pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

op van lak en plamuur na het lassen

zo mar 22, 2009 21:28

ik kom steeds meer tegen over wat te doen na het lassen maar heb constand het idee het fout te doen....

wie kan hier nu eens een juiste opbouw geven van blank staal naar een 2k lak? incl de volgorde van plamuur en wel of niet op blank metaal.

en hoe in de wielkasten te behandelen.....

denk dat er veel met dit soort vragen zitten waaronder ik dus kom maar op :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

BMP
Full Member
Full Member

RE: op van lak en plamuur na het lassen

zo mar 22, 2009 22:36

Pieter,

Op blank bewerkt staal eerst epoxy primer, of desnoods een roest omvormer als het ontroest staal is, daarna weer epoxy op de roestomvormer.

dan plamuren, polyesterplamuur niet in te dikke lagen ivm met werking/ scheurvorming daar zijn weer andere soorten plamuur voor.

Waarom eerst behandelen met epoxy primer, als je eerst plamuur op blank staal gaat doen dan heb je het probleem dat plamuur vocht aantrekt en dan begint het staal te roesten,
dus kaal staal eerst behandelen met epoxy en of omvormer en daarna nog eens epoxy.

Succes.

Gr BMP 8)
De vorige bella's

Alfa33 1.5 milano 1983
Afa33 1.3 s type2 1989
Alfa 155 1.8ts 1993
Alfa 156 1.6ts 1999
2000 Berlina 1971

Heden Alfa 159 1.9 JTS 2006

http://ziggo.gebruikers.eu/news.php

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mar 23, 2009 08:28

die epoxy is dat dan bijvoorbeeld die rx 5?

en begrijp dat een gewone primer niet voldoet dat? weet iemand hoe ik aan die rx 5 kom? of iets wat hetzelfde doet uit de schappen van de brezan?

hoor net dat ik opnieuw kan beginnen met strakzetten :cry:

heb nu blankstaal-ontvetten-grofglasvezelplamuur-fijnerplamuur-primer........ mij was altijd verteld dat plamuur op blank staal moest.....

dat word weer met de haakse slijper met staalborstel erover.... zucht

alle commentaar over lak en opbouw is hier welkom!!!!!!!!!!!!!!!!! 8)

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mar 23, 2009 09:31

Ik heb inderdaad wel eens opgemerkt dat waneer plamuur barstjes begint te vertonen dat er dan vaak ook een roestbeekje doorheen loopt.

Maar volgens mij is plamuur best wel agressief. Ik heb het wel eens geprobeerd met metaalgrondverf maar toen kwam het hele zootje inclusief de een week daarop zittende grondverf er na een paar minuten zo vanaf vallen. Het zag eruit alsof ik er met een afbrander overheen was gegaan.

En ik had eigenlijk begrepen dat je over epoxy geen gewone lak meer kan zetten. Dus hoe zit dat nou?

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

ma mar 23, 2009 09:37

Uh... hoezo gebruik je glasvezelplamuur? Da's toch uit de jaren 70 om gaten dicht te proppen?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: op van lak en plamuur na het lassen

ma mar 23, 2009 10:35

Uh... hoezo gebruik je glasvezelplamuur? Da's toch uit de jaren 70 om gaten dicht te proppen?
glasvezel plamuur en glasvezel zijn 2 verschillende dingen in gebruik.

ik zet eerst glasvezelplamuur op het laswerk om de grove oneffenheden op te vullen van het hak en breekwerk en dan daar de vorm in schuren. ja is moeilijk uit te leggen maar door lassen kan je dus plekken krijgen die te diep bevoorbeeld ( minder dan 4 mm lees deuk) voor normaal plamuur en dan gebruik je eerst glasvezel plamuur en dan het echt strakzetten gaat met fijn plemuur die er ook weer in verschillende dikte is met verschillende eigenschappen die sluit je af met een filler dan waterproef schuren gronden en lakken.

maar gaat mij om de eerste opzet wat is nu het beste????????

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 23, 2009 10:47

Wil je topic niet evrder vervuilen maar jij bedoelt toch die plamuur waar al glasvezel doorheen gemengd zit en die na verwerking een beetje doorzichtig is?

Ik ken die eigenlijk alleen maar als "lapmiddel" voor gaten... niet als "vulmiddel" voor een paar mm nivoverschil. Zie die plamuur ook altijd na een paar jaar weer als grote plakken loskomen...

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mar 23, 2009 11:05

Wil je topic niet evrder vervuilen maar jij bedoelt toch die plamuur waar al glasvezel doorheen gemengd zit en die na verwerking een beetje doorzichtig is?

