Alfa Koen
Newbie
Newbie

membraam vervangen kachel giulia

zo mar 30, 2008 20:18

Vrees dat ik het membraam moet vervangen van de alu kachelkraan.
Leuke piel klus dus. Als ik de kachelkraan zie zitten, dan zie ik 3 moertjes zitten. Zijn dit de moertjes om bij het membraam te komen? Natuurlijk eerst koelvloeistof aftappen voodat ik de kachelkraan demonteer. Wie heeft dit al eens gedaan en heeft goede tips.
Alvast bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mathijs Koen

jaben
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: membraam vervangen kachel giulia

ma mar 31, 2008 08:53

Ik heb nog nooit het membraan vervangen, maar wel de hele kraan. Volgens mij is de kraan niet al te gek duur en is makkelijker te vervangen dan alleen het membraan. Om er goed bij te kunnen is het laten zakken van de kachel wel een must.
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

chu
Full Member
Full Member

ma mar 31, 2008 12:51

hmm ik weetniet of het hetzelfde is bij een sedan maar membraam van me ene 2000 sedan kon ik er makkelijk bij zonder de kachel te laten zakken, wel alle kappen verwijdert etc

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

ma mar 31, 2008 13:08

Bij demontage niks aftappen en een schone waterstofzuiger gebruiken. Kan je je koelvloeistof weer lekker hergebruiken... Dat tweede is maar bijzaak maar het werkt wel.
Dirk - Giulia2000TS

Alfa Koen
Newbie
Newbie

ma mar 31, 2008 17:02

Maar welke schroeven moet ik los halen om bij het membraam te komen?
Want volgens mijn gevoel hoef ik niet de hele kachelkraan uit te bouwen om bij het membraam te komen, of heb
ik het helemaal mis!!!!!!!!!!!
Gr,
Mathijs

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mar 31, 2008 23:10

Ja inderdaad die 3 schroeven....Lang gelee ooit eens gedaan omdat die kraan van mij het presteerde om op 17:00u op zaterdagmiddag bij minus 3 moeilijk te gaan doen en een spannende vrouw in de wacht...dus pakking gemaakt van een deksel van een fritessaus deksel of spuitbusdop ....ik heb het ondersteboven gedaan (kachelkraan) want MOEST rijden en afsluiten was geen optie (utr-m'tricht bij min 3)
Zit nog steeds.... :lol:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Alfa Koen
Newbie
Newbie

wo apr 30, 2008 18:05

Vandaag eindelijk het membraam vervangen. Met wat geduld viel het eigenlijk best wel mee.
Eerst koelvloeistof afgetapt, dit gedaan door de slangen van de kachel bij het motorblok los te koppelen.
Er gaat namelijk een slang van het blok naar de kachel en er komt weer een retour slang van de kachel naar het blok toe.
Vervolgens kachelkabel los gemaakt en de luchttoevoer slangen van de kachel unit naar het dashboard los gekoppelt. Hierna lukt het met veel geduld vier kleine boutjes van de kachelkraan los te draaien. Als dit gelukt is, dan heb je de kachelkraan in twee delen. Het los gemaakte deel zit de ronde rubberen membraam. Deze was in mijn geval helemaal verkankert zodat deze de toestroom van de warme koeilvloeistof blokkeert.
De twee helften goed reinigen en dan het nieuwe membraam er in doen. Dit membraam zorgt voor het waterdicht afsluiten van de twee kachelkraan delen, maar ook het dichten en openen van de toevoer koelvloeistof. Voordat je de kachelkraan weer inelkaar zet kun je nog checken of de kachelradiator vrij is van rommel. Dit doe je door in de ontkoppelde slang bij het motorblok doorheen te blazen. Als het goed is kan dit met weinig tegendruk plaats vinden. Bij mij was dit ok. zodat ik de kachelkraan weer kon monteren. Werking van het membraam kan ook getest worden door in de slang te blazen die van het motorblok naar de kachel loopt. Als je er doorheen blaast met de kachel op warm, dan moet je weinig tegendruk ervaren. Met de kachel op koud dan kun je er geen lucht doorheen blazen. Toen alles weer op zijn plek zat, de slangen weer koppelen aan het motorblok en het opgevangen koelvloeistof in de radiator gekiepert. Even een test rijtje gemaakt zodat de motor warm wordt en dan de kachel aan zetten en ja hoor het is weer lekker warm in de giulia.
Conclusie van dit verhaal is:
- geduld vereist!!!!!!!!!!!!
- je hoeft geen complete nieuwe alukachelkraan te kopen of een plastic variant hiervan
- het is niet noodzakelijk om de gehele kachelunit onder je dashboard te halen
- membraam kost met verzend kosten 11.50 eurie (autoparts Brummen)

Groet,

Mathijs

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

wo feb 18, 2009 19:52

Ook natte voeten hier.... Ik heb het dekseltje gedemonteerd en ben vergeten hoe terug te monteren in verband met de bediening :oops:

Het rubberen membraam wordt door een stangetje (via de schuif op het dashboard) naar boven en beneden verplaatst in de kachelkraan.

Wanneer is de kraan dicht (koud)?
Ik vermoed zelf als het membraam naar beneden zit gedrukt :roll: Iemand een idee?

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

do feb 19, 2009 11:06

antwoord reeds gekregen via Alfaspeed :whistle: mijn vermoeden is bevestigd.

Terug naar “Algemene Technische vragen”