bakkebaard
Member
Member

Budget uitlaat keuze

zo mar 08, 2009 19:22

Ik ben rond aan het kijken voor een leuke uitlaat voor mijn 75 TS, het gaat om het stuk vanaf spruitstuk naar einddemper. De einddemper is nog goed en daar ben ik tevreden mee qua geluid (Remus).
De katalysator wil ik eronderuit halen.
Wat kunnen jullie aanbevelen, ik houd wel van een sportief geluid maar wil er ook wel mee op vakantie kunnen zonder oordopjes in te hoeven.
Zat te denken aan een standaard uitlaat, maar dan van het oude type 75 waar geen kat in zit. Helemaal tevreden ben ik niet met deze oplossing, omdat ik dan blijf met die ellendige schrapende middendemper. Verder heeft niemand mij nog zekerheid kunnen bieden of het past op mijn spruitstuk.
De CSC pijpen liggen buiten mijn budget.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Budget uitlaat keuze

zo mar 08, 2009 19:29

Ga ik jou wel even zekerheid bieden: die pijp, waar jij het over hebt past 100% op jouw spruitstuk en einddemper.
Je moet wel even een gat boren en een moer erop lassen voor de lambdasonde. :wink:
Bedenk wel, dat als je een auto hebt, die nu al/ soms aan de grens zit kwa uitstoot, je de kat beter kunt behouden. :idea: (ervaringsdeskundige :oops: )

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 09, 2009 08:53

2de hands kat (zou moeten kijken of ik die nog heb) leegkloppen + 2de hands middendemper kopen (en daar ipv de demper 2 pijpen lassen)
dit laatste is veel goedkoper dan de CSC en je hebt hetzelfde resultaat! Je hebt meer geluid en meer bodemspeling.
Ook wel opletten hoe je de uitlaatklemmen monteerd (moeren naar boven), alleen kan dit niet met te grote uitlaatklemmen of als je de uitlaat te hoog hangt!

resultaat incl supersprint magum einddemper is een heerlijk geluid en niet storend op de snelweg, bij een 75 hangt de einddemper toch een behoorlijk eind weg van de passagiers, mede door het schot tussen kattebak en passagiers wordt je niet gek van het uitlaat geluid... Als je erachter rijdt is het wel een waanzinnig geluid! (ik geloof dat de magnum wel een zwaardere brom is ivm Remus)

apk een probleem, daarom je eigen kat behouden en deze terug schroeven voor de apk, zelf met kat haalde mijn 75 het niet, maar met wat rommelen met de LMM kwam dat ook wel goed :wink:

katloze voorpijp zou ik niet doen, kat moet visueel aanwezig zijn voor APK en bij grote controles... (als je een kat leeg schopt zien ze hem wel zitten :wink: ) Toevallig ben ik afgelopen week door zo'n grote controle gekomen waar ze dus ook ineens onder je auto hangen en zo....
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

wouter75
Full Member
Full Member

ma mar 09, 2009 13:01

ik heb van voor naar achter een orginele uitlaat zonder kat, wel met een M18 ring waar de lambdasonde gemonteerd zit. Tevens is mijn auto verlaagd maar echte problemen met drempels heb ik niet. Dit komt voornamelijk doordat de orginele uitlaat een plat stuk op de plek waar deze onder de dwarstraverse door gaat. Tijdens de APK heb ik geen problemen en bij een auto van voor 1993 hoefd de kat er niet visueel onder te zitten. Om de 0.5 % Co te halen laat ik de auto een klein beetje valse lucht aan zuigen zodat deze van 0.7 zakt naar 0.3 % Co zakt. Erik (netfinity) heeft volgens mij CNC en meer problemen bij drempels, deze 75 is ook verlaagd. Ik zou voor orineel gaan en op de site van squadra-tuning staat precies beschreven hoe je de lambdasonde helmaal niet meer nodig hebt, maar of je dan nog je CO haalt weet ik niet.

Wouter
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Budget uitlaat keuze

ma mar 09, 2009 13:51

ik heb van voor naar achter een orginele uitlaat zonder kat, wel met een M18 ring waar de lambdasonde gemonteerd zit. Tevens is mijn auto verlaagd maar echte problemen met drempels heb ik niet. Dit komt voornamelijk doordat de orginele uitlaat een plat stuk op de plek waar deze onder de dwarstraverse door gaat. Tijdens de APK heb ik geen problemen en bij een auto van voor 1993 hoefd de kat er niet visueel onder te zitten. Om de 0.5 % Co te halen laat ik de auto een klein beetje valse lucht aan zuigen zodat deze van 0.7 zakt naar 0.3 % Co zakt. Erik (netfinity) heeft volgens mij CNC en meer problemen bij drempels, deze 75 is ook verlaagd. Ik zou voor orineel gaan en op de site van squadra-tuning staat precies beschreven hoe je de lambdasonde helmaal niet meer nodig hebt, maar of je dan nog je CO haalt weet ik niet.

