Even een vraag van een kennis uit spanje waar ik het antwoord niet op heb maar misschien een van jullie wel.
Het betreft een 164 3liter 24 klepper. wat is het probleem. Hoofstwaarschijnlijk is tijdens montage van een nieuwe distributieriem een of beide nokkenassen van de achterste cilinders een tandje versprongen.Vraag1, heb je speciaalgereedschap nodig om het spul weer op tijd te krijgen? Vraag 2, Staan er ergens merktekens op ,zoja waarstaan die ? Is er misschien een schematische voorstelling of tekening van wat ik hem kan mailen? mvg. Richard.
Als je een riem gaat vervangen dan zet je hem toch eerst op tijd en breng je toch merktekens aan? Van de voorste valt het wel mee maar de achterste 2 nokkenassen willen graag verspringen als je ze los maakt.
Nou zul je dus de kleppendeksels eraf moeten halen, dat had anders wel zonder gekund, nou niet meer.
Op de binnenkanten van de nokkenassen staan aan de achterkant merktekens, die zul je dus goed moeten zetten en op de 'tandwiel' bij de krukaspoelie heb je ook een merkteken staan en die moet stroken met een alu uitsteekseltje. Op het vliegwiel staat evt. ook nog wat.
Je kunt een grote steeksleutel op de nokkenassen zetten waarmee je ze verdraaien (of evt. blokkeren) kunt.
Ook even erop letten dat je riemspanning klopt. 3.1-3.6mm is de maat.
Ik had een uitgebreide fotoreportage gemaakt over het vervangen van de D-riem bij een 24v op de officiële (met de blokkies) en m'n eigen 'high-speed' methode. Dat laatste scheelt enorm veel werk en heb je een 24v in record-tijd weer op de weg. Alleen moet dat allemaal nog even in .pdf formaat gezet worden.
PS: Dit is met blokjes: