Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: Verlaging 155 ivm aanlopen uitlaat op de grond

di dec 23, 2008 20:47

De band om de 15 inch velg zal inderdaad meer inveren. Maar als ik stapvoets over een drempel rijdt, zal dat niet zoveel uitmaken. Alhoewel een band met een hogere wang waarschijnlijk sowieso meer inzakt. Dus dat komt er ook nog is bovenop.

Als iemand kan bevestigen dat 195/60/15 geen probleem is, dan ga ik een set winterbanden in die maat om deze velgen laten zetten.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6755
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Hoevelaken
Contacteer: Website

RE: Verlaging 155 ivm aanlopen uitlaat op de grond

di dec 23, 2008 20:52

Volgens mij hoort er standaard 195/55R15 op de velg, via deze link kun je afwijkingen van de diverse maten berekenen (vwb de teller).
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
R Nine T '21

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6755
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Hoevelaken
Contacteer: Website

RE: Verlaging 155 ivm aanlopen uitlaat op de grond

di dec 23, 2008 20:54

Ik zie net dat het 205/50R15 hoort te zijn, kan iemand dat bevestigen?
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
R Nine T '21

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: Verlaging 155 ivm aanlopen uitlaat op de grond

di dec 23, 2008 21:01

Volgens m'n boekje is 205-50 en 195-55 standaard. De 205-50 is wel 10mm kleiner in diameter, dus de auto ligt dan 5mm lager.

Goed, nu heb ik 195-50, met 195-55 komt de auto 1 cm hoger te liggen, met 195-60 komt hij 2 cm hoger te liggen. Dan ga ik liever safe zitten met 2 cm, maar dan zit ik wel met een afwijkende bandenmaat, mij lijkt dat niet zo heel erg.

mverhari
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 20:44
Locatie: Arkel

RE: Verlaging 155 ivm aanlopen uitlaat op de grond

di dec 23, 2008 21:13

ik zou persoonlijk geen 60 serie band monteren ivm rollen over de wangen
en een vager gevoel in het stuur ,maar wie ben ik natuurlijk
mvg mark
girlfriends rides MS/TM 125cc kart BMW530d my rides 75 1.8ie MS/VM 250cc superkart
under construction 155Q4 Alfetta

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: Verlaging 155 ivm aanlopen uitlaat op de grond

di dec 23, 2008 22:06

Als ik ga voor 195/60/15 krijg ik hetzelfde probleem als met m'n 18 inch wielen (want dan heb ik dezelfde buitendiameter) en dat is dat de banden gaan aanlopen tegen de achterbumper bij het inveren.

Ik zou dus moeten gaan voor 195/55/15. Dan win ik dus 1 centimeter voor de uitlaat, hopelijk is dat genoeg...

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

Re: RE: Verlaging 155 ivm aanlopen uitlaat op de grond

vr dec 26, 2008 12:53

Volgens m'n boekje is 205-50 en 195-55 standaard. De 205-50 is wel 10mm kleiner in diameter, dus de auto ligt dan 5mm lager.

Goed, nu heb ik 195-50, met 195-55 komt de auto 1 cm hoger te liggen, met 195-60 komt hij 2 cm hoger te liggen. Dan ga ik liever safe zitten met 2 cm, maar dan zit ik wel met een afwijkende bandenmaat, mij lijkt dat niet zo heel erg.
Je kunt niet zomaar zeggen dat je auto een cm hoger kmt te staan bij het overgaan van 50 serie naar 60 serie banden. Dit is een percentage van de breedte van het loopvlak. Oke, met een 195 band kom je aardig in de richting.
Dan moet je niet vergissen dat een 'hoge' band veel 'platter' wordt onder invloed van de massa van de auto.

Hier een linkje om makkelijk uit te rekenen wat de diameter en rol omtrek wordt tussen de verschillende banden.

http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Verlaging 155 ivm aanlopen uitlaat op de grond

vr dec 26, 2008 13:24

Op de 155 is orgineel door de fabriek zowel 195/55/15 als 205/50/15 geleverd, op 6J en 6.5J brede velgen. Ik zou gewoon niet afwijken van wat de fabriek levert qua breedte, ET waarde en rolomtrek. Zorg er voor dat je ophangpunten van je uitlaat gewoon allemaal goed zijn, dat je schokdempers en je veren goed zijn en je zou een goed uitgangspunt hebben. Als je uitlaat dan nog steeds te vaak aan de grond hangt, kan je 2 dingen doen, anders gaan rijden of je verlaging wat minder extreem maken. Een schroefset kopen is een optie, maar dat zal je ook een behoorlijk bedragje kosten en echt comfortabel is het niet rijden, over het algemeen.

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: Verlaging 155 ivm aanlopen uitlaat op de grond

za dec 27, 2008 11:22

Kijk ook even naar de bocht van de EPS-soundpipe Niels, deze ligt voor de handrem kabel net iets te laag
heb ik het idee. Even losschroeven bij de kat en de einddemper en de soundpipe even draaien in de goede
positie. Let wel even op dat de handremkabel niet tegen de uitlaat aan ligt.
Neem dan nog maar eens een drempel, met gepaste snelheid natuurlijk, voor de checkup. :wink:
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Verlaging 155 ivm aanlopen uitlaat op de grond

za dec 27, 2008 16:27

Ik heb onder de zojuist gekochte 155 V6 met Madeno veren mijn eigen 16" velgen gelegd met 205-45-16 en dat gaat prima, rijdt eigenlijk fijner dan met de 205-50-15's die eronder zaten, maar dat kan ook aan de band liggen. Ook ik heb een EPS pijp, dus die demper vervanger voor de achteras en heb nergens problemen mee. Wat een verschil met onze 75!! :D
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Terug naar “Algemene Technische vragen”