Wouter
kat op kenteken is kat onder auto :!:
CNC = CSC
CO zou ik gewoon bij stellen met de LMM, veel makkelijker als valse lucht

en je wilt juist je middendemper weghebben onder een 75, dan maakt natuurlijk het eerste deel niks uit :idea:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

bakkebaard
Member
Member

ma mar 09, 2009 13:51

De vorige keer bij de APK hebben ze niks gemeten, dus geen idee of hij er makkelijk doorkomt.
Maar als ik het zo lees, oude type voor en middendemper bestellen of oude kat uitkloppen met nieuwe middendemper.
Boutje in lassen voor lambda sonde.
Voor de apk, regelblokje erin en eventueel valse lucht aan laten zuigen bij problemen.. Na de apk blokje eruit en sonde laten zitten tot volgend jaar.
Klinkt goed.. :twisted:

Moeten de oude types TS zonder kat door dezelfde keuring komen als die met? Zo ja, hebben die daar problemen mee?

wouter75
Full Member
Full Member

ma mar 09, 2009 13:57

Nee die hebben dacht ik een k6 aanduiding? en mogen 1.5 %co hebben.

Wouter

bakkebaard
Member
Member

ma mar 09, 2009 14:28

Okay..Dan wordt het plan kat voorlopig laten zitten voor de apk(ziet er nog prima uit). Tweede hands middendemper regelen en iets moois van fabrieken.
Dan kan er altijd nog een lege kat in later.

bakkebaard
Member
Member

ma mar 09, 2009 19:11

Dr.Agan
Full Member
Full Member

ma mar 09, 2009 19:33

NLTS uit 91 is U9 dus 0,5 % CO toegestaan voor APK. Ik reed met lege kat en haalde 5 jaar lang probleemloos 0,5 %. Wel even nadat de auto afgemeld is aan de keurmeester vragen of die CO wil terugdraaien naar 2-3 % :lol:

Btw, als je kat gaat leeghalen vergeet niet de staalwol prop eruit te peuteren.
Nu :
Alfa 159 1.9 Jtd Q-tronic te koop
Gehad:
Alfa 156 JTD 16v Berlina
Alfa 75 3.0. Qv
"Red Arrow"-not op G3 (zeg maar zweedse Lada)
Alfa 75 TS
Fiat Uno Turbo i.e. 1.4 (140 Pk's @1,0 bar; 160 Pk's @1,3 bar)
Fiat Uno Turbo i.e. Antiskid 1.3

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 10, 2009 20:52

....Tevens is mijn auto verlaagd maar echte problemen met drempels heb ik niet. Dit komt voornamelijk doordat de orginele uitlaat een plat stuk op de plek waar deze onder de dwarstraverse door gaat. .....Erik (netfinity) heeft volgens mij CNC en meer problemen bij drempels, deze 75 is ook verlaagd....
Strak ophangen scheelt alles!

Bij de voorste brug (uitvoering moet nog fraaier worden, maar het ophangen met electrakabel ga ik handhaven, want dat bevalt zeer goed!):
Afbeelding

Bij de achterbrug:
Afbeelding

En dan nog een specifiek V6/ Turbo aandachtspunt (dus eigenlijk off-topic hier :oops: ), zorg dat er genoeg ruimte is tussen aandrijfas en uitlaat hier!
Afbeelding

wouter75
Full Member
Full Member

di mar 10, 2009 21:51

Dit hangt zeker strak, zo hoog krijg je de uitlaat niet met orginelen rubbers :lol: . Bij de achterse brug heb ik misschien een cm'tje meer speling met een 2 a 3 centimeter plattere uitlaat daar :D . Met wat extra moeite kun je dus cnc zeker goed ophangen zonder al te veel geschraap.

Wouter

Ps: is dit een 3.0v6 gezien de iets wat rondervorm van de middelste donut ivm een gewone 4 cilnder donut?

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 10, 2009 22:06

Ps: is dit een 3.0v6 gezien de iets wat rondervorm van de middelste donut ivm een gewone 4 cilnder donut?
Uwes gaat door voor de koelkast. :wink:

bakkebaard
Member
Member

za mar 21, 2009 21:49

Haha..die van mij hangt nu ook aan elektro-kabels, maar omdat de middenpijp helemaal door is en hij er anders onderuitdonderd :-D
Heb een setje nieuwe stugge ophangrubbers, dus dan probeer ik hem zo hoog mogelijk te krijgen. Hoop dat de remklauw er dan niet meer tegenaan komt met zijn onluchtingsnippel.
Jammer dat ik er geen foto van heb.

On the topic: heb nu een middendemper geregeld, maar zit te twijfelen wat te doen. Kan ik niet net zo goed de middendemper leeghalen en weer dichtlassen? Dat is ook bij de Giulia gedaan en moet zeggen dat zij wel lekker ploft en pruttelt.
Voor op mijn ts lijkt me dat misschien wat minder, omdat ik niet een blikken geluid wil. Dat vind ik altijd zo schraal aan die meganes, opeltjes enz. dat die wel veel herrie maken maar dat het wel heel dof klinkt.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mar 21, 2009 23:29

On the topic: heb nu een middendemper geregeld, maar zit te twijfelen wat te doen. Kan ik niet net zo goed de middendemper leeghalen en weer dichtlassen? Dat is ook bij de Giulia gedaan en moet zeggen dat zij wel lekker ploft en pruttelt.
Kan je toch proberen?
En dan misschien tijdelijk dichtmaken met uitlaatkit en veel tape o.i.d. => proefrijden en kijken of het bevalt. (zo ja aflassen, zo nee, openmaken, hervullen en aflassen) :idea: :?:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”