Interessant: Een onderwaarde kan wel degelijk te laag zijn. Theoretisch is de oliedruk er met een 0 olie emkele 100- en van secondes eerder dan een 20 w, maar je hebt ook meer lekverlies.. Per saldo gaat het ws echt niet veel uitmaken. Tijdens het starten heb je echter wel te makemn met grenssmering; (de krukas "zweeft"dan nog niet geheel op de oliefim. ) Juist dan kan een 10 w olie beter zijn dan een 0 w.Ik stop overigens te discussiëren met mensen die maar blijven zeggen dat een 5wXX olie te dun zou zijn vooral bij de koude start. ELKE olie is namelijk te dik bij de koude start, ook een 0w/20.
Waarom denk je dat ze olie verversen liever doen bij een warme motor dan bij een koude? Omdat de olie dan veel dunner is en er makkelijker uit loopt.

Het feit dat olieverversen het beste is bij warme olie kun je hier echt voor geen mm mee vergelijken. Warme olie bevat nl nog veel "zwevend" vuil. Juist als je dus warm aftapt kun je meer verontreinigingen afvoeren en het gaat uiteraard ook 4 x zo snel.
Maar: Als je per se een 5 w 50 wilt, want dat proef ik uit jouw verhaal moet je dat gewoon doen. Vrijwel alle adviesen die je verstrekt zijn komen voort uit verhalen en ervaringen door mensen met kennis en kunde. Zelf het wiel opnieuw uitvinden lijkt me een beetje overbodig.
Als je nog meer wilt weten: Dre heeft volgens mij een ingang bij Valvoline. verder kun je de mensen van Kroon ook altijd benaderen voor een gratis advies.
Vertel van te voren wat je wensen- en wat de gebruiksomstandigeheden zijn. Vrijwel zeker kom je dan gewoon op een 10 w 40 uit en met enig olieverbruik op een 10 w 60, De Olie van de Lidl en de Aldi al ruim aan het vereiste voldoet als het om een 10w40 gaat.(9 euro voor 5 liter.)
NAAST het viscositeitsverhaal dien je jezelf nog een paar vragen te stellen: Wat wil je met het olieverbruik en welke specificaties verwacht ik van de olie. Castrol bv heeft al 4 soorten 10 w 60 olie, elke met een specifiek gebruiksdoel.
Wordt dit een tweede topic??

Ik hou nu verder mn mond want ik beging op Zaagmans te lijken (Respect).

Laat de echte kenners opstaan.