Gebruikersavatar
Audidriver
Full Member
Full Member
Berichten: 423
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 23:34

Alfa 33 16V QV, Inhouden tussen 60-70 C, bij opwarmen motor

wo jul 08, 2009 18:49

Hallo,

Opmerkelijk, 16V motor start prima (koud/warm), echter PAS vanaf koelwatertemperatuur van 60 en slechts tot 70 C gaat het toerental stationair sterk varieren(heel soms afslaan), en houdt de auto dan ook af en toe een tweetal seconden in bij accelereren, daarna gaat hij weer prima, in ieder geval zeker boven 2000 toeren. Boven de 70 C loopt hij weer perfect,dan ook geen inhouden meer. Warm, rijdt hij perfect, geen vermogensverlies of inhouden, hetgeen wellicht een aantal zaken zou moeten uitsluiten.

Ervaring:
-Aan uitzeten helpt soms, soms na 10 s. stabiel lopen, weer variatie.
-met gas pulseren helpt soms,dan weer mooi stabiel
-hij doet het niet altijd, ~50%.
-na loshalen en weer vastzetten stelmotor stationair toerental deel op inlaatspruitstuk,loopt hij wel zonder problemen warm, hier echter geen valse lucht! Kan/moet ik dit deel reinigen?

Gecontroleerd:
-nieuw bougies
-valse lucht, remreiniger check
-verdelerkap is verinieuwd

Realiserend dat dit kan liggen aan verschillende Temperatuur & Lambda sensors, LMM, bougiekabels,Bobine vraag ik eerst maar eens of iemand het toevallig ook zo specifiek eens heeft ervaren. Het lijkt erop dat de watertemperatuur van invloed is, b.v dat bij het openen van het grote koelcircuit het probleem begint, en stopt zodra de motor op temperatuur is. Omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid maakt niet uit (droog als nat weer, ietem ervaren).

Er valt dus mee te leven, vervelend is het wel, ik kan hem eventueel stationair wat sneller laten draaien? Maar goed, misschien heeft iemand dit item al eens simpel opgelost,of ervaring met de stelmotor voor het stationair toerental.
33 16V QV, 1990

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

RE: Alfa 33 16V QV, Inhouden tussen 60-70 C, bij opwarmen m

wo jul 08, 2009 20:25

Ik heb ongeveer hetzelfde bij de 33... Alleen dit is als hij helemaal koud is. Wanneer ik hem dan start houd hij ongeveer een halve kilometer in, en daarna plotsklaps is het over. Dit is al vanaf aankoop (ongeveer 15 jaar lang). Dit gebeurd iets van 1 op de 4 keer... gaat altijd over, en weet ook niet wat het is. Heb er ook nog nooit naar gezocht, en erger me er ook niet echt aan. Misschien hetzelfde probleem, heb alleen geen oplossing voor je. Het is trouwens een 1.4 Imola.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gerrelt
Member
Member
Berichten: 147
Lid geworden op: do jul 21, 2005 14:37
Locatie: Twente
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa 33 16V QV, Inhouden tussen 60-70 C, bij opwarm

wo jul 08, 2009 20:34

Ik heb ongeveer hetzelfde bij de 33... Alleen dit is als hij helemaal koud is. Wanneer ik hem dan start houd hij ongeveer een halve kilometer in, en daarna plotsklaps is het over. Dit is al vanaf aankoop (ongeveer 15 jaar lang). Dit gebeurd iets van 1 op de 4 keer... gaat altijd over, en weet ook niet wat het is. Heb er ook nog nooit naar gezocht, en erger me er ook niet echt aan. Misschien hetzelfde probleem, heb alleen geen oplossing voor je. Het is trouwens een 1.4 Imola.
Er is een terugroepactie geweest voor de 1.4, speciaal voor dit probleem.

