
Via: http://www.alfablog.nl/2009/06/15/het-d ... -multiair/
Daar is ie dan! Tenminste volgens FGA autopress is de witte MiTo op de bewerkte foto een echte 1.4 Multiair. Prachtig! Al gaan wij liever niet af op zo’n plaatje maar op de cijfers van deze technische revolutie.
Alfa Romeo krijgt de eer, en terecht. Levendige lichtvoetigheid is nl. nog meer een feit bij het vandaag nieuw aangekondigde topmodel van de compacte MiTo. Nu was de 1.4 TJet natuurlijk op geen enkele manier een nadelige auto. Die was nl. ook snel en zuinig. Maar vanaf vandaag kunnen we het woordje ‘nóg’ voor beide karakteristieken plaatsen. Want zoals u weet zorgt de nieuwe Multiair techniek ontwikkeld door FPT voor meer vermogen in combinatie met zuinigere prestaties.
De MiTo viert met dit debuut het 1 jarige bestaan van de kleine Alfa, waarvan er inmiddels 60.000 een eigenaar hebben gevonden. Het is behoorlijk historisch te noemen dit feit aangezien FGA de komende jaren deze techniek breed wil invoeren op allerlei merken (oa ook Amerikaanse) en in allerlei formaten. De MultiAir technolgie is uniek vanwege een volledig variabele inlaatklepregeling, waarbij de inlaatnokkenas vervalt en de hoeveelheid lucht in de cylinders volledig elektrohydraulisch wordt geregeld. Op de MiTo 1.4 Multiair gaan koppel en vermogen met maar liefst 10% omhoog en neemt de uitstoot en het verbruik met datzelfde aantal af. De 1.4 Multiair zal de komende tijd in drie varianten verkrijgbaar zijn in Italië; 105, 135 en 170 pk sterk met 5 en 6 versnellingen schakelbak. De 170pk versie zal QuadrifoglioVerde heten en dus deze nobele historische Alfa badge mogen dragen. De presentatie van deze eerste echte sportievere productie MiTo zal niet lang meer op zich laten wachten. Natuurlijk zien we het bekende DNA systeem bij deze nieuwe Multiair varianten terug maar maken we ook direct kennis met het eerste Start-Stop systeem. Daar komt iedereen mee op de proppen dus Alfa Romeo ook. Schrik dus niet als de motor van uw MiTo Multiair straks stilvalt voor het stoplicht.