Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

vr mar 20, 2009 08:01

Ooit iemand problemen gehad met hergebruik??? Ook nog nooit problemen gezien in de praktijk. Als je maar schoon werkt en als je vulstukken weghaalt de rubbertjes bijwerkt (maatvoering aanpassen.)
De bouten zijn behoorlijk overgedimensioneerd. Ze houden beide klauwdelen tegen elkaar aan en vormen dus de enige verbinding tussen deze delen. Als je dus fors op de rem staat komen daar nogal wat krachten op dus dat het hoogwaardig spul is moge duidelijk zijn. Ik denk dat vervangingsbouten, niet origineel, vrijwel nooit over dezelfde kwaliteiten kunnen beschikken als het origineel gebruikte spul. Mede daarom zeggen fabrikanten dat je remklauwen ook nooit mag scheiden., afgezien van de "TS conversie"heb ik daar trouwens ook nog nooit de noodzaak van ingezien. Voor een revisietje is het ook absoluut niet nodig.
Slotje.. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

vr mar 20, 2009 09:58

Laat dat slotje nog maar achterwege...

Er staan nog ruim voldoende vragen open... o.a. over de kwaliteit van originele rekbouten tov vervangingsbouten... waar ze te verkrijgen zijn... kosten... etc.

Als je mooie gereviseerde klauwen wilt bouwen zul je moeten splitsen om goed te kunnen reinigen na het stralen... dan moet er wel eventueel vervanging zijn als er een van de bouten breekt...

Het wachten is op Maurizio... :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

vr mar 20, 2009 11:10

Er staan nog ruim voldoende vragen open... o.a. over de kwaliteit van originele rekbouten tov vervangingsbouten... waar ze te verkrijgen zijn... kosten... etc.
Dus volgens jou zijn het tóch rekbouten? :?

Nu ben ik bepaald geen WTB-er, maar misschien iemand die dat wel is of althans de volgende vraag met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan beantwoorden: bestonden rekbouten al in laten we zeggen 1965? :-k
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

vr mar 20, 2009 11:50

Nee, ik ben er niet van overtuigd... maar heb ook wel verhalen gelezen over (rek?)bouten die een tweede keer niet meer bruikbaar waren omdat ze te lang waren (geworden?) bij Brembo's.

Zou echter ook kunnen dat er bouten verwisseld zijn.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8066
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

vr mar 20, 2009 12:59

Zaag als die remklauwbouten hun functie deels zouden verliezen (lees breken of oprekken) was ik al een poosje hemelen geloof me...
Never bouten vernieuwd in remklauwen en ook nog nooit gezeik gehad met afbreken , lekkende remtangen, remverschil L+R, accident gehad nav een dezer etc.Kul dus! :idea:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

vr mar 20, 2009 13:10

Ik kan me ook niet echt voorstellen dat ze bij een tweede montage opeens te lang zouden zijn...

Als ze passen als je ze eruit haalt... en er geen vulplaten oid verwijderd worden... kunnen ze toch nooit opeens te lang zijn?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

vr mar 20, 2009 13:59

Ik kan me ook niet echt voorstellen dat ze bij een tweede montage opeens te lang zouden zijn...

Als ze passen als je ze eruit haalt... en er geen vulplaten oid verwijderd worden... kunnen ze toch nooit opeens te lang zijn?
Niets aan toe te voegen. :wink:

Of toch wel? => misschien komt dat verhaal juist uit het 105 wereldje, waar men brembo's monteert op massieve schijven (dus wel vulplaatje ertussenuit halen) :?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:04

Re: RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

vr mar 20, 2009 14:11

Ik kan me ook niet echt voorstellen dat ze bij een tweede montage opeens te lang zouden zijn...

Als ze passen als je ze eruit haalt... en er geen vulplaten oid verwijderd worden... kunnen ze toch nooit opeens te lang zijn?
Niets aan toe te voegen. :wink:

Of toch wel? => misschien komt dat verhaal juist uit het 105 wereldje, waar men brembo's monteert op massieve schijven (dus wel vulplaatje ertussenuit halen) :?
Dat zou dan ook wel de enigste reden kunnen zijn dat bouten opeens te lang zouden kunnen zijn......... :wink:

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

Re: RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

vr mar 20, 2009 15:00

Nu heb ik naar mijn beste weten nog nooit rekbouten in de hand gehad....... ik mag toch aannemen, dat die als zodanig herkenbaar zijn? :?
Rekbouten hebben een "versmalde" borst waaraan ze te herkennen zijn, voor zover ik geleerd heb.

