Ik wil dit zelf doen.. maar heb dit nog nooit gedaan....

Is het zo simpel als:
oliefilter erafschroeven... nieuwe erop schroeven... Schroefje eruitdraaien... olie eruit laten lopen....Nieuwe olie eringooien...
Zoja, welke olie word mij aanbevolen

Goeie tip!Liefst doen bij warme motor, dan loopt het wat makkelijker weg en zit er wat meer vuil in de olie opgelost. Sealrand van het nieuwe filter licht inoliën voor montage en wat olie in het filter gieten voor montage (dan bouwt de oliedruk bij de lagers eerder op).
mmm, bijnaBinnenkort moet de olfiefilter vervangen worden, + de olie ververst uiteraard.
Ik wil dit zelf doen.. maar heb dit nog nooit gedaan....![]()
Is het zo simpel als:
oliefilter erafschroeven... nieuwe erop schroeven... Schroefje eruitdraaien... olie eruit laten lopen....Nieuwe olie eringooien...
Zoja, welke olie word mij aanbevolen? 10w40, maar merk etc?
Dat is wel heel deftig olieverversen! Respet! (maar om dat nu meteen een 'beginnend sleutelaar' te adviseren, lijkt me wat ver gaan.......Ik haal meestal even de kleppendeksel eraf en zuig de oude olie die onder de nokkenassen blijft liggen er uit (is best veel). Dan vul ik die ruimte weer met nieuwe olie en monteer ik de kleppendeksel weer.
Dat risico geldt alleen bij de ie modellen, niet bij de TS!Oja als je de kleppendeksel er afhaalt om het de kop leeg te zuigen, pas alsjeblieft op met het palletje dat de nokkensasverstelling bedient voor je het weet valt het in je blok.
Het is een 1800ieDat risico geldt alleen bij de ie modellen, niet bij de TS!Oja als je de kleppendeksel er afhaalt om het de kop leeg te zuigen, pas alsjeblieft op met het palletje dat de nokkensasverstelling bedient voor je het weet valt het in je blok.
![]()
(ow en wi ldat andere echt iets uitmaken, dan moet de auto wel heeeeel schuin komen te staan hoor.)
Zijn we met z'n allen nog een tip vergeten geloof ik..... olie netjes opvangen in een ruim bemeten opvangbak! (we willen geen milieudelict op ons geweten hebben, toch?)
Stupid meHet is een 1800ie![]()