Andretti Molletti

ALARM op je radio

vr jan 09, 2009 21:35

Het gebeurde mij net, geen idee wat het was en ik was zo met mijn radio bezig (om die tekst ALARM eraf te krijgen) dat ik de hulpdiienst juist miste....
Het systeem is mooi maar je moet wel weten dat het bestaat, vandaar deze info ;)

Sirene vaak niet meer gehoord
Hulpdienst alarm via autoradio door Edwin Timmer

Den Haag - Automobilisten gaan eerder en rustiger aan de kant dankzij het waarschuwingssysteem Flister, dat via de radio aankondigt dat een ambulance of brandweer nadert.

Het systeem van Nederlandse makelij breekt binnen een straal van 300 meter in op de autoradio en verkleint het schrikgedrag wanneer ineens een paar zwaailichten opduiken. Dat blijkt uit de eindrapportage van een eerste proef in Drenthe en Utrecht. "De geleidelijker doorstroming verhoogt het comfort van patiënten, omdat de ambulance niet zo vaak meer vreselijk in de remmen moet", zegt directeur Eric Geelhuysen van Flister. "Ook blijken brandweerlieden en ambulancebroeders zich onderweg beter op hun taak te kunnen voorbereiden. Hulpverleners die niet achter het stuur zitten, hoeven niet langer uit voorzorg steeds een oog op de weg te houden.''

Regeringspartij CDA is zo te spreken over de uitkomst van de proef dat zij voor een landelijke proef pleit. "Ik zie uit naar een grootschalig experiment, waarbij bijvoorbeeld TNO bekijkt of hulpdiensten ook daadwerkelijk eerder ter plaatse zijn", zegt CDA-Kamerlid De Rouwe. Hij ziet graag dat het kabinet dit oppakt.

Te beperkt

Dat Flister seconden winst betekent, is waarschijnlijk, maar de proef met een Drentse ambulance en een Utrechtse brandweer was te beperkt om dat te bewijzen. Geelhuysen: "Het idee bestaat wel dat men sneller is. Zo zijn ook auto's uit zijstraten eerder gewaarschuwd. De broeders willen al niet meer zonder, het liefst zouden ze over een nog grotere afstand informeren.''

De vinding helpt tegen het steeds drukker wordende verkeer. Bovendien zijn auto's steeds beter geïsoleerd en staat een autoradio dikwijls hard aan. "Alleen de sirene harder zetten is geen optie meer", weet CDA-politicus De Rouwe. Bovendien kost de techniek amper belastinggeld: een radio zit in vrijwel elke wagen. Volgens de rapportage hebben ook weginspecteurs baat bij Flister, bijvoorbeeld om tegemoetkomend verkeer te waarschuwen bij incidenten.

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: ALARM op je radio

vr jan 09, 2009 21:47

Mooi systeem!

Hoef je niet meer als een dolle om je heen te gaan kijken waar die herrie vandaan komt, en weet je meteen dat je in de weg rijdt of dreigt te rijden :thumbs:

Waar koop je zo'n zender? :wink:

Edith: alleen jammer dat in veel Alfa's de radio op een onmogelijke plek zit... Ik kijk eigenlijk nooit op het display :cry:
It's not easy, being green (kermit)

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jan 10, 2009 10:16

als we dan ook allemaal dezelfde kant uitwijken komt het helemaal goed

echter laatst moest er brandweer voorbij, iedereen gaat naar ze zijkant zodat ze door het midden konden, zijn er toch nog mensen die de verkeerde kant opzij gaan...
maar niet alleen de automobilisten doen verschillende dingen, later moest er zo'n wagen van verkeeronderhoud voorbij (die gele wagens) en die wilde weer juist langs de zijkant...

eenheid en duidelijkheid hierin brengen lijkt me belangrijker dan een alarm op je radio :idea:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

paulsteeman
Guru
Guru

za jan 10, 2009 10:27

Radiootje niet te hard en spiegels gebruiken werkt net zo effectief. Bijkomend voordeel is dat men dan ook gewoon met het verkeer bezig is. Dit ontbreekt in mijn ogen namelijk ook nog wel eens als ik zo vroeg in de ochtend of later op de dag op de weg zit.

Paul
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member

za jan 10, 2009 10:48

Gisteravond was het systeem in ieder geval op hol geslagen.
De hele route van Breskens naar Roosendaal schakelde mijn Alfa Radio/CD steeds naar de tekst ALARM en een niet door mij gekozen zender.
Later hoorde ik op de radio dat het systeem niet goed funktioneerde en dat heel veel radioluisteraars dit probleem momenteel hadden.
Vanmorgen leek alles weer normaal

Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: ALARM op je radio

za jan 10, 2009 11:05

Gisteravond was het systeem in ieder geval op hol geslagen.
De hele route van Breskens naar Roosendaal schakelde mijn Alfa Radio/CD steeds naar de tekst ALARM en een niet door mij gekozen zender.
Ja sorry, ik had nogal haast :mrgreen:

Maar toch ben ik het eens met de opmerking van Paul.
Mensen zijn soms amper bezig met autorijden en hebben blijkbaar belangrijkere bezigheden in de auto :roll:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Egbertone
Guru
Guru

Re: ALARM op je radio

za jan 10, 2009 11:24

Het systeem van Nederlandse makelij breekt binnen een straal van 300 meter in op de autoradio en verkleint het schrikgedrag wanneer ineens een paar zwaailichten opduiken.
Wat nu als je de CD speler aan hebt staan en de "Traffic Information" optie niet aan hebt staan? Werkt het dan ook... of juist niet? Of breekt het via RDS in???

