Pvanengelen

Oplopen temperatuur alfa 156 2.0 selespeed

za jul 11, 2009 00:04

We hebben pas onze Alfa 156 2.0 jts selespeed opgehaald vandaag reden we de file in en opeens ging de temperatuur omhoog naar 130 graden en er werd gemeld dat de motor uit moest. Dit hebben we gedaan en toen het verkeer weer ging rijden weer vertrokken, tijdens het rijden netjes op 90 graden.
Weet iemand misschien de oorzaak hiervan.

Groet,

Piet van Engelen

Alfa33_1.7
Full Member
Full Member

RE: Oplopen temperatuur alfa 156 2.0 selespeed

za jul 11, 2009 00:37

Sloeg de koelventilator van de radiateur wel aan?

En zo nee, dan is 130 gr. een aardige hoge temp geweest. Opzich juiste beslissing genomen om langs de kant te wachten tot de file voorbij was.

Succes

Pvanengelen

Re: RE: Oplopen temperatuur alfa 156 2.0 selespeed

za jul 11, 2009 01:06

Sloeg de koelventilator van de radiateur wel aan?

En zo nee, dan is 130 gr. een aardige hoge temp geweest. Opzich juiste beslissing genomen om langs de kant te wachten tot de file voorbij was.

Succes
Volgens mij sloeg er geen ventilator aan, wat kan dan de oorzaak zijn??

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

za jul 11, 2009 08:08

Zekering kapot, thermoschakelaar in de radiateur of misschien een kapot relais... Draait de fan wel als je de airco aanzet?
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Pvanengelen

za jul 11, 2009 08:16

Zal ik dadelijk eens gaan proberen, een zekering is makkelijk te vervangen en de thermoschakelaar is die ook makkelijk te vervangen??

Rob75
Guru
Guru

za jul 11, 2009 09:08

De koelfan wordt door de ECU aangestuurd. Er is geen thermoschakelaar in de radiator. Je zult dus het hele circuit moeten nagaan. Alle draden, zekeringen, verbindingen, relais en uiteraard de fan zelf!

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Pvanengelen

za jul 11, 2009 09:56

Als ik in de stad rijd dan blijft de temperatuur op dit moment weer goed zo rond de 90 graden, moet hij dan niet altijd oplopen?

Pvanengelen

za jul 11, 2009 21:43

Waar kan ik het beste beginnen met zoeken, wat gaat er het meeste kapot.

Pvanengelen

zo jul 12, 2009 11:52

De koelfan wordt door de ECU aangestuurd. Er is geen thermoschakelaar in de radiator. Je zult dus het hele circuit moeten nagaan. Alle draden, zekeringen, verbindingen, relais en uiteraard de fan zelf!

Succes,

Rob
Waar kan ik het beste eerst gaan zoeken wat komt het meeste voor.

Lancelot
Guru
Guru

ma jul 13, 2009 22:40

Fan moet je gewoon even op spanning kunnen zetten lijkt me. Kijk uit met je handjes... Ecu gaat volgens mij niet zo gauw stuk. Kortom, eerst maar de zekeringen en relais checken en dan de stekkertjes nalopen.

Of een klap erop, het blijft een alfa natuurlijk. Doet ook wonderen bij kapotte lampjes...
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jul 13, 2009 23:56

Als je de mogelijkheid hebt om het (Betaalbaar) te laten doen, zou ik je ECU even uit laten lezen en even laten testen of de ECU de fan goed aanstuurt en of deze goed aanslaat. Met uitlezen kan ook de temperatuur die de sensor aan de ECU denkt door te geven worden uitgelezen. Het klinkt allemaal alsof je zonder uitlezen niets meer kunt oplossen, dat is niet zo. Het is alleen een stuk makkelijker storingszoeken als je het wel kan. Als je niet kan uitlezen, zal je inderdaad het hele circuit uit moeten pluizen en door moeten meten. De fan los op 12V zetten etc. etc. om de onderdelen individueel uit te sluiten.

Pvanengelen

di jul 14, 2009 00:07

Als je de mogelijkheid hebt om het (Betaalbaar) te laten doen, zou ik je ECU even uit laten lezen en even laten testen of de ECU de fan goed aanstuurt en of deze goed aanslaat. Met uitlezen kan ook de temperatuur die de sensor aan de ECU denkt door te geven worden uitgelezen. Het klinkt allemaal alsof je zonder uitlezen niets meer kunt oplossen, dat is niet zo. Het is alleen een stuk makkelijker storingszoeken als je het wel kan. Als je niet kan uitlezen, zal je inderdaad het hele circuit uit moeten pluizen en door moeten meten. De fan los op 12V zetten etc. etc. om de onderdelen individueel uit te sluiten.
Wat zijn daar ongeveer de kosten van, weet je dat toevallig. En wie kan dat in 's-Hertogenbosch??
Bedankt,

Piet

Rob75
Guru
Guru

di jul 14, 2009 10:36

Excuus voor de late terug reactie. Wat zou kunnen is een contact probleem vanaf het relais tot aan de fan. Als ik het goed heb is de sensor voor de koelvloeistoftemperatuur van de injectie ook voor die van de meter in het dashboard. Het zou kunnen zijn dat deze niet meer helemaal lekker is of een slecht contact heeft. Je kunt hem controleren met een Ohm-meter en deze moet bij koude motor (ca 20 graden) een waarde hebben van enkele kOhm hebben. De precieze waarde weet ik niet direct.

Een andere test kan zijn om de auto goed warm te rijden en daarna stationair te laten draaien. Uiteindelijk moet de temperatuur dan oplopen naar meer dan 90 graden en de fan moet aanslaan. Je kunt dan de diverse componenten bekijken/ testen.

Gezien je verhaal vermoed ik dat het signaal naar je ECU noet helemaal lekker is.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Andretti Molletti

di jul 14, 2009 10:55

Zie whizzman :arrow:
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op di jul 14, 2009 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.

gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member

di jul 14, 2009 11:56

Wat er ook vaak gebeurd is dat weerstanden die op de radiator zitten gewoon helemaal verweerd zijn. Dit kun je makkelijk controleren door ze er even uit te schoeven (2min werk) en kijk dan of de isolatie ervan niet helemaal afgebladderd is. Ook de draden er naartoe kunnen een teken geven van hevige slijtage van de weerstanden . De mantel van deze kan een gesmolten zijn.

Dit is heel erg vaak een oorzaak hiervan.

Ze zitten vevestigd met 2 schroeven op de radiator en er lopen dikke draden naartoe.

Succes
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Terug naar “Algemene Technische vragen”