hondaman
Member
Member

Waterspuwende Giulia

wo dec 24, 2008 22:58

Hallo;Mijn Giulia met TS blok blijft bij normaal (80 km wegen) mooi op temperatuur,ongeveer 80 a 90 graden .Ik heb het originele 105 koelsysteem er nog inzitten,dus geen expansievat.Wanneer ik de radiateur volgooi ,gooit ie altijd wat water uit het overloopslangetje,totdat het niveau ongeveer op het niveau van de lamellen is.Wanneer ik bij mooi weer echter op de snelweg rij ,en een beetje doorkachel,begint de temperatuur echter behoorlijk op te lopen.Ik met er dan de kachel bij aanzetten om hem net onder de 100 graden te houden.Met de dop er af borrelt de radiateur niet ,en er zit ook geen rare drab o.i.d.aan de dop.Nu kan je stellen:zet er een gesloten systeem op,maar zal een TS nu zoveel warmer worden dan b.v.een2.0 Nord?Hoe hoog moet volgens jullie het waterniveau ongeveer staan?
Giulia 2.0 TS

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Waterspuwende Giulia

wo dec 24, 2008 23:05

Dat ie er water uitgooit is logisch. Het water zet uit en gaat via de overdrukklep naar buiten. Normaliter staat het niveau ca 10 mm boven de lamellen. Met je TS zou ik idd een expansievat monteren, simpelweg op je radiateur (en ook je cilinderkop dus) geheel vol te krijgen.(en te houden).
Waarschijnlijk dien je er dan ook een ander type dop te zetten, maar ik heb geen idee welke.
Voor die hoge temperatuur denk ik in eerste instantie aan een vervuilde radiateur. Ik neem tenminste aan dat je de thermostaat al gecontroleerd hebt. ( pannetje oid)
Is je radiateur wel echt schoon en goed dan misschien eens kijken of je waterpomp zijn werk wel 100% kan doen? Als je gas geeft dient het niveau in de radiateur bij warme motor altijd wat te dalen en moet je gewoon ciculatie zien. Bij twijfel de pomp demonteren en schoepenwiel controleren. Ik heb wel eens gezien dat het schoepenwiel gewoon los op de as zat.

Ik noem zo maar wat.. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

hondaman
Member
Member

do dec 25, 2008 00:23

een expansievaatje:Ik heb er zelf ook al aan gedacht. Zou je die gewoon op het overloopslangetje van de radiateur kunnen aansluiten.?En zijn er middelen om het koelsysteem schoon te maken?
Giulia 2.0 TS

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

do dec 25, 2008 11:39

Yup,

gewoon een of ander expansie vat van een berlina of japans ding op de sloop halen en aansluiten op het overloopventiel! :wink:

(waar woon je trouwens in overijssel, heb nog nooit een Giulia ts gespot! :D )

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

do dec 25, 2008 12:19

Expansievat of niet, helemaal op de snelweg zou de temp niet zo moeten oplopen
Geen capaciteit - dus oververhitting.

Gelukkig zijn er bedrijven die de radiator kunnen reviseren - nieuw koelblok erin.
Volvo en VW hebben leuke kleine vaatjes die hoger weggebouwd kunnen. Kijk maar eens op de sloop.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

hondaman
Member
Member

do dec 25, 2008 14:23

Ik heb de radiateur trouwens wel gespoten,maar kan me niet voorstellen dat dat zoveel invloed heeft.Zaltoch eens proberen om een expansievaatje te maken.

PS. sieger ik woon dicht bij meppel.
Giulia 2.0 TS

MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Waterspuwende Giulia

vr dec 26, 2008 13:48

Yup,

(waar woon je trouwens in overijssel, heb nog nooit een Giulia ts gespot! :D )
Ciao ciao Jan, Sieger,
Vwb expansievat heb ik er een van Volvo gescoord op de sloop. Naar mijn bescheiden mening vele malen fraaier als die vreemde VW bolletjes :? Heb nog wel zo'n VW bolletje in de schuur liggen, mag je gratis hebben, kan hem eventueel nog aan kollega Gerrit Bisschop jouw 'buurman' meegeven. Mocht je wat willen aanpassen aan je bestaande radiateur of wat anders mbt radiator, in Zwolle tegenover het station zit nog een radiator bedrijf (eenmanszaak) van de oude stempel. Deze 'oude heer' heeft mij indertijd ook geholpen met een radiator en geheel volgens mijn wensen aangepast. En dit ook nog een voor een symbolisch bedrag.