Dries
Member
Member

za jan 10, 2009 11:27

reed laatst in assen en daar kwam die ambu voorbij bij een kruising.
ik had cd opstaan volgens mij en kreeg de melding alarm op het display en over de luidsprekers een onderbroken pieptoon
Groet'n Dries

in bezit:
Audi A3 1.8T quattro

niet meer in bezit:
Alfa 33 1.4 IE Imola (GB-VN-30)
Alfa 145 1.4 TS 16v L (XF-XT-79)
Alfa 147 1.6 TS 16v Distinctive (50-GT-RB)
Alfa 33 1.3 junior (TK-52-VV)
SCARB nr. 4798

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jan 10, 2009 11:42

Radiootje niet te hard en spiegels gebruiken werkt net zo effectief. Bijkomend voordeel is dat men dan ook gewoon met het verkeer bezig is. Dit ontbreekt in mijn ogen namelijk ook nog wel eens als ik zo vroeg in de ochtend of later op de dag op de weg zit.

Paul
helemaal mee eens...
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

za jan 10, 2009 12:27

Paul
helemaal mee eens...
Op zich wel, maar vanuit de hulpdiensten geredeneerd is het alleen geen oplossing. Want hoe krijg je de mensen zover dat ze dat ook daadwerkelijk gaan doen? Je ziet het overal om je heen, wanneer iedereen zich verantwoordelijk zou gedragen zouden er een heleboel maatregelen niet nodig zijn (maximum snelheid bijvoorbeeld). Maar omdat het persoonlijke gedrag van alle automobilisten buiten de directe invloedssfeer ligt van in dit geval bijvoorbeeld de hulpdiensten, zullen ze moeten uitwijken naar oplossingen waar ze wel controle over hebben, bijvoorbeeld het alarmsignaal over de radio. Of dat idee ook daadwerkelijk werkt is een tweede natuurlijk, ik zou het niet weten. Misschien hebben ze wel wat.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jan 10, 2009 12:48

Goed systeem, werkt perfect, maar lang niet iedereen heeft RDS op zijn radio. Het schijnt nl niet te werken op een standaard FM radio.
Tweede probleem wat zich aandient dat vrijwel iedereen zijn RDS heeft uitstaan op het moment dat je op bekend en vooral rustig "terrein" rijdt, sipelweg omdat het je geen moer kan schelen als er bij de Moerdijk 20 km file staat terwijl je in Noord Nederland rijdt en daar nimmer een file tegenkomt. I
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member

za jan 10, 2009 13:09

@ Egbertone

TA (traffic alarm of information) aan of uit maakte gisteravond in ieder geval niets uit

eric

Andretti Molletti

za jan 10, 2009 13:40

Als ik er over nadenk dan zijn er twee dingen die me bezig houden:

Gisteren overkwam mij het en ik had er nog niet eerder van gehoord... ik dacht even dat mijn radio stuk was of dat er iets met de auto mis was (de radio maakt deel uit vd auto en is geen "losse" radio meer vandaar).
Ik heb gezocht naar reset knopjes uit knopjes etc maar alles was geblokkeerd... dat is echt voor mij het teken radio kapot! Ik was dus enorm bezig met die radio en dat komt de verkeersveiligheid niet ten goede!!
Als iedereen op de hoogte is van het fenomeen (bv elke eerste maandag vd maand meedoen met de alarmhype om 12 uur :)) dan kan het werken,is men er onbekend mee dan werkt het averrechts.

Goed plan met potentieel maar er moet nog wel wat fijnslijperij gebeuren denk ik zo.

Overigens kon ik TA niet meer uitzetten en was mijn radio werkelijk geblokkeerd!!! Zelfs de CD uitwerpen werkte niet... :? Leker als iemand zo'n zendertje zelf kan maken dan zijn we zuur dus! :?

Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member

za jan 10, 2009 16:07

Inderdaad Dre, mijn radio/CD blokkeerde ook volledig. Uit en aanzetten en daar ging hij weer voor een paar minuten en toen weer ALARM.
Vandaag is het gelukkig weer over.

Eric

Dinky Boy
Miniaturista

za jan 10, 2009 17:05

Goed systeem, werkt perfect

'Systeem' omvat meer dan alleen de techniek. Het publiek moet er ook mee bekend zijn en dat is nu niet het geval. Een zeer matig systeem dus (voorlopig).

What's next, verkeerslicht installaties en voorrangsborden die je remmen activeren, de sterke arm die op afstand je toerental begrenst? 8) In de recreatie kart scene al geruime tijd gangbaar....

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”