Bij squadra tuning valt er dit over te lezen:
Gelukkig kwam niet lang na de introductie van de 33 1.4 i.e. een software-upgrade, omdat dit model nogal last had van inhouden na de koude start. Daarvoor werden de injectiecomputers uitgewisseld middels een ruilsysteem. In deze ruil-injectiecomputer werd een EPROM voet gesoldeerd en werd de aangepaste EPROM gemonteerd. Uit ervaring weten we dat de kans zeer groot is dat de 33 1.4 i.e. reeds voorzien is van een dergelijke ruil-injectiecomputer. Bij deze injectiecomputers is de EPROM dus wel zelf te verwisselen. Men kan dit herkennen door een sticker aan de buitenkant (onderkant) van de injectiecomputer van de firma "Info Instruments". Dit was het bedrijf dat het soldeerwerk uitvoerde.
Van deze pagina: http://squadra-tuning.nl/NL/alfa/33/33_14_ie.html

Ik had dit ook, dat inhouden met koude motor, maar ik had ook toevallig een extra injectiecomputer in de schuur liggen. Daar zat wel een stickertje "Info Instruments" op. Die heb ik nu gemonteerd, en nu heb ik dat probleem niet meer.


Dit verhaal slaat alleen op de 1.4 8V, dus de oorspronkelijke poster van dit draadje heeft er niks aan, helaas...
homepage
_________________

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Alfa 33 16V QV, Inhouden tussen 60-70 C, bij opwarmen m

do jul 09, 2009 13:09

Volgens mij is er van de 16v een soortgelijke kwaal bekend, ook inhouden direct na de koude start. Als ik het me goed herinner werd dit opgelost met een extra kabeltje naar de luchthoeveelheidsmeter.

De variant dat de motor pas gaat inhouden tijdens het opwarmen ken ik niet. Bij circa 60-70 graden is de koude start verrijking al buiten werking. de temperatuursensor zou ik daarom niet als eerste verdenken.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Alfa 33 16V QV, Inhouden tussen 60-70 C, bij opwarmen m

do jul 09, 2009 13:13

Gecontroleerd:
-nieuw bougies
welke?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: Alfa 33 16V QV, Inhouden tussen 60-70 C, bij opwarmen m

do jul 09, 2009 17:23

Op het moment dat je motor die coolant temperature bereikt schakelt hij van open loop naar closed loop. Dat betekent dat ie onder die temperatuur de lambda sensor negeert en hij met een vaste en rijke mengsel begint, en daarboven erop gaat acteren. Kennelijk verarmt het systeem dan je motor (jouw klachten wijzen nog het meest naar een te arme motor). Maar het lijkt erop dat de lamda sensor wel z'n werk doet, want enkele seconden later (als ie 70 graden haalt) is het weer goed. Dan heeft ie het weggeleerd.
Het is net of je motor begint met een verkeerde aanname en dan vlotjes terugleert. Nu is het de puzzel om te vinden waarom hij begint met een verkeerde aanname.
Wat de motor bij leert zou in principe opgeslagen moeten blijven, ook als je het contact afzet. Als de continue spanning onderbroken wordt naar de motor regeleenheid verliest hij die gegevens.
Maar waarom leert jouw motor zover weg dat hij standaard te arm is? Hij krijgt teveel lucht, misschien valse lucht? Daar al op gecontroleerd (vacuum slangen e.d.)? Daar gaat het meestal mis.

Maar, dit is ook maar theorie. Is inderdaad een lastige storing.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: Alfa 33 16V QV, Inhouden tussen 60-70 C, bij opwarmen m

do jul 09, 2009 17:29

Zie net dat je valse lucht check al gedaan hebt. Misschien andersom redeneren, te weinig brandstof? Hebben je injectoren misschien moeite met kleine inspuithoeveelheden?
Het mooiste zou zijn als je hem laat uitlezen (parameters uitlezen) terwijl je de motor op laat warmen. Dan kan je zien of het probleem idd begint op het moment dat hij in closed loop springt en je kan zien waar je leerwaarden staan. Dit is dus iets anders als foutcodes uitlezen.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

RE: Alfa 33 16V QV, Inhouden tussen 60-70 C, bij opwarmen m

do jul 09, 2009 18:47

Gerrelt, Bedankt!

Ik had er eigenlijk niet veel problemen mee, maar als het zo iets simpels is, is het wel de moeite van het vervangen waard. Er staan hier in de buurt wel een paar slopertjes waar vast een goede opzit.
Ik ben niet echt een tjoooooener... maar dat grafiekje op die squadra site, heeft dat betrekking op de injectiecomputer met aangepaste eprom vs oude eprom qua vermogen?

