Lelijke ratel is sowieso nie goe...

Die ratel lijkt me een klep die niet goed staat afgesteld.
Kan volgens mij niet direct van de een op andere dag trekverlies veroorzaken.
Wel nuttig om z.s.m. je klepspeling te (laten) controleren.
De nokkenasversteller zit vast aan de linker nokkenas (gezien als je voor de auto staat en naar het blok kijkt), uiteraard zie je die alleen als je het kleppendeksel eraf haalt.
Maar om de werking te testen hoef je niets te demonteren.
Aan diezelfde kant van het blok zie je aan de voorkant aan de buitenzijde de bediening voor de versteller zitten met daarop een stekker aangesloten.
Althans dit is bij mijn 1.8 i.e. versie wel het geval, weet niet of het ook zo is bij een TS blok!!
Wat je eerst even moet doen is erachter zien te komen of jouw TS blok een mechanische- of hydraulische nokkenasversteller heeft.
Dat is erg belangrijk omdat je een andere testmethode hebt bij een mechanische versteller.
Probeer daar even achter te komen, zal vast wel ergens te vinden zijn.
Daarna moet je in dit forum zoeken op "nokkenasversteller" en voila, de topics vliegen om je oren

Hier staan duidelijke methoden om je versteller op een goede werking te testen.
Ik vermoed namelijk dat jij een hydraulische versteller hebt en het wil nog weleens voorkomen dat de verstellers van dit type niet goed werken omdat de bediening ervoor vervuild is (gaat op oliedruk).
Kleine uitleg van de nokkenasversteller: deze verdraait de nokkenas een aantal graden bij hogere toeren (vanaf 2000 toeren) voor meer kracht en beter lopen.
Dus als je versteller niet goed werkt waardoor de nokkenas niet meer goed verdraait wordt, verlies je veel trekkracht.