Gebruikersavatar
Eric
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:35
Locatie: Uithoorn

Ontluchtingsnippels op 75 achterremmen

ma mei 18, 2009 22:28

Er is al heel wat afschreven over de beruchte achterremmen van de transaxels, maar toch nog maar weer eens wat vragen:

1. Waarom hebben die remtangen twee nippels?

2. Ik wil de remvloeistof doorspoelen via de oude manier; een man trappen op de pedaal, nippel lossen en weer dicht etc.
Doe ik dat dan op die twee nippels tegelijkertijd, of een per keer? En met welke begin ik dan?

3. Wat is de volgorde van doorspoelen voor de vier remmen? Ik dacht RA - LA - RV - LV , maar heb ook gelezen dat je "side by side" moet ontluchten.
Laatst gewijzigd door Eric op ma mei 18, 2009 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
SCARB 00694

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Ontluchtingsnippels op 75 achterremmen

ma mei 18, 2009 22:46

Eric,

Doe punt 2 niet! Je krijgt de remmen met trappen niet goed ontlucht.
Er is al zoveel over geschreven - maar kijk maar eens goed naar de manier zoals de remleidingen achteraan lopen bij de 75.
Als daar een luchtbel inkomt krijg jij die er niet uit - niet met trappen....
Dan kost het je dan ook nog een HRC als het tegen zit??

Gebruik een Eazybleed voor als je dat toch wilt.
Ook Midlock heeft een set.
Hier zet je druk via het reservewiel op de HRC en via het communiceervat moet dat lukken zonder luchtbel.

Dan is het alleen nog maar een kwestie van de nippels te bedienen.

En voor de zekerheid: Kont van de auto omhoog! Zo hoog dat de voorbumper onder bijna de straat (vloer)raakt..


Punt 1: Remtangen bestaan uit 2 delen (kamers) dus iedere kamer is apart te ontluchten.
Een remtangetje met 1 zuiger (zoals een vw remtang bijvoorbeeld) dus 1 kamer en dan ook 1 nippel.
Beginnen bij degene die het verst weg is van de aanvoer (leiding)
Laatst gewijzigd door giulia-tom op ma mei 18, 2009 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Andretti Molletti

Re: Ontluchtingsnippels op 75 achterremmen

ma mei 18, 2009 22:49

Er is al heel wat afschreven over de beruchte achterremmen van de transaxels, maar toch nog maar weer eens wat vragen:

1. Waarom hebben die remtangen twee nippels?

2. Ik wil de remvloeistof doorspoelen via de oude manier; een man trappen op de pedaal, nippel lossen en weer dicht etc.
Doe ik dat dan op die twee nippels tegelijkertijd, of een per keer? En met welke begin ik dan?
2 om geen lucht te laten zitten (4 hoogste punten)

je doet nippel voor nippel en begint met de buitenste twee en dan de binnenste ... theorie is altijd met de verst van de hfdremcilinder verwijderde nippel te beginnen en dan naar de hfdremcilinder toe te werken.

Als het niet lukt kun je op druk ontluchten, pas op met trappen dat je niet te snel trapt en zo de hfdremcilinder mogelijk beschadigd.

Andretti Molletti

RE: Ontluchtingsnippels op 75 achterremmen

ma mei 18, 2009 22:50

fotofinish ;)

zolang het verversen zonder leegloop is kan het wel hoor ;)

Gebruikersavatar
Eric
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:35
Locatie: Uithoorn

RE: Ontluchtingsnippels op 75 achterremmen

ma mei 18, 2009 22:51

OK, maar geldt dat ook voor alleen maar doorspoelen? Er zit geen lucht in het systeem, ik wil alleen de remvloeistof verversen.
SCARB 00694

Gebruikersavatar
Eric
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:35
Locatie: Uithoorn

RE: Ontluchtingsnippels op 75 achterremmen

ma mei 18, 2009 22:57

Ok, duidelijk, Danku, heren.
Ik ga wel eerst een Easy-bleed aanschaffen; niet zo'n zin om m'n HRC te verknoeien, en a.s. vrijdag niet te kunnen rijden :wink:
Doorspoelen komt volgende week wel, na vrijdag!
SCARB 00694


Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Ontluchtingsnippels op 75 achterremmen

ma mei 18, 2009 23:03

Inderdaad zou je luchtloos kunnen "doortrappen" Dat is alleen verdwenen bij de 1e timingsfout.

"Ja euh....en nou??" :wink:

Zo'n easybleed en of midlock (midlock staat in de Toolspecial actiekrant deze maand voor 27,95) heb je vaker plezier van...
Wel na het doorspoelen moet je iets het level van de vloeistof die dan op MAX staat iets lager zetten...
Olieknijpflesje?
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: Ontluchtingsnippels op 75 achterremmen

di mei 19, 2009 00:47

Die 'Midlock' is de Eezibleed. ;-)

Ik kreeg tenminste gewoon een blauwe doos van de Gunson Eezibleed met daarop een wit etiketje geplakt met de tekst " Midlock 1050 Rem - ontluchtgereedschap Eezibleed".
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Eric
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:35
Locatie: Uithoorn

Re: RE: Ontluchtingsnippels op 75 achterremmen

di mei 19, 2009 12:15

Zo'n easybleed en of midlock (midlock staat in de Toolspecial actiekrant deze maand voor 27,95) heb je vaker plezier van...
Wel na het doorspoelen moet je iets het level van de vloeistof die dan op MAX staat iets lager zetten...
Olieknijpflesje?
Ik ga 'm bestellen: http://www.tooltopper.nl/product_info.p ... s_id/16021
Neem aan dat de standaard bijgeleverde dopjes passend zijn?

Voor leegslurpen van vloeistofreservoir: oude injectiespuit...
SCARB 00694

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Ontluchtingsnippels op 75 achterremmen

di mei 19, 2009 16:31

Die krijg je inderdaad wel passend op jouw reservoir.


Ja...injectiespuit. Maar wel snel want remolie tast vrij snel de rubberen zuiger aan - dan is de vacuum weg.. :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Terug naar “Algemene Technische vragen”