Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 530
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:07
Locatie: prov.groningen

ombouw 1.8tb naar 2.0tb

do jun 09, 2005 20:47

ik ben van plan mijn gtv te gaan voor zien van een 2.0 nordblok. dit blok moet worden voorzien van de turbo e.d. van de 1.8. wat denken de heren welke specifieke problemen ik ga tegenkomen behalve compressie......
-charles-
clk55amg
giulietta 1.4tb 170pk
Giulia 2.2jtdm 180pk ae

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: ombouw 1.8tb naar 2.0tb

vr jun 10, 2005 12:22

Wat schiet je op met 1.8 naar 2.0 ?
Das toch niet de moeite ??

Geen RangeRover V8 met Compressor ?
2.5 V6 met twee turbo's ???

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: ombouw 1.8tb naar 2.0tb

vr jun 10, 2005 12:27

En ik denk ook dat een standaard 2.0 blok niet lang zal meegaan... :?

In een 1.8 turboblok zitten toch wel wat aanpassingen voor de extra power.
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: ombouw 1.8tb naar 2.0tb

vr jun 10, 2005 12:36

Welke dan precies allemaal ?
Dat zou je allemaal zo kunnen overbouwen...
Wat extra kanalen maken voor koelwater en olie ...
Alleen de zuigers zullen een probleem worden.

Bore x stroke:
1800: 80mm x 85.5mm
2000: 84mm x 88.5mm

Gebruikersavatar
Timmerklits
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:58
Locatie: Hoeselt
Contacteer: Website

RE: ombouw 1.8tb naar 2.0tb

vr jun 10, 2005 12:49

Even aanpassing :P

Bore x stroke:
1800: 80mm x 88.5mm
2000: 84mm x 88.5mm

Moesten de aanpassingen in de blok echt zo groot zijn, (wat ik niet denk),
kan je toch ook een 1.8 t blok nemen en hier chemises van 84 en dan uiteraard aangepaste pistons erbij.

Hier past dan wel weer maar alleen een 1.8 culasse op, met dus kleinere kleppen en kanalen...
=> meer turbodruk nodig.
Alfa Romeo 75 1.8 ie - Alfa Romeo 75 1.8 Turbo Evoluzione (under construction al veel te lang) - Alfa Romeo 75 TS Graduate - Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: ombouw 1.8tb naar 2.0tb

vr jun 10, 2005 12:55

Ja dat was een tiepfout.

Zou het wat zijn om er een krukas met kortere slag in te bouwen ?

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: ombouw 1.8tb naar 2.0tb

vr jun 10, 2005 12:57

Zo en nu nog eens voor de Nederlanders Nick :!:

laat me raden Culasse :arrow: cilinderkop :?:

chemises :arrow: zuigers :?:

:wink:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8244
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: ombouw 1.8tb naar 2.0tb

vr jun 10, 2005 13:18

Damn idd waar is mijn woordenboek belgisch-nederlands ](*,) :whistle:

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: ombouw 1.8tb naar 2.0tb

vr jun 10, 2005 13:25

Ik heb ergens gelezen dat drijfstangen een nieuw type TS 8v (die uit de 164/155) een aantal millimeter korter zijn (3 mm uit het hoofd).

Nu weet ik niet of die krukassen hetzelfde zijn qua breedte van de tappen. Maar als dat wel zo is, dan kun je wellicht zo je compressie verlagen.

Het stond op alfabb.com of gtv6.org

Ff zoeken dus...

Gebruikersavatar
Timmerklits
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:58
Locatie: Hoeselt
Contacteer: Website

RE: ombouw 1.8tb naar 2.0tb

vr jun 10, 2005 15:13

Krukas met kortere slag denk ik toch niet dat iets zou zijn, zeker niet bij een turbomotor.
Het is niet de bedoeling om tot 8000 toeren te gaan ofzo.

chemises is niet gelijk aan zuigers, maar aan de cilinders
zuigers = pistons :D

Kan zijn dat die drijfstangen korter zijn in nieuw type TS, maar vraag mij dan toch wel af waarom dit zou gedaan zijn.
Kortere drijfstangen betekent meer laterale krachten.
Daarom streeft men altijd naar zo lang mogelijke drijfstagen.

Maar moest het zijn, dan zou dit wel handig zijn idd.
Alfa Romeo 75 1.8 ie - Alfa Romeo 75 1.8 Turbo Evoluzione (under construction al veel te lang) - Alfa Romeo 75 TS Graduate - Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: ombouw 1.8tb naar 2.0tb

vr jun 10, 2005 18:03

Als je het mij vraagt kan je de boel zo overbouwen op een 2.0 blok.
Probleem is alleen de koppakking. Bij een turbo gaat hij vaak stuk op het dunste randje langs de zuigers. De boring van een 2.0 is groter en dus dat randje koppakking nog dunner.......
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
Timmerklits
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:58
Locatie: Hoeselt
Contacteer: Website

RE: ombouw 1.8tb naar 2.0tb

vr jun 10, 2005 18:22

De boring is groter ja, maar de totale lengte waarover de boringen liggen is ook een cm ofzo groter en de boringen liggen allemaal op gelijke afstand van elkaar, dus da kleinste randje is niet zo veel kleiner als bij een 1.8 tb.
Bij een 1.8 is die totale lengte dus kleiner, en tussen de twee middelste (2en3) is er een grotere spatie dan (1-2 of 3-4) , waarom dit is weet ik niet mja.

Om die reden past een 2.0 cilinderkop ook niet op een 1.8 blok

Dus dit lijkt mij ook al niet echt een probleem. (als je dit toch bedoelde)
Alfa Romeo 75 1.8 ie - Alfa Romeo 75 1.8 Turbo Evoluzione (under construction al veel te lang) - Alfa Romeo 75 TS Graduate - Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI

Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 530
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:07
Locatie: prov.groningen

RE: ombouw 1.8tb naar 2.0tb

vr jun 10, 2005 20:36

kijk zo begin je een leuke discussie :D
mijn idee was een 2l heeft wat meer koppel en je kunt er uiteindelijk ook meer uithalen. wat betreft de compressie , die kan ook naar beneden dmv frezen van de kop en zuigers (je hoeft maar weinig te verwijderen (hoe hoger de compressie desto efficienter de motor, maar meer kans op pingelen) mijn oorspronkelijke vraag was meer bedoeld om uit te vinden wat nu daadwerkelijk anders is aan een 1.8tb blok in vergelijk aan een std nord, in andere woorden , blijft een 2.0 met turbo heel ( en dan niet van die kostbare grappen als b.berger)
-charles-
clk55amg
giulietta 1.4tb 170pk
Giulia 2.2jtdm 180pk ae

164 Q4

Re: RE: ombouw 1.8tb naar 2.0tb

vr jun 10, 2005 21:27

hoe hoger de compressie desto efficienter de motor, maar meer kans op pingelen
Maar jij wou toch ook water/alcohol injectie d'r op? Dan heb je daar eigenlijk niet zoveel last mee.
Maar aangezien het 2l motortje maar zo'n dik 10% groter is en verder toch redelijk gelijk kwa bouw verwacht ik niet echt wonderen. Had je een bepaald doel voor ogen wat betreft vermogen?

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: ombouw 1.8tb naar 2.0tb

vr jun 10, 2005 22:32

Pk tje of 300 ??
Andere Grotere Turbo en een turbo gat van een paar honderd meter diep !

Terug naar “Tuning onderwerpen”