En Sieger, als inwoner van Gelderland kom je waarschijnlijk niet zo vaak een witte Giulia TS tegen natuurlijk :wink:
Afbeelding
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

GTIm
Full Member
Full Member

vr dec 26, 2008 15:52

Expansie vat van een vroege Golf is ook makkelijk te monteren maar zorg er wel voor dat je de plaatsing ervan [hoogte] in de gaten houd. Probeer ook eens een snuffelaar te skoren bij iemand om te testen of er CO2 in je koelwater terecht komt. Kan zomaar een lekende koppakking zijn die bij hogere druk/toeren voldoende lket om het koelsysteem over te laten lopen.

Voel ook eens of je radiateur overal warm wordt, blijft een plek koud dan zal die daar verstopt zijn. De warmtewisselaar kan ook vast zitten wat bij lage toeren niet direct opvalt maar bij hogere niet voldoende koeling geeft. In dat geval zal je radiateur ook koud blijven. Ik weet trouwens niet of de aansluit punten van de TS het zelfde zijn als wat je huidige radiateur heeft. Als je nu met warm water onderaan de radiateur in gaat om er als gekoeld boven aan uit te komen zal dat niet helpen. Je hebt weer wat te doen zo te horen, prettige jaarswisseling .... Tim :P
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

vr dec 26, 2008 16:56

@Hondaman - de laatste 3 105 radiatoren die ik verving hadden een gebrek aan koelcapaciteit (mag het ook na zoveel jaar) Dichtgecorrodeerde koelkanalen die bij belasting ervoor zorgen dat de temperatuur oploopt. Check dat eerst want je koppakking zal het hoogstwaarschijnlijk niet zijn. (dat mondt al snel uit in grote averij als je daarmee door blijft rijden).
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Waterspuwende Giulia

za dec 27, 2008 00:16

[En Sieger, als inwoner van Gelderland kom je waarschijnlijk niet zo vaak een witte Giulia TS tegen natuurlijk :wink:
Nou, eigenlijk kom ik uberhaupt nooit een super tegen! Zelfs niet op onze oprit..... Mis die ouwe dingen bestwel, rijd zo leuk hè :roll: .

hondaman
Member
Member

za dec 27, 2008 00:25

Dank voor de reakties.Arthur ,jij hebt toch een radiateur van een Golf ,heb je die dan laten ombouwen?Ziet er inderdaad best wel"
origineel"uit met zo'n volvo tankje (240 serie ?).Heeft iemand tips om een radiateur vanbinnen schoon te maken.(azijn of zoiets)?Volgens mij pompt ie wel op dezelfde manier rond,waterpomp is gelijk.Thermostaat zit op de bovenzijde,dus neem ik aan dat het warme water er van boven ingaat.

Het waterniveau ligt nu lager dan het motorblok,wil dit dus zeggen dat bij stilstaande motor er bijna geen water in de kop zit?Lijkt me niet echt gezond wanneer ik de auto met warme motor wegzet.
Giulia 2.0 TS

hondaman
Member
Member

za dec 27, 2008 00:31

tja gezien bovenstaand verhaal zul je mijn Alfa op de snelwegen ook niet zo vaak tegenkomen...(daar heb ik trouwens een lekkere lompe volvo gasbak voor....).
Giulia 2.0 TS

MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member

za dec 27, 2008 12:25

Ciao ciao Jan,
Het radiator bedrijf in Zwolle is Tardy Radiateuren (038-4215758). Weet niet of de man nog altijd actief is, of ondertussen met pensioen maar zou adviseren om eens contact met hem op te nemen. Kan je waarschijlijk ook wel adviseren mbt reinigen.
Mocht je nog mogelijkheden hebben voor wat betreft ultrasoon reinigen is dat misschien nog een optie.
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

hondaman
Member
Member

di jan 20, 2009 15:25

Dat is het nummer van een orthodontist Arthur!! Heb Tardy uiteindelijk wel gevonden,maar hij kende ook geen middeltje voor schoonmaken.Wanneer een radiateur goed is moet ie wanneer je hem helemaal met water vult,binnen een paar seconden leeglopen.Hij kan de bovenbak er ook afhalen,en dan schoonmaken.Kost plm.65euro.

PS.weet iemand een bedrijf in de regio Zwolle Meppel,die vliegwielen kan balanceren.
Giulia 2.0 TS

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jan 20, 2009 17:36

bij een goed ontlucht, gesloten systeem, kan je de radiator best lager hebben dan de cylinderkop. Zorg er echter wel voor dat je dan de bellen uit je kop kwijt raakt. Ik weet van diverse renaults bijvoorbeeld dat deze heel scheef gezet moesten worden (voorwielen op de brug en dan omhoog) om de laatste bellen uit de kop te krijgen.
Een radiator spuiten zal ook geen wonderen doen voor de koelcapaciteit.
Er zijn diverse tips gegeven om verstoppingen of slecht doorlopen van je radiateur te checken, heb je die al geprobeerd? Heb je al gekeken of het schoepenwiel van je pomp nog wel vast zit op de as?

Terug naar “Algemene Technische vragen”