Mille grazie!
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
Audidriver
Full Member
Full Member
Berichten: 423
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 23:34

RE: Alfa 33 16V QV, Inhouden tussen 60-70 C, bij opwarmen m

do jul 09, 2009 19:28

Zover:
-Accu loshalen (zeker 10min) -> geen probleem gisteren met warmlopen, ECU blijkbaar gereset
later s'middags wel weer. Met pulseren van gaspedaal, weer mooi stabiel gekregen, wederomprobleem pas van 60 C (dus na ~5 km).
-Vacuumslangen moet ik nog eens inspuiten inderdaad (zagen er nog ok uit, 150.000 km gelopen), hoewel je zou verwachten dat hij het dan altijd doet. Zeker omdat het loshalen van de stationair regelmotor invloed lijkt te hebben. Ik her er eens een beetje WD40 ingespoten, leek dat hij minder varieerde.
-Bij ontvangen valse lucht via carterontluchting/olievulpijp valt hij meteen stil, by the way

PS extra weesrtand of kabeltje aan ECU (destijds terugroepactie 16V) heb ik er zelfs afgehaald, maakt geen verschil, hij is dan nl wat trager in oppikken gas als hij warm is.
Uitlezen zal ik ook eens laten doen als ik in de buurtvan de garage ben.
Bedankt voor het meedenken, in ieder geval!
33 16V QV, 1990

Gebruikersavatar
Audidriver
Full Member
Full Member
Berichten: 423
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 23:34

RE: Alfa 33 16V QV, Inhouden tussen 60-70 C, bij opwarmen m

do jul 09, 2009 19:38

Bougie type NGK PFR6B
33 16V QV, 1990

Gebruikersavatar
Audidriver
Full Member
Full Member
Berichten: 423
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 23:34

RE: Alfa 33 16V QV, Inhouden tussen 60-70 C, bij opwarmen m

vr jul 10, 2009 14:48

Oplossing zover:
-Vacuumslangen vervangen + 2 overige vacuum aansluitingen. Deze hadden haarscheurtjes (dus na 150 k Km wisselen), eentje brak af toen ik eraan trok (verdacht)
-stationair stepmotor gereinigd met remreiniger (flink uitgespoeld)
-contacten waren perfect

Blijkbaar schakelt de Lambda sonde regeling pas in boven de 60 C (input garage), vandaar dat het probleem dan zichtbaar wordt. Met veelvuldig gas pulseren lukt het me ook de motor instabiel te krijgen bij 80C.
Zover, geen probleem meer, mocht dit wel zijn geef ik het door.

merci voor support!
33 16V QV, 1990

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Alfa 33 16V QV, Inhouden tussen 60-70 C, bij opwarmen m

vr jul 10, 2009 19:03

Verwarming van je lambdasonde in orde?
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Audidriver
Full Member
Full Member
Berichten: 423
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 23:34

RE: Alfa 33 16V QV, Inhouden tussen 60-70 C, bij opwarmen m

zo jul 12, 2009 12:10

Hoe kan ik de lambdasonde loshalen/controleren? Gaat dit makkelijk, of kan hij beschadigen afbreken etc, ivm 20 jaar dienst!
33 16V QV, 1990

Gebruikersavatar
Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: di mar 29, 2005 12:35
Locatie: Dordrecht

RE: Alfa 33 16V QV, Inhouden tussen 60-70 C, bij opwarmen m

vr sep 25, 2009 13:47

Is er nog iets bekend geworden mbt de lambdasonde? Ik zit ook nog steeds met een soortgelijk probleem, maar dan bij koude start tot +/-50 graden, en dan alleen bij een buitentemperatuur boven 20 graden :?
Hier blijft ondertussen ook weinig anders over als de lambdasonde, of de kat.
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Gebruikersavatar
Audidriver
Full Member
Full Member
Berichten: 423
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 23:34

RE: Alfa 33 16V QV, Inhouden tussen 60-70 C, bij opwarmen m

vr sep 25, 2009 18:08

Luchtslangen voor staionair loop waren bij mij poreus, deze zitten onder het inlaatspruitstuk (een per cylinder). Daarmee was mijn probleem opgelost.
33 16V QV, 1990

Terug naar “Algemene Technische vragen”