Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

Pininfarina gered, familie treedt terug

zo jan 04, 2009 00:17

Op de laatste dag van het afgelopen jaar zetten de banken en vertegenwoordigers van de Pininfarina familie handtekeningen onder een kader akkoord om 's werelds beroemdste designhuis te redden.
Financieel nemen de banken het roer over, het aandeel van de familie wordt afgebouwd naar nog slechts enkele procenten.

In de nabije toekomst gaat Pininfarina, dat zich niet alleen bezighoudt met ontwerpen maar ook met productontwikkeling en productie, zich onder andere toeleggen op de ontwikkeling van electrische auto's.

Bron: Corriere della Sera

Eerder in 2008 kwam Bertone al in moeilijkheden waardoor het moest afzien van deelname aan de Salon van Genève in maart.

Edit: productie volgens de lopende contracten stopt per 2011: exit Brera en Spider dus, die samen met de Ford Focus Coupé-Cabrio de enige auto's zijn die op de lijn van PF gebouwd worden. De totale productie bedraagt een kwart van waarop PF gerekend had.
Laatst gewijzigd door Dinky Boy op zo jan 04, 2009 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Rudolph
Guru
Guru

Re: Pininfarina gered, familie treedt terug

zo jan 04, 2009 00:38

PLOEF!
Laatst gewijzigd door Rudolph op di nov 24, 2009 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Andretti Molletti

RE: Pininfarina gered, familie treedt terug

zo jan 04, 2009 00:44

Wat is er dan eigenlijk gered.... een naam?? :?

Dinky Boy
Miniaturista

Re: RE: Pininfarina gered, familie treedt terug

zo jan 04, 2009 00:50

Wat is er dan eigenlijk gered.... een naam?? :?
En werkgelegenheid, al zullen er waarschijnlijk wel wat klappen vallen...

Wat tot nu toe onduidelijk blijft is hoe de ontwerpactiviteiten in dit verhaal staan, wat ik lees gaat vooral over de productie-faciliteiten.

Andretti Molletti

zo jan 04, 2009 00:52

Dat van die werkgelegenheid is wel belangrijk ja!

Maar wat ik niet geheel snap is dat de kuntzinnigheid ve ontwerper doorgegeven wordt in de familie...
Alsof Rembrandt 6 generaties lang briljante schilderijen zou kunnen maken..
Beethoven 4 generaties lang tophits ;)
Eigenlijk is het wel logisch...

Dinky Boy
Miniaturista

zo jan 04, 2009 01:08

De Pininfarina's hielden zich bij mijn weten ook niet meer bezig met ontwerpactiviteiten, de eerder dit jaar verongelukte Andrea Pininfarina gaf leiding aan het bedrijf en stond niet achter de tekentafel.

Overigens kan je die vraag over artistiek talent ook stellen over kwaliteiten als manager, bij Peugeot moesten destijds de nazaten van de oprichter ook met enige dwang naar buiten worden gewerkt om te voorkomen dat het bedrijf naar de gallemiezen ging.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...

zo jan 04, 2009 01:32

Maar wat ik niet geheel snap is dat de kuntzinnigheid ve ontwerper doorgegeven wordt in de familie...
Er zijn wel gevalllen bekend die de "toevalligheid" ontstijgen...

Carlo Bugatti, een zeer getalenteerd kunstenaar, bracht zoon Ettore voort die verder geen introductie benodigt en zoon Rembrandt, een van de beste "dieren beeldhouwers" van de 20e eeuw (een originele Rembrandt Bugatti koop je tegenwoordig niet meer onder het miljoen...). Ettore bracht weer Jean Bugatti voort die eigenlijk nauwelijks voor zijn grootvader, vader en oom onder deed...

Ugo Zagato startte zijn bedrijf in 1919 en bracht Elio en Gianni voort... Na het faillisement en overname is het nu Elio's zoon Andrea die officieel de scepter zwaait...

Bij Pininfarina is het ook minstens 1 generatie doorgegeven... Van Battista op Sergio... Bij de ondanks om het leven gekomen kleinzoon Andrea was het talent echter al grotendeels verdwenen...

Ik denk dat talent wel zeker doorgegeven kan worden maar dat het cultiveren ervan een minstens even zware invloed heeft... Ik denk niet dat Schumacher tot 7 wereldtitels gekomen was als ie niet vanaf zijn allervroegste jeugd zo'n beetje elke minuut in een kart had kunnen doorbrengen... denk dat het met creatief talent ook wel zo gaat... "een beetje talent en de rest met de paplepel erin slaan"... :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: Pininfarina gered, familie treedt terug

zo jan 04, 2009 01:45

"Pininfarina gered ... Financieel nemen de banken het roer over ..."
Een bericht wat je met gemengde gevoelens zou kunnen lezen :?
Ik heb er zelf persoonlijk niet zo heel veel mee.

Tsja, de werkgelegenheid...... Moet je daar nu over zeggen? Vele industrieen zijn met elkaar verbonden en kennen een afhankelijkheid.....
Waar stopt het?

Hopelijk red Pininfarina het, ook al is het onder het bestuur van de banken.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Tonio
Guru
Guru

zo jan 04, 2009 18:06

Beethoven 4 generaties lang tophits
4 of 6 generaties is extreem, maar juist in het autowereldje (coureurs) wordt talent váák doorgegeven in de familie. Bijvoorbeeld bij de families Unser, Hill, Andretti, Piquet, Rosberg, Stuck, Hezemans, De Rooij, Ickx en dan vergeet ik er vast nog een heleboel. Zelfs binnen onze Nederlands Alfa-racerij wordt talent doorgegeven van vader op zoon of dochter. Bij de families Van der Sluis (al is Chantal inmiddels overleden), De Hek, en over een paar jaar komt natuurlijk de doorbraak van Andretti Molletti junior :wink:

.

Alfa 1.5

zo jan 04, 2009 19:20

De Porsche familie kent ook meerdere generaties van succesvolle ontwerpers zal soms toch wel iets in de genen zitten.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”