Ik ken die eigenlijk alleen maar als "lapmiddel" voor gaten... niet als "vulmiddel" voor een paar mm nivoverschil. Zie die plamuur ook altijd na een paar jaar weer als grote plakken loskomen...
daar zou het misschien wel voor gebruikt kunnen worden ja... maar 9 van de 10 keer word het ook gebruikt laswerk strak te trekken....

de onderstaande foto's is een gerestaureerde koets die van het schade bedrijf afkomt. deze is gelast en geheel hard maar geen primer en wel glasvezelplamuur........

Afbeelding

Afbeelding

hieronder zie je een beeld van hoe ik het bij mijn biscone aan het doen ben......

Afbeelding

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 23, 2009 11:08

Oef... wat een werk Pieter... had je er niet beter een ander front in kunnen zetten? Zijn volgens mij wel nieuw te koop of zelfs gebruikt... Zou je BAKKEN met werk schelen...

Over die plamuur... volgens mij zitten die vezels erin om afstanden te overbruggen (zoals bij gaten) en is het niet echt geschikt voor het doel waar jij het nu voor gebruikt.. volgens mij is de hechting ook minder....
Ik zou het iig niet op mijn vers gelaste koestje willen hebben...

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

ma mar 23, 2009 11:10

't wordt tijd dat je hier eens komt snuffelen. :wink:
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mar 23, 2009 11:17

't wordt tijd dat je hier eens komt snuffelen. :wink:
wil ik zeker binnen kort doen blok kan er bijna uit en dan kan ik je pan en pomp ook meenemen :wink:

baal nu wel een beetje omdat ik dus verkeerd ben ingelicht..... :? wil de biscione gewoon weer netjes hebben

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mar 23, 2009 11:19

bedoel kijk alles is gewoon gelastt....

Afbeelding

maar die ronding is wel het moeilijkste dat ik ooit heb moeten herstellen zeg pffffffff

reijnaje
Guru
Guru

ma mar 23, 2009 11:27

Nope, RX5 zou de roestomvormer zijn in dat verhaal. Een goede epoxyprimer bestaat uit 2 componenten en is vaak geel/groening van kleur.

Die primer vreet zich als het waren ene klein beetje in in het materiaal, dus super hechting. Als er door steenslag putjes in de eindlak zou komen ligt daardoor ook niet meteen het metaal bloot. Beste is dus om de epoxy primer voor het plamuur op het kale staal aan te brengen. Maar omdat het 2 componenten is werkt dat lastig als je per keer maar een klein stukje moet doen. Iedere avond dat je een klein stukje gelast hebt zou je dan de primer moeten mengen en spuiten.

@ Zaagmans: Je hebt inderdaad glasvezelplamuur met glasvezel draden erin waarmee je wat extra sterkte in de plamuur brengt. Maar dat gebruik je alleen bij dikke lagen en zou je dus eigenlijk nooit nodig moeten hebben. Maar die is niet doorzichtig dat is de polyester hars die je bij glazvezel matjes gebruikt. Glasvezelplamuur is is de "normale" plamuur dikke smurrie waar je een bolletje verharder door mengt en dan snel erop moet kwakken.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mar 23, 2009 11:33

Nope, RX5 zou de roestomvormer zijn in dat verhaal. Een goede epoxyprimer bestaat uit 2 componenten en is vaak geel/groening van kleur.

Die primer vreet zich als het waren ene klein beetje in in het materiaal, dus super hechting. Als er door steenslag putjes in de eindlak zou komen ligt daardoor ook niet meteen het metaal bloot. Beste is dus om de epoxy primer voor het plamuur op het kale staal aan te brengen. Maar omdat het 2 componenten is werkt dat lastig als je per keer maar een klein stukje moet doen. Iedere avond dat je een klein stukje gelast hebt zou je dan de primer moeten mengen en spuiten.

@ Zaagmans: Je hebt inderdaad glasvezelplamuur met glasvezel draden erin waarmee je wat extra sterkte in de plamuur brengt. Maar dat gebruik je alleen bij dikke lagen en zou je dus eigenlijk nooit nodig moeten hebben. Maar die is niet doorzichtig dat is de polyester hars die je bij glazvezel matjes gebruikt. Glasvezelplamuur is is de "normale" plamuur dikke smurrie waar je een bolletje verharder door mengt en dan snel erop moet kwakken.
ja precies en bedankt dit is te koop bij de verf handel waar ik ook mijn 2k lak koop?

en ja de glasvezel plamuur met harder dat bedoel ik.....

reijnaje
Guru
Guru

ma mar 23, 2009 11:36

Ja die primer is gewoon bij de verfhandel te koop.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Terug naar “Algemene Technische vragen”