bliggie

Need Help ! ! Motor slaat spontaan af bij hogere temperatuur

di jun 30, 2009 15:16

Hi folks,

Mijn Alfa Romeo 156 1.9 JTD (diesel) uit 2000 heeft de laatste dagen een probleem.

Kortgeleden zijn twee gloeibougies en de turboslang vervangen.
Maar nu is het zo dat de motor, nu de temperatuur hoog is buiten, na een tijdje normaal te hebben gereden, vaak als ik even stilsta
(bijv bij een stoplicht) spontaan af slaat en niet meer te starten is.
De startmotor draait wel gewoon en hij start ook gewoon aan het begin van de dag.
Alleen als de motor op temperatuur is slaat hij opeens af.
Dit probleem heeft hij alleen als het warm is buiten. Want s'avonds als het koeler is buiten gebeurt dit niet.

Wat kan dit zijn ? ?
Bij de Alfa-Dealer kunnen ze niet direct iets vinden als ze de auto uitlezen op de diagnose-apparatuur.

De man van ANWB Wegenwacht zei dat het misschien komt doordat er lucht bij de diesel komt.
Dit kan door een lekje in de brandstofleiding of door een verstopt brandstoffilter, waardoor hij lucht gaat aantrekken die dan in de diesel komt.
Het brandstoffilter en het luchtfilter zijn wel een hele tijd niet vervangen.

Als ik de auto in de schaduw laat afkoelen dan start de auto na 10 minuten trouwens weer probleemloos ! !
De motor loopt ook soepel en zonder bijgeluiden.

Nogmaals het probleem dient zich alleen aan bij een hoge buitentemperatuur. misschien dat de motor dan warmer wordt dan bij een lage buitentemperatuur, waardoor bepaalde onderdelen uit gaan zetten en er een kier ontstaat, waardoor lucht bij de diesel kan komen.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn ?

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

RE: Need Help ! ! Motor slaat spontaan af bij hogere tempera

di jun 30, 2009 17:18

Ik zou eerder gokken op een BDP sensor.

Forza Trentatre
Full Member
Full Member

di jun 30, 2009 20:30

Wat Gtv4 zegt, ik denk dat je ook eens de Bovenste Dode Punt (BDP) sensor kunt nakijken.

Ik heb kort geleden eenzelfde soort probleem ervaren bij een 147 1.6TS. Was op de terugweg naar huis in Frankrijk en telkens bij de Peage, als we dus moesten stoppen, sloeg de motor af. Tien minuten wachten en hij liep weer als een ''zonnetje'', op de melding van een storing in het motormanagementsysteem na...Uiteindelijk heeft een Franse Alfa Romeo dealer 'm uitgelezen en kwam tot de conclusie dat de BDP sensor dood was.
I don't wear jewels, I drive them, Alfa Romeo

sudsprint
Guru
Guru

di jun 30, 2009 21:33

Welkom,

En succes!
Giulietta 2.0 Turbo Autodelta(prototipo) 1984
Sprint 1.7 QV (Rood) 1989
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:
Sprint 1.7 QV I.E. 33 imola, 33 1,7 ie

Andretti Molletti

Re: RE: Need Help ! ! Motor slaat spontaan af bij hogere tem

di jun 30, 2009 23:04

Uiteindelijk heeft een Franse Alfa Romeo dealer 'm uitgelezen en kwam tot de conclusie dat de BDP sensor dood was.
:lol:

knap een dode sensor bij een rijdende auto... en dan nog kunnen uitlezen.... c'est magnifique!

hoeveel km heeft de probleemauto op de teller staan?
En genereert hij een foutcode? (wss niet anders had de ANWBer dat wel gezien..)

Forza Trentatre
Full Member
Full Member

Re: RE: Need Help ! ! Motor slaat spontaan af bij hogere tem

di jun 30, 2009 23:15

Uiteindelijk heeft een Franse Alfa Romeo dealer 'm uitgelezen en kwam tot de conclusie dat de BDP sensor dood was.
:lol:

knap een dode sensor bij een rijdende auto... en dan nog kunnen uitlezen.... c'est magnifique!

hoeveel km heeft de probleemauto op de teller staan?
En genereert hij een foutcode? (wss niet anders had de ANWBer dat wel gezien..)
Dus je wilt zeggen dat het probleem daar niet zit/zat?
Ik geloof dat er rond de 240000km op de teller staat (auto is van mijn broer).
Ik weet ook niet wat er precies fout was, maar als ik het goed begreep zat het probleem in de kabel van de BDP sensor...
I don't wear jewels, I drive them, Alfa Romeo

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jul 01, 2009 07:46

Een BDP sensor die bij warmte geen signaal geeft hoeft geen foutcode in de ECU te genereren hoor. Zeker als er geen fasesensor in het systeem zit heeft de ECU geen enkele indicatie dat de motor zou horen te draaien. Als er dan geen signaal binnenkomt van de BDP-sensor ziet de ECU het alsof de motor niet draait en is dat een "normale" conditie.

Terug naar “Algemene Technische vragen”