alfa156alfa2.4jtd.rob

Problemen met LMM luchtmassameter

ma mar 16, 2009 22:37

Hallo,

Ik heb sinds 1.1/2 jaar een alfa 156 2.4 jtd sportswagon uit juni 2000.

Mijn auto reed vorige week ineens nog maar maximaal 5 à 10 km per uur. Na garagebezoek is er een nieuwe luchtmassameter opgezet van het merk bosch. Het probleem is nu deels opgelost. Ik mis nu bij intrappen van het gaspedaal vermogen. Trek ik op, rijd ik de snelweg op of wil ik gewoon gas geven dan heeft hij wel 1 of 2 seconden nodig om op gang te komen. Vooral als ik hem helemaal intrap dan duurt het langer dan als ik hem geleidelijk intrap. Dit was voorheen niet het geval.
De garage zegt dat het nog aan een temperatuursensor kan liggen die tijdens de computeruitlezing 175 graden aangaf (garage is geen alfadealer maar van alle merken). Ik denk dat het aan de nieuwe LMM ligt.

p.s. Er was altijd wel een probleempje wat wij vanaf het begin hebben gehad en dat is dat hij soms 1 of 2x in de maand bij het optrekken van bv 3e versnelling naar de 4e een vermogenstoring had (moest ik terugschakelen of het gas loslaten en weer gas geven om vermogen te voelen).

wat is jullie mening hierover?

Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: ma mar 09, 2009 18:58
Locatie: Ede

RE: Problemen met LMM luchtmassameter

ma mar 16, 2009 23:37

Als je Temperatuur sensor bij het uitlezen 175 graden aangeeft is deze sowieso stuk, dit zou je ook moeten merken omdat de fan aanslaat zodra je het contact omdraait. (neem aan dat het een watertemperatuur sensor is)

Wat betreft de Luchtmassa meter, als deze daadwerkelijk stuk is zou je moeten merken dat de motor niet verder dan (uit me hoofd, correct me if I'm wrong) 2800 rpm moeten komen omdat daarboven de lambda sonde het niet meer bij kan houden. Dit verhaal gaat op bij een benzinemotor, ik weet niet zeker of het bij een diesel ook zo werkt maar ik zie geen reden waarom dat niet zo zou zijn. (Volgens mij heeft een diesel ook gewoon een "normale" lambda sonde)

Wacht nog even een reactie af van iemand die wat meer ervaring met diesels heeft, dit is enkel hoe ik er over denk en dat wil natuurlijk niet zeggen dat het klopt... :wink: (ik denk uiteraard wel dat het klopt, maar 100% zeker weten doe ik het niet...)
Alfetta 1600
SCARB: 6004

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Problemen met LMM luchtmassameter

di mar 17, 2009 07:34

Het uitlezen van deze auto's gaat met universele apparatuur niet altijd vlekkeloos. Ik zou die uitlezing dan ook niet 100% vertrouwen, er is van diverse van dit soort apparaten bekend dat ze rare waarden geven in combinatie met oudere alfa's. De problemen die je omschrijft zou ik eerder in het hoekje "hangende turbo" of lekke EGR klep zoeken. Als de vinnen die de turbodruk bepalen vast zitten, zal je turbo er lang over doen om op snelheid te komen en zal je ook vermogen missen, dit is een niet ongewone "kwaal" van de JTD. De LMM is vervangen en de auto wil op zich goed optrekken, dus ik denk niet dat er een verkeerde of defecte geplaatst is. Ik zou met de auto even bij een specialist of dealer langsgaan, die kan zeker uitsluitsel geven.

alfa156alfa2.4jtd.rob

Re: RE: Problemen met LMM luchtmassameter

di mar 17, 2009 21:57

Het uitlezen van deze auto's gaat met universele apparatuur niet altijd vlekkeloos. Ik zou die uitlezing dan ook niet 100% vertrouwen, er is van diverse van dit soort apparaten bekend dat ze rare waarden geven in combinatie met oudere alfa's. De problemen die je omschrijft zou ik eerder in het hoekje "hangende turbo" of lekke EGR klep zoeken. Als de vinnen die de turbodruk bepalen vast zitten, zal je turbo er lang over doen om op snelheid te komen en zal je ook vermogen missen, dit is een niet ongewone "kwaal" van de JTD. De LMM is vervangen en de auto wil op zich goed optrekken, dus ik denk niet dat er een verkeerde of defecte geplaatst is. Ik zou met de auto even bij een specialist of dealer langsgaan, die kan zeker uitsluitsel geven.
Bedankt voor je reactie.
Het uitlezen is inderdaad niet goed gegaan want wij rijden nu een week rond en er zijn geen problemen met de koeling oid. Wel heb vandaag even onder de motorkap gekeken en heb gezien dat ze alleen het binnenwerk "waar stekker aan vast zit" van de LMM hebben vervangen?? dus omhulsel van de LMM is niet vervangen..kan dit wel zo??
We hebben wel 173euro ex btw voor de LMM meter betaald en incl onderzoek komt het op 386 euro.