Voor een BMW02, merk tang geen idee meer, heb ik weleens geprobeerd nieuwe bouten te krijgen, maar hier in de buurt niet te verkrijgen destijds. De dealer niet en ook niet in de gespecialiseerde zaken.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

vr mar 20, 2009 19:41

Ik kan me ook niet echt voorstellen dat ze bij een tweede montage opeens te lang zouden zijn...

Als ze passen als je ze eruit haalt... en er geen vulplaten oid verwijderd worden... kunnen ze toch nooit opeens te lang zijn?
Niets aan toe te voegen. :wink:

Of toch wel? => misschien komt dat verhaal juist uit het 105 wereldje, waar men brembo's monteert op massieve schijven (dus wel vulplaatje ertussenuit halen) :?
Dat zou dan ook wel de enigste reden kunnen zijn dat bouten opeens te lang zouden kunnen zijn......... :wink:
\\
Ook dan zijn ze niet te lang... Ze steken alleen ineens plm 5 mm uit. Wie daar wakker van ligt kan ze altijd nog afslijpen. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

vr mar 20, 2009 19:46

[Ook dan zijn ze niet te lang... Ze steken alleen ineens plm 5 mm uit. Wie daar wakker van ligt kan ze altijd nog afslijpen. :wink:
:idea: Wie daar wakker van ligt, kan er eentje bij mij ruilen voor een 5mm kortere. (zit nu een 'te korte' in een brembo van e.o.a. grigio verde 75 TS :oops: )

Ja, ik durf dat wel aan. 8)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

vr mar 20, 2009 20:11

Ga jij ze toch bijslijpen.... :mrgreen:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
zbo67
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 22:17
Locatie: Westhoek

RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

vr mar 20, 2009 20:29

YK Ck 35 0,32-0,39 – – – + 350C Á 500-650 280 22 55
G 24 CrMo 5 0,20-0,28 0,90-1,20 0,20-0,35 – + 400C Â 660-750 440 18 103
GA 21 CrMoV 57 0,17-0,25 1,20-1,50 0,65-0,80 0,25-0,35 + 540C 700-850 550 16 69

Dit zijn zo'n beetje de belangrijkste typen rekbouten in de auto industrie,dus staat er een yk,g,of ga codering op de bout dan mag je aannemen dat het om een rekbout gaat
Mijn bescheiden mening is dat er geen rekbouten gebruikt worden in de remtangen.
Rekbouten zijn echter al vrij oud en worden al lange tijd gebruikt in de auto en machine industrie,denk aan het lelijk eendje waar ze in het vliegwiel gebruikt worden ja ja 30 pk en dan al rekbouten gebruiken .
Rekbouten worden eerst op een bepaald momentaan gedraaid dit word gedaan om de onderdelen te laten zetten denk aan pakkingen of ringjoint ,hierna gaat men hoekverdraaien bv drie keer 90 graden.
Rekbouten worden meestal gebruikt in constructies en machines die aan hogere temperaturen blootstaan ,of die een groot temp bereik moeten hebben.
Waar staat eigenlijk beschreven dat er rekbouten in de remtangen van een type alfa zitten.
Rekbouten zijn beter, omdat de foutmarge van de wrijving in de schroefdraad en de kop van de bout weg valt.
Zorgen dat de schroefdraad (binnen en buiten) proper is en een beetje (mag er niet van lopen!) olie aan de schroefdraad doet deze foutmarge ook verkleinen.
Laatst gewijzigd door zbo67 op vr mar 20, 2009 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Bodidley Techneut met Alfistische trekjes
[img]http://alfaromeo164register.com/banners ... intain.gif[/img]


Mito 1.4 tb trackdaytool
Giulia Btech

TechnoStig

Re: RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

vr mar 20, 2009 20:32

lama
Laatst gewijzigd door TechnoStig op za mar 21, 2009 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8960
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Waarom rekbouten in remklauwen ?

vr mar 20, 2009 20:39

nou zal ik het dan maar verklappen?? :roll:
Nee joh, dit is toch vééél leuker zo?
Yuriiiiiiiiiiiiiiiiiiii ik kan het niet meer aanzien...pleaaaasssseeee??? mag ik mag ik????
PLEASE?????

:twisted:
Nou, vooruit dan, omdat je het zo graag wilt... ;)
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Algemene Technische vragen”