symptomen: Koppeling die zwaar gaat, rammelen rond de 3000 toeren en hoger, metaalachtig geluid, licht slepend geluid bij indrukken koppeling.
Wat heb ik vervangen? Complete koppeling inclusief vliegwiel. De magazijnman van Sam van Lingen vertelde mij dat de koppelingen inclusief drukgroep en plaat moeten worden uitgelijnd. Daarom heb ik de boel dus compleet vervangen. Ook heb ik de twee lagers vervangen die in het koppelingshuis zitten. Dat was nodig want ze waren rot. Voor de zekerheid heb ik ook een nieuwe koppelings cilinder eropgezet. Bleek ook nodig want mn oude bleek slecht (roest in de cilinder etc)
Kosten 560 euro

Hoe te doen? Spreekt een beetje voor zich, uitlaat los, slangetje koppelings cilinder los, schakel mechanisme los, liefst op een brug, heb je die niet dan is het handiger om het hele zootje eraf te halen. Op een brug kan je handig rommelen met versnellingsbak krikken.
Nu de aandrijfas bij achterste donut los halen. Ik heb de boel gemerkt maar weet niet of dat percee nodig is.
Als bovengenoemd los is haal je de steunbalk los. Rotklus want je kan erna erg slecht bij de versnellingsbak rubbers. Is deze weg dan druk je de versnellingsbak iets omhoog en het frame van je achterwiel ophanging naar beneden. Vier boutjes van het koppelingshuis los en je trek het er zo af. Hierna met poelietrekker de donutklauw eraf. Hierna tik je de complete koppeling uit zijn huis. Niet vergeten lagers te vervangen, lage kosten hoog genot.
Inbouwen uiteraard omgekeerde volgorde.
Lastige dingen: Zoals eerder genoemd de rubbers loshalen van de bak, het over het frame krijgen van het koppelingshuis en de lastige bereikbaarheid van de rest. Het heeft mij 5 uur gekost en ik ben gemiddeld ervaren tot ervaren sleutelaar.