Gebruikersavatar
Michiel145
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 16:13

RE: Problemen met LMM luchtmassameter

wo mar 18, 2009 11:44

Dacht dat er inderdaad losse lmm elementen te koop waren, alleen dat ding waar die stekker aan zit zeg maar.

Maar inderdaad..., een temp sensor heeft natuurlijk ook invloed op je inspuiting, ontsteking etc. :!:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Problemen met LMM luchtmassameter

wo mar 18, 2009 17:36

Het uitlezen is inderdaad niet goed gegaan want wij rijden nu een week rond en er zijn geen problemen met de koeling oid. Wel heb vandaag even onder de motorkap gekeken en heb gezien dat ze alleen het binnenwerk "waar stekker aan vast zit" van de LMM hebben vervangen?? dus omhulsel van de LMM is niet vervangen..kan dit wel zo??
We hebben wel 173euro ex btw voor de LMM meter betaald en incl onderzoek komt het op 386 euro.
De hele LMM vervangen is duurder en de orginele Bosch hebben een slechte reputatie. Het is vrij gebruikelijk dat er een vervanging van Pierburg wordt geplaatst, die gaan over het algemeen langer mee. De pierburgsensor wordt niet eens geleverd als gehele unit, je koopt alleen het sensordeel. Ik zou laten controleren of het mechaniek van de vinnen van je turbo nog soepel gaat (zit vaak koolaanslag in) en of je EGR wel goed functioneert om de overgebleven problemen opgelost te krijgen.

Gebruikersavatar
Chili
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 25, 2007 10:30

RE: Problemen met LMM luchtmassameter

do mar 19, 2009 08:24

Idd, 2.4 jtd hebben wel eens last van vastzittende schoepen, of de EGR die lekt.
Is het een CF2 of al een CF3?
Grijze motorplaat of zwart met grijze motorplaat?
Eerste bolide:
Renault R4 '78

Vroeger:
145 TD '94
1300 Gt junior '68
156 jtd sw '03
75 2.0 TS '88

Nu:
156 jtd sw '03
33 1.5 I.E. '93

Toekomst:

Giulietta 116 2.0?

Vroeger:

Ducati Mostro 900 carbu
Ducati 1098

alfa156alfa2.4jtd.rob

Re: RE: Problemen met LMM luchtmassameter

zo mar 29, 2009 17:48

Idd, 2.4 jtd hebben wel eens last van vastzittende schoepen, of de EGR die lekt.
Is het een CF2 of al een CF3?
Grijze motorplaat of zwart met grijze motorplaat?
Ik heb een grijs-zwarte motorplaat.

alfa156alfa2.4jtd.rob

Re: RE: Problemen met LMM luchtmassameter

zo mar 29, 2009 17:56

Het uitlezen is inderdaad niet goed gegaan want wij rijden nu een week rond en er zijn geen problemen met de koeling oid. Wel heb vandaag even onder de motorkap gekeken en heb gezien dat ze alleen het binnenwerk "waar stekker aan vast zit" van de LMM hebben vervangen?? dus omhulsel van de LMM is niet vervangen..kan dit wel zo??
We hebben wel 173euro ex btw voor de LMM meter betaald en incl onderzoek komt het op 386 euro.
De hele LMM vervangen is duurder en de orginele Bosch hebben een slechte reputatie. Het is vrij gebruikelijk dat er een vervanging van Pierburg wordt geplaatst, die gaan over het algemeen langer mee. De pierburgsensor wordt niet eens geleverd als gehele unit, je koopt alleen het sensordeel. Ik zou laten controleren of het mechaniek van de vinnen van je turbo nog soepel gaat (zit vaak koolaanslag in) en of je EGR wel goed functioneert om de overgebleven problemen opgelost te krijgen.
Zo, heb de EGR uit elkaar gehaald en hij zat inderdaad vol met roet. Geheel schoongemaakt..
Hij trekt nu wel iets beter als vorige week. Alleen haalde ik van de week een vrachtwagen in en halverwege in de 3 of 4 weet ik niet meer voelde je hem toch vermogen vast houden(inhouden). even later was het vermogen er weer volledig en blies hij er zo langs..maar toch...ik ben er nog steeds van mening van dat de nieuwe luchtmassameter het motorvermogen niet optimaal aan stuurt... (Voor dat hij kapot ging had ik er nooit last van. Wel 1 of 2 maal in de maand dat het gele lampje van het motorvermogen aan ging als ik geen vermogen had bij het optrekken bij de opgang naar de snelweg..maar dat lampje gaat nu helemaal niet meer aan)
Hierbij de gegevens van de zojuist vervangen luchtmassameter.. bosch PA66 nr 87807074.
Hoop dat jij of iemand dit voor mij na kan kijken of dit de juiste is.

