Ivo75
Junior Member
Junior Member

Alfa & elektronica

wo mar 04, 2009 11:38

Ik weet dat Alfa's bekend staan om hun elektronica, maar ik raak langzamerhand in n donkere put :P

Het eerste probleem wat ik na ben gelopen zijn de elektrische ramen. Schakelaars eraf gehaald en met draadjes
doorverbonden (massa en plus) en jawel, het werkt :D
Dus heb ik nieuwe schakelaars gekocht, deze er vanochtend even ingezet EN de ramen werken nog steeds niet :roll: Nu verdenk ik eigenlijk nog de
contactpen waar de schakelaar ingaat. Contactspray erop en dat het dan misschien werkt? Maar ik ben er bang voor.

Het volgende is dit
-Achterruitverwarming werkt niet (meet wel een spanning van 10V over de pinnen van de achterruit)
hier ben ik wel nog voor een deel aan het meten, maar ik zet het er maar bij. Voor geintereseerde: Topic
-sigarettenaansteker werkt niet (niet aan gemeten)

Ik begin te denken dat het algemene massapunt misschien de oorzaak is, maar waarom werken de ramen dan wel als ik simpelweg draadjes gebruik
om het door te verbinden.

Veel meer logica als dit kan ik jullie niet geven, het is me echt een raadsel aan het worden :blue_confused:

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Alfa & elektronica

wo mar 04, 2009 11:42

Heb je de schakelaars ook doorgemeten?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

wo mar 04, 2009 12:06

Tijd voor een schema.

je hebt niet vastgesteld of je wel spanning op de plus aanluiting hebt en de massa aansluiting is ook nog niet doorgemeten.

Ik heb geen idee of een n75 een stekeraansluiting heeft tussen het portier en de A- stijl, maar over het algemeen is daar de bron van de ellende te vinden door loszittende verbindingspennetjes en geoxideerde aansluitingen. Tijd om alle verbindingen eens 1 voor 1 door te meten.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Alfa & elektronica

wo mar 04, 2009 12:42

Ik heb geen idee of een n75 een stekeraansluiting heeft tussen het portier en de A- stijl, maar over het algemeen is daar de bron van de ellende te vinden door loszittende verbindingspennetjes en geoxideerde aansluitingen. Tijd om alle verbindingen eens 1 voor 1 door te meten.
Die stekker verbindingen zitten bij de 75 in de deur. :wink:

Maar ik begrijp dus, dat je met de bestaande kabelboom met draadjes doorverbinden de boel wel werkend heb gekregen? => Stekkers loshalen, aanknijpen en weer aansluiten doet vaak wonderen. De schakelaars zelf gaan eigenlijk nooit kapot. (maar alles kan)
Met nieuwe schakelaars zou het zeker moeten werken dan, toch? :?

Ivo75
Junior Member
Junior Member

wo mar 04, 2009 12:55

Het doormeten van de hele zooi lijkt me vrij nutteloos gezien het dus inderdaad wel werkt (no offence :P) als ik de draadjes bij de schakelaar doorverbindt (schakelaar nabootsen) en de ramen het dan wel doen. Het lijkt me dan vrij onwaarschijnlijk dat het met schakelaar niet werkt omdat er ergens iets is geoxideerd, dan moet het gewoon niet werken met of zonder draadjes.
De schakelaars zijn doorgemeten en werken (vraag maar aan Frankalfa :wink:)

Het aanknijpen en/of contactspray moet dan eigenlijk gaan werken :o maar ik ben er erg bang voor dat dit het niet is >.<

Ivo75
Junior Member
Junior Member

wo mar 04, 2009 22:47

Niemand meer met verdere ideeën? :cry:

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mar 05, 2009 00:12

Ombouwen naar zwengels. :D

lichter en het gaat eigenlijk nooit kapot. 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Netfinity
Member
Member

do mar 05, 2009 12:36

Verbind je de draadjes door in de stekker? Dus waar je de schakelaar in steekt? Of bypass je meer dan alleen de schakelaar, bijvoorbeeld de stekker ook?
Als dat werkt, zou ik die schakelaar eens doormeten. Zou wel toevallig zijn als de nieuwe ook stuk is...
Wordt ook wel Erik genoemd

75 Imola 2.0ie 1991
Fiat Punto 1.2 2001

Alfa Nord
Guru
Guru
Contacteer: Website

do mar 05, 2009 12:51

Achterruitverwarming: check stekker achter zekeringkast (witte meerpolige stekker tegen schutbord) 99% kans dat daar een half verbrand stekkertje in zit wat dus slecht contact maakt. Even doorverbinden en het werkt weer.

