Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

Verschil in vacuumslangetjes Alfa 33 16v

ma feb 16, 2009 22:25

Vandaag was ik onderdeeltjes bij elkaar aan het zoeken om mijn 16v blok van de 33 P4 opnieuw op te gaan bouwen en kwam op een gegeven moment bij het vacuumgedeelte terecht.
Bij de 33 is dit onderstaande constructie, maar ik kwam tussen mijn onderdelen twe versies tegen...... Zie hieronder. 1 Versie heeft 6 aansluitingen, de andere 5 aansluitingen. Mijn vraag; waardoor verschillend eze? Ik ga er van uit dat de versie met 5 aanslujitingen van de katloze versie van de 16v was, had deze dan niet het ópvangtankje' achter het voorste spatbord?

Afbeelding
De versie met 6 aansluitingen (op 1 zit op dit moment geen slangetje, de aansluiting is wel te zien)

Afbeelding
De versie met 5 aansluitingen, linksonder zit geen aansluiting (1 slang is op de foto niet te zien, deze zit achter de rubber slang)
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Engine
Advanced Member
Advanced Member

RE: Verschil in vacuumslangetjes Alfa 33 16v

di feb 17, 2009 06:14

Geen expert in hoe het bij de 33 zit, wel bekend met dat "tankje", wat idd dat slangetje verklaard.

Bij auto's met kat waren er ook strengere emissie eisen die golden als de auto geparkeerd stond. Ze zetten de auto dan in een luchtdichte ruimte en meten na 12 uur ofzo wat er voor gassen zijn. Geldt dus vanaf dat moment ongeveer voor alle auto's. Dat is ook de reden waarom de dashboards van nieuwe auto's minder stinken dan vroeger, zijn ook emissies.

Je benzine tank is ook zo'n emissie verspreider. Daarom zit er een speciale tankontluchting op. De benzine dampen die ontstaan in de tank worden opgeslagen in actief kool in dat "tankje", wat dus een actief koolfilter is. Vanaf dit tankje loopt er een slang naar een regelklepje (precies zo'n zelfde klepje als welke voor bv EGR of wastegate aansturing wordt gebruikt). De regeleenheid zet dit klepje soms open en dan zuigen de benzinedampen de inlaat in, met behulp van het daar heersende vacuum. De inspuiting wordt dan iets teruggedraaid om te rijk worden te voorkomen.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Terug naar “Algemene Technische vragen”