marlon_ruchtie
Full Member
Full Member

Kortsluiting

di apr 21, 2009 19:07

Copy/Paste van het 164 Register, ik hoop dat er hier misschien ook nog mensen zijn die hier een idee over hebben...

Net nu, 1 dag voor de apk, wil ik de 164 starten, en ineens een hoop rook onder het dashboard vandaan. Meteen contact uit, en kijken wat er aan de hand is.

Een paarse draad is compleet weggesmolten, deze zit via een stekker aan een zwarte draad welke naar het contactslot gaat. Waar de paarse draad heen gaat heb ik geen idee van. Echter, alles werkt nog, behalve de startmotor :( dus k vermoed dat hij daarheen loopt.

Nu is de vraag, waar moet ik het zoeken? Het relais wat op de startmotor zit is voor geen meter bij te komen (bovendien hoor ik wel degelijk een klik als ik probeer te starten), en behalve dat kan ik eigenlijk alleen het contactslot bedenken wat kapot is. Alle zekeringen zijn nog heel. (voor zover ik ze allemaal heb kunnen vinden)

Wat denken jullie?

Alvast bedankt!

Marlon Ruchtie
Alfetta 1600
SCARB: 6004

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Kortsluiting

di apr 21, 2009 19:34

Even een noodreparatie doen? Bijvoorbeeld door het contactslot kort te sluiten (maar dan op een andere manier als die jij omschrijft :wink: ) Weet niet of dat apk waardig is trouwens, je kan de motor dan enkel uitzetten door 'af te laten slaan' of door de kortsluiting weer ongedaan te maken.

Iets beters kan ik even niet bedenken. :oops:

Of is het enkel om te starten, is de onsteking wel goed? Dan vrees ik, dat je toch een andere draad op de aansluiting van het startrelais moet schuiven, hoe moeilijk je er ook bij kan. :? In dat geval, kan je wel de auto weer met de sleutel uitzetten. (starten door draad vanaf het relais op de pluspool te leggen)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

marlon_ruchtie
Full Member
Full Member

di apr 21, 2009 20:04

De ontsteking is wel goed, heb hem meteen daarna aangeduwd om te kijken of dat verder nog wel allemaal naar behoren werkte en hij loopt nog prima verder.

Inderdaad kortsluiten om te starten zaten wij ookal aan te denken, maar welke moet ik waarmee kortsluiten? Ik kan nergens een schema vinden van het contactslot. (misschien binnenkort wel, heb dit probleem zoals eerder vermeld namelijk ook op het 164 register geplaatst, daar had ik de vorige keer ook binnen een paar uur een correct schema :D )

In ieder geval bedankt voor de snelle reactie!

Marlon
Alfetta 1600

matthijs
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

di apr 21, 2009 20:23

Zoek je startmotor, trek het kleine stekkertje eruit, pak een draad, lang genoeg om bij de accu te komen en knijp er een vrouwtjes steker aan.. je weet wel, dat type waar een auto vol mee zit. Contact aan, uiteinde getrokken draad even op de plus van de accu en voila, een draaide motor op de boeven manier.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

marlon_ruchtie
Full Member
Full Member

di apr 21, 2009 22:43

Bedankt voor het meedenken! Heb inmiddels (dankzij pa's geknutsel) tijdelijk een startknop, dus contact aan en met het knopje starten...

Er komt wel weer een keer een normaal contactslot, maar voorlopig werkt dit ook prima :)

Marlon
Alfetta 1600

Terug naar “Algemene Technische vragen”