jaben
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Transaxle voorwielophanging montage

wo mei 20, 2009 17:21

Vandaag de vers gepoedercoate onderdelen van het onderstel weer onder de Alfetta geplaatst.

Maar wat is eigenlijk de juiste volgorde?

Ik heb eerst de bovenste draagarm gemonteerd
Daarna onderste draagarm en torsies.
Stabi hangt er al in, maar nog niet aan de draagarm gemonteerd.

Maar hoe moet je de fusee monteren aan onderste- en bovenste draagarm. Er staat al spanning op de onderste draagarm en alles even naar bovenduwen richting bovenste draagarm is niet te doen.

Of moet ik eerst het fusee plaatsen en dan pas de torsies aanbrengen?

Ik moet er ook bijzeggen dat ik het lastig vond om de positie van de torsie te bepalen. Ik had een markering gemaakt tijdens het verwijderen, maar door het stralen is dat niet meer zichtbaar. Ik ben dus uitgegaan van het afgevlakte tandje als markeerpunt. Is het een beetje te begrijpen?
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

roberto
Advanced Member
Advanced Member

RE: Transaxle voorwielophanging montage

wo mei 20, 2009 19:31

De fusee weer monteren aan de bovenste draagarm, torsie gemonteerd in de onderste draagarm en daarna een krik onder de onderste draagarm. En de onderste draagarm zover opkrikken totdat de fusee over de fuseekogel (in de onderste draagarm) wil. Daarna de krik langzaam laten zakken.
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

jaben
Advanced Member
Advanced Member

wo mei 20, 2009 19:42

Duidelijk. Ik ga het proberen. Het is maar de vraag of het gaat lukken........het motorblok zit er namelijk nog niet in. Dus veel gewicht heb ik nog niet aan de voorkant!
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 20, 2009 20:35

Als je een stevig stalen profiel van ongeveer een meter of langer hebt kun je dat door de onderste draagarm heen steken en dan op het uiteinde de krik plaatsen om hem omhoog te krikken, op die manier heb je een veel grotere arm en gaat de arm makkelijker omhoog. :wink: Ik gebruik meestal een breekijzer van anderhalve meter.

En als je een redelijk laag dak boven de auto hebt zou je ook nog iemand een houten balk tussen de balk van het stuurhuis en het dak kunnen laten houden, dan kan de auto niet verder omhoog gaan als je de krik onder de draagarm zet. uiteraard moet hiervoor wel de motorkap eraf. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

jaben
Advanced Member
Advanced Member

ma mei 25, 2009 09:14

Het is me gelukt. Het gewicht van de motor heb je echt nodig. Dus maar een soort gelijk gewicht gebruikt: 8 velgen met banden opgestapeld in het motorcompartiment. Vervolgens het fusee aan de onderste draagarm vastgemaakt en een flink houtenblok eronder. De brug laten zakken en de boel schoof netjes in de bovenste draagarm.

Thanks voor de tips.
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”