Niet zozeer de lagers, maar de drijfstangen zelf en de pistonpen/zuiger krijgen een opdonder.
Als je door de giga klap bij de lagers de oliefilm wegspettert dan krijg je echt prezies bovenin een plekje.. kan dat kwaad? Nee niet echt.
Meestal is het al een blok met de nodige kmters en dus al wet meer lagerspreling en dan komt die klap harder aan vanwege meer speling, makkelijker oliefilm weg.
maar goed wat ik al eerder zei: je drijfstang en je pistonpen moet je nameten. Daarnaast is het ook zo dat je kleppen op de zuigers slaan en die zijn van giet aluminium wat ook niet supersterk onbreekbaar is.
Lagers vervangen is makkelijk geroepen en kan nooit kwaad, maar of dat zin heeft als het echt een klapper was? Ik denk het niet.
Mijn ervaring is overigens dat de drijfstanglagers wel heel blijven na dit soort schades (en niet vervangen).
volgens de man van de motorenrevisie zijn de kleppen dusdanig peperkoek dat de klap meevalt ,tevens is het zo dat als de zuiger de klep net aanraakt ,de zuiger nog verder omhoog moet hetgeen de klap vermindert...en dat de klep onder een hoek boven de zuiger staat.
hij vertelde me dat alleen als er een keer met te weinig olie is gereden dat je lager problemen kunt hebben...mijn blok draaide 130000km voordat de riem eraf liep...resultaat ,16kleppen krom...allemaal dus...
voor mij is het toch vrij moeilijk te overzien wat er allemaal bij komt kijken,en ik lees regelmatig andere inzichten ...vandaar deze vraag...