerste alfa ervaringen niet zo goed :( hopelijk zijn dit soort problemen geen 'alledaagse' problemen.

Grtz
jonathan

alfaromeo155

RE: draagarm en pêrformance loss

ma jun 20, 2005 22:35

dat probleem komt waarschijnlijk door een kapote luchtmassa meter dit komt vaker voor bij een jtd. als je deze vervangt heeft hij het vermogen waarschijnlijk weer terug en trekt hij weer lekker door.

die draagarmen komen ook wel vaker voor, maar of ze dat toen konden zien. kom je waarschijnlijk toch niet achter.

maar heb je geen garantie?

joeba

RE: draagarm en pêrformance loss

ma jun 20, 2005 22:38

herstelling van de lmm zal inderdaad onder garantie vallen;

wat de draagarmen betreft zouden ze in principe lastig kunnen doen omdat dit voortvloeit uit 'slijtage', maar ik denk dat ze hier nu niet moeilijki over gaan doen aangezien ik de wagen nog maar een week heb ...

nog een vraagje, als het de lmm zou zijn, kunnen ze dit dan zien via het diagnosetoestel?

thanks, voor vlugge post!

jonathan

alfaromeo155

RE: draagarm en pêrformance loss

ma jun 20, 2005 22:42

naar mijn weten word er geen fout op geslagen. maar weet bijna 100% zeker dat dit het is. gaan bijna bij alle jtd wel eens een keer stuk.

en anders kan je hem misschien effe wisselen met een andere jtd is hooguit vijf min. werk.

Gebruikersavatar
Sinus 2600 Spider
Guru
Guru
Berichten: 1075
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:32
Locatie: Hooge Zwaluwe

RE: draagarm en pêrformance loss

di jun 21, 2005 13:00

lmm kun je als het goed is wel zien op de computer. Dan geeft ie een foutcode bij het gasgeven (met de computer aan de auto weliswaar).

Die lmm ligt bij iedere dealer op voorraad dus wisselen met een nieuwe is ook geen probleem.

Draagarmen is een bekend probleem en laat ook even naar de achterste draagarmen kijken!!!
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

joeba

RE: draagarm en pêrformance loss

di jun 21, 2005 20:53

ok, dan laat ik de achterste ook eens checken,

ivm LMM, ligt het verbruik ook hoger als die stuk is? heb op een week tijd bijna tank leeggereden en ik heb er niet zo veel mee gereden. (heb kmstand niet in het oog gehouden, dus weet het verbruik niet)

enig idee wat het kostenplaatje zou zijn moest dit niet in garantie zijn geweest?

Thanks,

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

RE: draagarm en pêrformance loss

di jun 21, 2005 21:32

Als de Lmm kapot is geeft de examiner (bij de dealer) er geen foutcode op. Je kunt het wel zien in de parameters bij hoeveelheid aangezogen lucht

Je zou de examiner ook in kunnen stellen op doelstellingen, en daar zie je dat de hoeveelheid gemeten lucht niet aan de doelstelling voldoet.

Hoe het bij een universele tester wordt aagegeven durf ik niet te zeggen
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Gebruikersavatar
Sinus 2600 Spider
Guru
Guru
Berichten: 1075
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:32
Locatie: Hooge Zwaluwe

Re: RE: draagarm en pêrformance loss

di jun 21, 2005 22:10

Je zou de examiner ook in kunnen stellen op doelstellingen, en daar zie je dat de hoeveelheid gemeten lucht niet aan de doelstelling voldoet.
Daar kun je het dus aan zien he. :wink:
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

joeba

RE: draagarm en pêrformance loss

do jul 14, 2005 22:35

hallo,

status update,

Ik heb de wagen binnengedaan voor volgende zaken:

1 accelaratie performance
2 piepende vering
3 piepende remmen voorraan
4 kofferdeksel ging niet meer open via afstandsbediening
5 klopped stuur bij het remmen boven een sleheid van 120km/u

na onderhoud:

1 niets van problemen gevonden, 2 specialisten hebben er mee gereden en zij merkten niets ongewoons; is het dan normaal dat een JTD 1.9 van 4jr oud na 3200 toeren 'stopt' met trekken? Kan het misschien zijn, als het de LMM is, dat dit harder te merken is bij warm weer?

2 deze hebben ze ingespoten, is nu, week later, terug aan het piepen

3 piepende remmen hebben ze ontbraamd, piepen blijft

4 kofferdeksel hadden ze verkeerd begrepen en dachten dat het van binnen uit niet meer open ging dus gewoon ingesmeert....

5 niets aan veranderd ....

En tot slot van rekening hebben ze de remblokjes vanachteren vervangen, die naar tschijnt op 25% zaten ....
Nu is dit alles wel onder garantie (enkel remblokjes vanachteren moetst ik betalen, ies van een 70euro) maar nu zou ik graag jullie mening hebben van al dit verhaal ...

Het belangrijkste probleem vind ik de acceleratie; ik heb niet de indruk dat deze wagen power heeft; heb vroeger met een mini one 1.4 gereden en die was pakken sneller in het acceleren ...

alvast bedankt!!

goeie argumenten/tips altijd geapprecieerd!! ga dit weekend normaal terug naar de garage ....


jonathan

TonKa

RE: draagarm en pêrformance loss

zo jul 17, 2005 14:20

LMM defect. Dit is een Bosch onderdeel wat slechts drie tot vier jaar meegaat. Een defect LuchtMassaMeter levert vermogensverlies op in het hogere toerenbereik (2500 tpm en meer). De topsnelheid zal duidelijk lager liggen, zo rond de 160-170 km/h i.p.v. 190. Dit is eenvoudig te controleren door de stekker van de LMM er domweg af te trekken, levert dit geen verslechtering op of zelfs een verbetering dan is de LMM overleden.
Dus ik zou het er zeker niet bij laten zitten gewoon even testen.
Koste bij mij ook al wat overredings kracht om het bij mijn wagen in de garantie te laten vervangen

Terug naar “Algemene Technische vragen”