Gebruikersavatar
Naath
Newbie
Newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: vr aug 10, 2007 09:10
Locatie: Enschede

RE: Problemen met LMM luchtmassameter

zo mar 29, 2009 22:59

Ik heb met een 166 2.5 V6 soort gelijke problemen gehad. TIjdens accelereren inhouden. Eerst alleen rond 5000 rpm, later ook op andere toerentallen.

Uiteindelijk de LMM van mijn GTV 3.0 V6 even overgezet en probleem was geheel verholpen. Ik heb toen bij de Alfa dealer een gereviseerde LMM gekocht en in de 166 gezet, waarna de problemen volledig opgelost waren.
Nu: , 159 sportsw.3.2 Q4 (2006), Giulietta QV(2011), Alfetta GTV 6 (1984) met 3.0 motor en versn.bak uit Alfa 75
Vroeger: GTV 3.0 V6 24V L, 166 2. 5 V6, GTV 2.0, 75 3.0 V6 America, 146 2.0, 75 2.0, 156 sportswagon 2.0, 33 1.7QV, 33 1.4, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Chili
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 25, 2007 10:30

RE: Problemen met LMM luchtmassameter

di mar 31, 2009 07:52

Hallo,

Het schoonmaken van de egr heeft niet zoveel zin. Meestal raken die egr-kleppen mechanisch geblokkeerd.
Wat ik voorstel is om een plaatje te maken tss egr en inlaatcollector ZONDER gat. Dan weet je meteen of het aan de egr gelegen is of niet.
Ze kan wel wat meer gaan roken. maar dat kan niet echt kwaad.
Nog een vraagje. Als je de 156 eens goed lanceerd, vooral in 3de of 4de, echt wel met het pedaal door de vloer, gaat het injectie lampje dan ook branden?
Indien ja, toch even kijken of het vacuüm-potje op de turbo het nog doet.

mvg, Koen
Eerste bolide:
Renault R4 '78

Vroeger:
145 TD '94
1300 Gt junior '68
156 jtd sw '03
75 2.0 TS '88

Nu:
156 jtd sw '03
33 1.5 I.E. '93

Toekomst:

Giulietta 116 2.0?

Vroeger:

Ducati Mostro 900 carbu
Ducati 1098

alfa156alfa2.4jtd.rob

Re: RE: Problemen met LMM luchtmassameter

di mar 31, 2009 21:16

Als je Temperatuur sensor bij het uitlezen 175 graden aangeeft is deze sowieso stuk, dit zou je ook moeten merken omdat de fan aanslaat zodra je het contact omdraait. (neem aan dat het een watertemperatuur sensor is)

Wat betreft de Luchtmassa meter, als deze daadwerkelijk stuk is zou je moeten merken dat de motor niet verder dan (uit me hoofd, correct me if I'm wrong) 2800 rpm moeten komen omdat daarboven de lambda sonde het niet meer bij kan houden. Dit verhaal gaat op bij een benzinemotor, ik weet niet zeker of het bij een diesel ook zo werkt maar ik zie geen reden waarom dat niet zo zou zijn. (Volgens mij heeft een diesel ook gewoon een "normale" lambda sonde)

Wacht nog even een reactie af van iemand die wat meer ervaring met diesels heeft, dit is enkel hoe ik er over denk en dat wil natuurlijk niet zeggen dat het klopt... :wink: (ik denk uiteraard wel dat het klopt, maar 100% zeker weten doe ik het niet...)
....

alfa156alfa2.4jtd.rob

Re: RE: Problemen met LMM luchtmassameter

di mar 31, 2009 21:18

Het uitlezen van deze auto's gaat met universele apparatuur niet altijd vlekkeloos. Ik zou die uitlezing dan ook niet 100% vertrouwen, er is van diverse van dit soort apparaten bekend dat ze rare waarden geven in combinatie met oudere alfa's. De problemen die je omschrijft zou ik eerder in het hoekje "hangende turbo" of lekke EGR klep zoeken. Als de vinnen die de turbodruk bepalen vast zitten, zal je turbo er lang over doen om op snelheid te komen en zal je ook vermogen missen, dit is een niet ongewone "kwaal" van de JTD. De LMM is vervangen en de auto wil op zich goed optrekken, dus ik denk niet dat er een verkeerde of defecte geplaatst is. Ik zou met de auto even bij een specialist of dealer langsgaan, die kan zeker uitsluitsel geven.
...

Terug naar “Algemene Technische vragen”