nico mario
Member
Member

stroomverbruik dashboardklok GTV-6

zo apr 26, 2009 15:38

De GTV-6 heeft zo'n grote klok in het dashboard zitten. Het draaien van het uurwerk is duidelijk hoorbaar en zichtbaar aan de secondenwijzer. Trekt dit apparaatje noemenswaardig veel stroom als de auto lang (zeg 2 maanden) stil zou staan, en is het dan beter om de accu los te maken? Wie heeft dit al eens geprobeerd of ondervonden?
75 T.Spark 1990 - Giulietta 2.0 1983

Performa
Guru
Guru

RE: stroomverbruik dashboardklok GTV-6

zo apr 26, 2009 16:35

Voor 2 maanden lang zou ik zoiezo batterij afkoppelen en/of aansluiten op een druppellader. Qua verbruik zal het wss ongeveer hetzelfde zijn als een gewone analoge klok en die blijven toch ook ongeveer 1 jaartje op een AA batterij werken.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Cucci 11
Advanced Member
Advanced Member

ma apr 27, 2009 21:12

De mijne stond weleens 4 weken zo stil...geen probleem.

Maar toch...langere tijd laten stilstaan is in iedergeval niet aan te raden met de accupolen erop.

Haal ze er dus gewoon af. En let erop dat je ze:

1. Goed stevig weer aansluit
2. goed schoon houdt
3. de massa goed aangesloten houdt aan de carrosserie. ( zit met een schroefdraad net achter je accu vast bij een 6)

Heb weleens meegemaakt dat de accu gewoon goed was, maar het kreng het niet deed. Lag dus aan een van de zaken zoals hierboven genoemd.
33,33SW,155,156,156SW,164TS,GT,GTV6,Giulia,Bertone,Alfetta QO2.0i

Performa
Guru
Guru

ma apr 27, 2009 21:14

Ik heb zo een stroomonderbreker achterin zitten is zeer gemakkelijk.

nico mario
Member
Member

ma apr 27, 2009 21:33

Zat ik ook aan te denken, hoe heb je dat opgelost? Het mooist zou zijn een schakelaar die je bedient zonder het tapijt en het accudeksel weg te hoeven halen. Er bestaat zoiets als een anti-diefstaloplossing maar die gaat direct op de accu dacht ik.

Performa
Guru
Guru

di apr 28, 2009 18:24

Ik heb hem zo gekocht. Er steekt gewoon zo een hoofdstroomschakelaartje in mijn batterijbak met uitneembare rode sleutel.
http://www.biesheuvel.nl/store/product/ ... r_2__polig

nico mario
Member
Member

di apr 28, 2009 22:17

Aha, dank. Ik kwam er zojuist achter dat de ANWB voor 21 euro een accuschakelaar met afstandsbediening verkoopt die als ik het goed begrijp ofwel alleen kleine stroompjes doorlaat zoals voor een alarmsysteem ofwel de accustroom helemaal afsluit. Als dat echt werkt zou het wel erg handig zijn.

Andretti Molletti

Re: RE: stroomverbruik dashboardklok GTV-6

di apr 28, 2009 22:27

Aha, dank. Ik kwam er zojuist achter dat de ANWB voor 21 euro een accuschakelaar met afstandsbediening verkoopt die als ik het goed begrijp ofwel alleen kleine stroompjes doorlaat zoals voor een alarmsysteem ofwel de accustroom helemaal afsluit. Als dat echt werkt zou het wel erg handig zijn.

Dat is de Battery Brain. Deze schakelt de accu uit als de spanning te laag dreigt te worden. Maar is juist niet bedoeldt om klokjes uit te schakelen!!

Product-informatie

Dit innovatieve product meet elke 20 seconden de accuspanning en zal bij dreigende ontlading van de accu de stroomvoorziening van de auto gecontroleerd afsluiten. Zo wordt voorkomen dat de accu leeg raakt waardoor u niet meer kunt starten.

Daarnaast zorgt de accubeveiliging er voornamelijk voor dat als er bijvoorbeeld een koelbox is aangesloten op de accu dat de Battery Brain inkomt als je onder het zgn. startniveau komt. De Battery Brain gaat verder dan alleen een controle van de accuspanning. Als u bijvoorbeeld uitstapt en vergeet de verlichting uit te schakelen dan doet het apparaat dit voor u. Dus je kunt altijd starten. Oftewel: Nooit meer een lege accu!

De Battery Brain heeft een ingebouwde voorziening die de gevraagde accuspanning voor een klokje, alarm of memory van de radio ongemoeid laat. Tevens kan de accu ook met een afstandsbediening gecontroleerd 'losgekoppeld' worden

etc ... https://webwinkel.anwb.nl/published/web ... in.nl.html

Dit om teleurstellingen te voorkomen!!!

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di apr 28, 2009 23:00

Waarom zou dit niet werken ? Techniek van constante accumonitoring wordt bv ook gebruikt in modernere wagens, die zich stilleggen en opnieuw opstarten aan het verkeerslicht (zoals bv efficient dynamics). Wanneer de accuspanning, door het vele starten te laag wordt, blijft de motor lopen en wordt die dus niet meer stil gelegd aan het verkeerslicht, tot de accu terug tot op een aanvaardbaar niveau is geladen.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Andretti Molletti

di apr 28, 2009 23:08

omdat de accu wordt losgegooid bij stilstand... niet als je rijdt.
Maar er blijft altijd een bypass voor je kleine verbruikers, dus je klokje blijft stroom trekken...

Performa
Guru
Guru

wo apr 29, 2009 00:09

Idd en daarvoor zet je toch die schakelaar zodat de batterij zo goed als niet leegloopt en ook niet kan sulfateren. Als de batterij bijvoorbeeld half ontladen is(tot waar dat ding van anwb het gewoon toelaat) kan een deel van de platen toch al sulfateren. En waarvoor zou je je gtv6 niet willen afkoppelen het analoog klokje is met een paar draaitjes ingesteld en wie luistert er nu naar de radio.

Terug naar “Algemene Technische vragen”