nijnatten

Schokkende moter

vr jun 03, 2005 19:49

Beste mede forum leden
Ik ben in het bezit van een 147 1.9 jtd 16v 2004 140pk en heb een probleem met de motor, als ik ga accelereren houd de motor bij 2500rpm eventjes in en gaat meteen weer door.
Als ik snel accelereer heb ik daar geen last van of als ik heel langzaam accelereer het gaat precies als ik op een "normale manier accelereer" en dat vindt ik zeer vervelend.
Heb dit probleem bij de dealer aangekaart en die heeft de EGR klep zuiver gemaakt maar dat heeft geen baat gehad, nu moet er verder onderzocht worden waar dit vandaan komt en dat gaat natuurlijk even duren en kan mijn auto eigenlijk niet missen want dit is mijn broodwinning ik heb namelijk een rijschool.
Nou dacht ik zelf dat misschien de catalysator vervuild zou kunnen zijn omdat tijdens het lesgeven dikwijls met een laag toerental wordt gereden en daarbij veel roet opstapeld maar de dealer kon die mening eigelijk niet helamaal delen.
Kan iemand mij daar iets over vertellen of weet iemand daar iets van.
Ik zou jullie daar zeer dankbaar voor zijn.

Groetjes
Johan van Nijnatten

Andretti Molletti

RE: Schokkende moter

vr jun 03, 2005 19:59

Indien er een ROETkat onder zit dan zal tijdens ritten van 80 km/u de uitlaattemp op ongeveer 600 graden gebracht worden (door een na inspuiting) bij deze temp zal de kat geregenereerd worden en het roet verbrand worden.
Gaat het om een normale kat die o.a. HC en CO reduceert dan gebeurdt dit continu, maar uiteraard ook bij warmere motor.
Ik moet je gelijk geven dat een aanemelijke oorzaak in jouw geval de kat/roetfilter kan zijn gezien de lichtere belasting en het waarschijlijk vele stads verkeer...
15 minuten flink trappen in duitsland zou de kat waarschijnlijk wel schoonkrijgen...
realistisch... beetje 120 km in 4 gaan rijden in NL en kijken of er wat zooi (zwarte rook of iig stank ) uit de uitlaat komt.

Andere oorzaken kunnen de Luchtmassameter en de EGR klep zijn. Tevens is het inhouden misschien het aanturen van de nozzles van de turbo... dit zou dan minimaal moeten zijn, maar wel merkbaar..

Overigens zou een verstopte kat een merkbaar minder uitlaatgasdruk moeten geven... voor een werkplaats een punt dat m.i. niet gemist kan worden..

Lekker lessen zeg... een 140PK met 375 Nm.... :shock:

:lol:

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jun 03, 2005 20:00

Om dat uit te vinden moet je even naar Duitsland en de auto schoonblazen op de autobahn. Als het niet helpt heb je iig een leuke middag gehad. :mrgreen:

nijnatten

vr jun 03, 2005 22:35

Ik zal het eens voorleggen bij de dealer, maar ik dacht er aan om de catalysator misschien te verwijderen, maar dit is wel rigoreus en of het dan wel helpt is ook nog maar de vraag ik zou er eerst eens een uitlaat onder moeten leggen waar de catalysator al uit is maar de dealer zegt dat die niet te verkrijgen zijn.
Dus als iemand van jullie misschien zo`n uitlaat heeft ( een oude of zo) laat het me even weet want dat zou ik wel eens willen proberen je weet maar nooit.

Groetjes
Johan van Nijnatten
St-Willebrord

nijnatten

za jun 04, 2005 00:10

Ben nu toch op dit forum, mocht er iemand interesse hebben in een cd voor het connect navigatie van de 147 ik heb ze Benelux, Frankrijk, Noord en Zuid Duitsland, Italie, Spanje en Portugal,oostenrijk en Zwitserland, tegen vergoeding van de cd mag je ze hebben en een cd kost bijna niets en we moeten elkaar toch een beetje helpen.
Laat maar weet, je moet ze wel komen halen want opsturen doe ik niet.

Groetjes
Johan

TAN

do jun 16, 2005 11:04

Is het alleen bij 2500 rpm of ook als je het gas pedaal induwt of loslaat bij verschillende toerentallen?
Laatste is bij mij het probleem en gaat volgende week daarvoor naar de dealer.

Cavolo

Re: RE: Schokkende moter

do jun 16, 2005 14:00

Ben nu toch op dit forum, mocht er iemand interesse hebben in een cd voor het connect navigatie van de 147 ik heb ze Benelux, Frankrijk, Noord en Zuid Duitsland, Italie, Spanje en Portugal,oostenrijk en Zwitserland, tegen vergoeding van de cd mag je ze hebben en een cd kost bijna niets en we moeten elkaar toch een beetje helpen.
Laat maar weet, je moet ze wel komen halen want opsturen doe ik niet.

Groetjes
Johan
Boefje...

nijnatten

zo jun 19, 2005 09:18

Bij 2200 rpm bij het laslaten van het pedaal.

Gr
Johan

TAN

zo jun 26, 2005 10:35

Ze hebben in de garage opnieuw software geladen maar heeft niet echt geholpen tegen het schokken , misschien een keer een ander luchtfilter of nieuwe bougies proberen :(

Terug naar “Algemene Technische vragen”