Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 401
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

Cylinderkop vlakken of niet?

vr dec 19, 2008 14:28

Ik wil de cylinderkoppakking van mijn 164 TS een keer vervangen ivm een olielekkage die me net iets te hinderlijk wordt. Ik haal dan ook even de kleppen eruit en slijp ze opnieuw in, en plaats nieuwe klepsteelafdichtingen, maar motor verbruikt verder niet noemenswaardig olie of water, dus ik wilde verder niks doen.

Als de kop & pakking er verder goed uitzien, is het dan toch aan te raden om de kop te laten controleren op vlakheid en evt. vlakken of is dat niet nodig?

---
Eric

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Cylinderkop vlakken of niet?

vr dec 19, 2008 14:31

Er zullen vast een hoop mensen roepen, dat je dat altijd moet doen............ ik vind van niet. Ten minste, na schoonmaken van het pasvlak, even checken met rij en voelermaatjes. :wink:

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 401
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

RE: Cylinderkop vlakken of niet?

vr dec 19, 2008 14:37

Ik ben zelf ook geen voorstander van teveel doen, en je moet er weer op wachten, dus als het niet echt nodig is doe ik het liever niet.

Hoeveel onvlakte is nog acceptabel, 1/10 of zoiets?

---
Eric

Andretti Molletti

RE: Cylinderkop vlakken of niet?

vr dec 19, 2008 14:38

het gaat niet om wel of niet doen ropen,
het gaat om de onderbouwing.

Het vlakken ve alu-kop die krom is geeft een probleem met de rechtheid vd nokkenasboring NA montage en vasttrekken. Indien de Kop krom is en gevlakt wordt, moet darnaa de boring vd nokkenas altijd gecontroleerd cq gelijnboord worden.
Als de kop niet krom is kan je straffeloos vlakken ... en dat heeft weer voordelen ivm compressie verhoging etc..

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Cylinderkop vlakken of niet?

vr dec 19, 2008 17:20

Eerst meten. Als je de kop gelijkmatig lost bij koude motor zal ie er recht af moeten komen. Dan eens meten, als ie recht is, zou ik zelf niets vlakken. Die compressieverhouding wat hoger klinkt leuk, maar als je het serieus doet moet je eigenlijk ook gaan chiptunen om er veel aan te hebben. Een beetje meer is nooit vervelend, maar om het alleen daar om te doen zou ik echt overdreven vinden. Verder is het natuurlijk zo dat je wel kan vlakken, maar wat je er af haalt, kan je er nooit meer bij plakken. Mocht je de volgende keer dat je kop er af gaat wel iets krom hebben, ben je blij dat je dan nog kan vlakken en je kop niet al maximaal gevlakt was.

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 401
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

RE: Cylinderkop vlakken of niet?

vr dec 19, 2008 17:36

Bedankt voor de adviezen, als alles er ook van binnen goed uitziet en ik zelf meet dat hij vlak is dan ga dus ik niet vlakken. Hogere compressie is voor mij niet belangrijk, het is gewoon mijn dagelijkse auto en doet wat hij moet doen voor mij.

---
Eric

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 401
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

RE: Cylinderkop vlakken of niet?

zo dec 21, 2008 15:51

Heb ook even het werkplaatshandboek van een 75 TS nagekeken, daar stond het gewoon in. :oops: De procedure is inderdaad met rei en voelermaatje meten of de kromming minder is dan 0.05mm.

Is het meer dan moet gevlakt worden, waarbij na het vlakken de hoogte van de kop op diverse plaatsen moet worden nagemeten - onderlinge verschil mag niet meer 0.087mm zijn. Minimale kophoogte is 111.5mm.

---
Eric

Terug naar “Algemene Technische vragen”