Sigaretaansteker: vaak ligt de ring met stekker achter op de sigaretaansteker los en maakt dan sluiting. Even checken of je remlichten werken, zit op dezelfde zekering :wink:

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Alfa & elektronica

do mar 05, 2009 13:26

Verbind je de draadjes door in de stekker? Dus waar je de schakelaar in steekt? Of bypass je meer dan alleen de schakelaar, bijvoorbeeld de stekker ook?
Als dat werkt, zou ik die schakelaar eens doormeten. Zou wel toevallig zijn als de nieuwe ook stuk is...
Mijn gedachte, maar kennelijk is het dat niet.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

wouter75
Full Member
Full Member

do mar 05, 2009 17:10

Gewoon een gokje, een te grote overgansweerstand in de schakelaars? of de overgang schakelaar-stekker?
Ben benieuwd wat het is ik krijg over een tijdje het zelfde klusje voor mijn kiezen.

Wouter
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

Ivo75
Junior Member
Junior Member

do mar 05, 2009 19:06

Ik beperk het tot de ramen:

Ik heb nu dus eens aparte draadjes om de schakelaars gezet en deze achter de stekker gezet om deze te omzijlen. Dit werkte echter niet, dus in zoverre:

De schakelaar nabootsen m.b.v. draadjes werkt wel en de schakelaar zelf gebruiken (met of zonder omzijlen van de steekpen waar de schakelaar in gaat) werkt niet.
Conclusie?
De schakelaar zorgt voor een te hoge of te lage weerstand in het circuit, waardoor de spanning niet op de juiste manier over de schakelaar wordt verdeeld.

Probleem: Wat is er stuk? een massa heeft niks met een weerstand te maken (hoewel ik deze morgevroeg wel eens op ga zoeken). Het cricuit zelf functioneerd, dus corrosie of iets dergelijks speelt geen rol? En een kapot relais... geen idee :blue_confused:

Dus heeft iemand weer n idee wat me verder helpt :D

Bedankt voor de hulp en uitprobeerseltjes zoverre, but I've to ask for a bit more of them :-k

wouter75
Full Member
Full Member

do mar 05, 2009 19:24

Zijn de schakelaars echt nieuw of nieuw tweede hands? Misschien een idee om vergelijkbare nieuwe schakelaars te kopen bij een elektronikawinkel en deze provesorisch aan te sluiten. Ik denk dat het in de overgang schakelaar-stekker zit, want uit jouw verhaal maak ik op dat de stekker nog steeds op zijn plek zit en dat je de pinnetjes van die stekker gebruikt om door te lussen?

Wouter
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

Netfinity
Member
Member

do mar 05, 2009 20:34

Als je de schakelaar omzeilt maakt de weerstand van de schakelaak dus niet uit.

Om het duidelijk te krijgen:
Stel je knipt de stekker waar de schakelaar op zit eraf en verbindt de goede losse draadjes aan elkaar. Of je drukt speakerkabel oid achterin de stekker, zodat dit goed contact maakt (zonder schakelaar eraan!). Werkt je motortje dan wel of niet? Zoja, dan ligt het aan de stekker en/of de schakelaar.
Werkt het niet, dan kúnnen de stekker en schakelaar goed zijn (wie weet zijn er 2 problemen tegelijk) en is er verderop iets verkeerd. Een slecht massapunt zou kunnen, dan heb je daar te hoge weerstand of geen contact. Zou dan ook een kabelbreuk, slechte stekker, kapotte zekering of relais kunnen zijn.
Wordt ook wel Erik genoemd

75 Imola 2.0ie 1991
Fiat Punto 1.2 2001

Ivo75
Junior Member
Junior Member

do mar 05, 2009 22:29

Bedankt voor de reacties ^^

De op jullie beschreven manieren om te meten heb ik allemaal ak gedaan.
Draadjes aan de achterzijde van de stekker doorverbinden (zonder schakelaar): Werkt
Andere (2e hands maar wel doorgemeten en werkende) schakelaar: Werkt niet
Contactspray in het stekkertje en stekkerverbinding wat dichter aangeduwd, vervolgens weer schakelaar erin: Werkt niet
Werkende schakelaar met losse draadjes verbonden aan voorzijde van stekker: Werkt niet

Dus, zodra de schakelaar erop komt (voorzijde van stekker dus) werkt er niks, evenals dat de schakelaar aan de achterzijde met draadjes wordt verbonden werkt deze niet. Echter zodra de schakelaar er tussenuit gaat en de draadjes doorverbonden worden, werken de ramen wel.
Hopelijk is het nu duidelijk wat er al is geprobeerd :-k

Morgenvroeg ga ik in ieder geval weer eens wat proberen ^^

Terug naar “Algemene Technische vragen”